شماره خبر : 4402
منتشر شده در مورخ : ۲۶ تیر ۱۴۰۰
ساعت : 22:23
رهاسازی آب بعد از تلف شدن گاومیش ها، چرا؟

باز هم علاج واقعه بعد از وقوع

رهاسازی آب بعد از تلف شدن گاومیش ها، چرا؟



این روزها دیدن کلیپ های متفاوتی، همراه با شنیدن خبرهای تاسف بار، اشک و اندوه و حسرت خوزستانی ها را در پی دارد. 
در این صحنه ها، از یکسو تلف شدن دامها به خصوص گاومیش ها را در نقاطی مثل دشت آزادگان شاهدیم در حالی که اینها سرمایه های با ارزش استان و تنها وسیله ارتزاق مالکان آنهاست و فاجعه بحدی است که شنیده شده حتی یکی از گاومیش داران با دیدن تلف شدن گاومیش هایش سکته کرده. از طرف دیگر کلیپ هایی در فضای مجازی می بینیم که در آنها، مردم اصفهان بخاطر پر آب شدن رودخانه شان به شادی و پایکوبی مشغولند. آنها فی الواقع بر لاشه های بی جان گاومیش های استان ما، از هستی ساقط شدن دامدارانمان و تشنه ماندن مردم روستاهایمان هلهله سر می دهند و مقامات و نمایندگان آنها از این پیروزی در پوست نمی گنجند که چنین اوضاع و احوالی، عین بی عدالتی و تبعیض بین استانهاست.
آری زاینده رود به قیمت بردن آب خوزستان آبگیری شد نه برای آنکه آن طور که قرار بود به مصرف شرب برسد، بلکه از آن صنعت و کشاورزی بهره بردند و می برند و برای اینکار از بالا دست سرشاخه های کارون و سمت شهرکرد آب کارون را انتقال دادند و عملاً کارون را خشک کردند.
شگفتی اینجاست که با وجود بحران آب که منجر به تلف شدن دامها و بایر شدن زمین های کشاورزی شده، هیچ صدایی از نمایندگان استان جز یکی دو نفر از آنها در نمی آید و دامداران و کشاورزان استان به صورت خود جوش صدای خود را به گوش مرکز نشینان رسانده اند و البته استاندار خوزستان و امام جمعه اهواز هم پی گیری خوبی داشته اندکه منجر به رهاسازی آب به سمت تالاب هور العظیم شده و باید دید با این اقدام تا چه حد اوضاع بهتر می شود. البته معلوم نیست چرا اینکار زودتر انجام نشد و همواره علاج واقعه را بعد از وقوع می کنند.
 کشاورزان و دامداران استان خوزستان در حالی دچار بحران و خسارت شده اند که هنوز خسارات سیل 98 به آنها بطور کامل پرداخت نشده و لابد حالا هم سالها طول خواهد کشید که  خسارت‌های ناشی از کم آبی امسال جبران شود.

بحران آب، تمدن ایران زمین را تهدید می کند

دکتر لاهیجان زاده معاون سازمان محیط زیست در بخش دریا و تالابها ( مدیر کل سابق حفاظت محیط زیست خوزستان) جمعه شب در برنامه ای به اتفاق آقای سلیمانی استاندار خوزستان با موضوع کم آبی و بحرانی که در خوزستان پدید آمده، نسبت به وضعیت منابع آب در کشور، شرایط موجود را فوق بحرانی در بحث آب عنوان نمود و هشدار داد که این وضع در 10 - 20 سال آینده تمدن ایران زمین را تهدید می کند.
وی در تشریح علل و عواقب بهره برداری غلط از آب گفت کارخانه های ما هیچکدام از آب شیرین کن استفاده نمی کنند، در حالیکه دادن هر گونه مجوز استفاده از آب شیرین در صنعت ممنوع است، کانالهای آبی هم باید مکانیزه باشند.
لاهیجان زاده دست بردن در طبیعت را برای محیط زیست خطرناک و ویران کننده دانست و اقدام دیر هنگام برای ترمیم دایک هایی که زمان سیل تخریب شدند و آب رها شد و نیز خشک شدن هور بر اثر بستن دریچه های آب به منظور عملیات حفاری های استخراج نفت که دو سال طول کشید تا از طریق دستگاه قضایی وضع به حال سابق برگشت را از جمله این عملیات برشمرد و هشدار داد که طبیعت به خاطر این جفاها، انتقام سختی از ما خواهد گرفت. 
وی میزان بارندگی در کشور را با راندمان 30 - 35 و به عنوان یک سوم بارندگی دنیا دانست در حالی که تبخیرها چند برابر میانگین است.
مرکز بهداشت غرب اهواز، مراکز تزریق واکسن را بیشتر کند

برخی ناهماهنگی ها برای تزریق واکسن در اهواز برای مردم دردسرساز شده است. مثلاً مرکز شرق دارای چندین مرکز برای پذیرش افراد واجد شرایط است، در نتیجه ازدحامی نمی شود هر چند به پرسنل این مراکز فشار وارد می شود و مرتب در شیفت هستند، اما به گفته شهروندان مرکز بهداشت غرب اهواز غالباً دو مرکز تجمعی دارد که مراجعین ناچارند صبح ها قبل از کارکنان مراکز به محل بروند و بعد هم چون اطلاع رسانی صحیح نیست خیلی ها مجبور به ترک محل می شوند بدون اینکه واکسن زده باشند. بنابراین بهتر است مسئولان بهداشت استان این مرکز را هم ملزم به دایر نمودن مراکز بیشتری بکنند، ضمن اینکه اطلاع رسانی هم در سطح وسیعتر و با شیوه های مختلف انجام شود.
مبارزه با گرانفروشی مفهوم خود را از دست داده!

مدتی است در بازارهای اهواز، مبارزه با گرانفروشی مشهود نیست و فروشندگان آتش به اختیار شده اند. در میادین بار فروشی که واسطه ها و دلال ها نقش اصلی را دارند و نرخ گذاری مفهوم خود را از دست داده است، قیمت میوه های فصل هم بیداد می کند و قیمت های هر کیلو 65 هزار تومان و 55 هزار تومان و حتی مثلاً گلابی از این هم گرانتر، عادی شده است. کالای خانگی هم که وضع بدتری دارد و برندهای داخلی از کالاهای خارجی قاچاق گرانتر است.
با این اوضاع کسی نیست بگوید نیروهای بازرسی مبارزه با گرانفروشی به چه کاری مشغولند و تکلیف مردم، به خصوص کم درآمدها در این میان چیست؟

برچسب ها : بحران آب تزریق واكسن گرانفروشی