شماره خبر : 440
منتشر شده در مورخ : ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
ساعت : 12:33
پاسخ هرگونه پرسش درباره دارو‌ها را از "۱۹۰" بخواهید

پاسخ هرگونه پرسش درباره دارو‌ها را از "۱۹۰" بخواهید

سامانه تلفنی ۱۹۰، پاسخگوی سوالات شهروندان در زمینه دارو‌ها و رسیدگی به گزارش تخلفات حوزه بهداشت و درمان است.
به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، پیگیری کمبود‌های دارویی به ویژه دارو‌های بیماران خاص و صعب العلاج، ارائه مشاوره دارویی ، اطلاع از نحوه صحیح مصرف دارو‌ها، مشاوره درخصوص پیشگیری از بروز تداخلات دارویی ، دریافت گزارش مسمومیت دارویی و راهنمایی در زمینه اقدامات اولیه در مسمومیت‌ها ، از مهمترین خدمات ارائه شده توسط سامانه ۱۹۰ است.
این سامانه همچنین ، آماده دریافت شکایت‌ها و انتقادات مردمی از عملکرد داروخانه‌ها ، بیمارستان‌ها و تخلفات بهداشتی مراکز خرید نیز هست.
فعالیت سامانه ۱۹۰ به صورت ۲۴ ساعته است که مردم در صورت بروز هرگونه مشکلی در حوزه بهداشت و درمان می‌توانند با این سامانه تماس بگیرند و از طریق کد پیگیری که در اختیار شان قرار می‌گیرد ، نتیجه رسیدگی به شکایت گزارش شده ، به آن‌ها اطلاع رسانی خواهد شد.
با توجه به احتمال بروز واکنش‌های حساسیت سریع بعد از تزریق هر واکسنی از جمله واکسن کرونا ، یکی از توصیه‌های ارائه شده از سوی سامانه ۱۹۰ این است که، فرد دریافت کننده واکسن کوئید ۱۹ ، در روز تزریق واکسن دچار کمبود مایعات بدن نباشد و روزه‌داران ترجیحاً قبل از دریافت واکسن ، سحری را میل کرده باشند.
همچنین تاکید می شود ؛ دریافت واکسن کووید ۱۹ منافاتی با روزه‌داری ندارد، اما رعایت چند نکته برای افرادی که در گروه اولویت برای دریافت واکسن در ماه مبارک رمضان هستند ، ضروری است :
با توجه به همزمانی واکسیناسیون بیماری کووید۱۹ با روزه داری و احتمال بروز مواردی مانند ایجاد لخته در عروق به ویژه در افراد جوان، توصیه می‌شود جهت مرتفع گرداندن خطرات قابل اصلاح برای مشکلات ایجاد لخته در عروق به هیچ عنوان از دارو‌های هورمونی دارو‌های ضد بارداری خوراکی ، دارو‌های استروژنی ، استروئید‌های آنابولیک و ...) به صورت خودسرانه استفاده نشود.
منبع: خبرگزاری صدا و سیمای خوزستان
 

برچسب ها : سامانه تلفنی ۱۹۰ دارو‌ کرونا