شماره خبر : 4435
منتشر شده در مورخ : ۲۷ تیر ۱۴۰۰
ساعت : 20:58
مجریان و مقاماتی که به خشکسالی و سیل دامن زدند باید بازخواست شوند

مجریان و مقاماتی که به خشکسالی و سیل دامن زدند باید بازخواست شوند



اگر قرار باشد برای عبرت مقامات دولت آینده مسببان مسائلی که در خوزستان و استان های دیگر به مردم و اکوسیستم مناطق آسیب رسانده و زیان های جبران ناپذیری به بار آورده اند، به عدالت سپرده شوند تا متناسب با لطمات وارده، مجازات و برای همیشه از کارهای اجرایی کنار زده شوند، خیلی از مقامات کشوری و استانی باید به محاکمه کشیده شوند و پاسخگوی اعمال غلط خود (آگاهانه یا جاهلانه) باشند.
وجود مدیران و مقامات ناآگاه و غیر متخصص در راس کارها باعث شد که امروز بخشی از کشور دچار خشکسالی و بی آبی و بخش دیگری گرفتار سیل ویرانگر شود.
وقتی چند برابر ظرفیت مراتع، گوسفند و بز وارد زمین ها کردند و هر چه گیاه بود از ریشه کنده شد و سفره های زیر زمینی خشک شد چون زمین بی گیاه آب را جذب نمی کند، زمانی که جنگل ها را تخریب کردند و در طبیعت دست بردند و کارهای غلطی از این دست توسط مسئولان ناوارد سازمان های مربوطه انجام دادند، معلوم است که نتیجه اش جاری شدن سیل خواهد بود چون مانعی جلوی خود نمی بیند.
از سوی دیگر وقتی رودخانه ها را غیر مسئولانه انحراف داده یا به مناطق دیگر کشور انتقال می دهند زمانی که در شهرهای مناطق کویری کشور صنایع فولاد و دیگر صنایع آب بر، ایجاد می کنند، وقتی بر اثر عملیات حفاری به منظور استخراج نفت تالاب ها را خشک می کنند و در دادن حقابه ها خساست به خرج می دهند و صدها برنامه غلط دیگر غیر تخصصی و ویرانگر به اجرا درمی آورند، معلوم است که نتیجه این کارهای غیر کارشناسی آن می شود که اگر یک سال بارندگی نداشته باشیم، دچار خشکسالی می شویم. حالا گیرم هم که در سد سازی رکورد دار شدیم، اگر این سدها به درد مردم نخورند تا آنجا که نزدیک ترین شهر و زمین های کشاورزی به یک سد تشنه باشد (مثل سد کارون 4 که شهر دهدز در نزدیکی آن مشکل آب دارد)، یا وقتی یک سد تبدیل به کوه نمک شود و آب شیرین رودخانه را شور کند و ده ها پروژه غیر مفید دیگر، آیا جز ضرر و  آواره کردن کشاورزان و کوچ و مهاجرت اجباری آنها، سودی دارند¿ بنابراین باید تمام طرحهای زیانبار که توسط مسئولان وقت دستگاهها اجرا و موجب ویرانی شهر و روستاها و لطمه زدن به اکوسیستم و بروز حوادث ناخواسته شده بررسی و حالا که دستگاه قضا به مسایل و مشکلات ورود کرده، علیه مسببان آنها اقامه دعوی شود.

شبکه های سراسری بهتر و حرفه ای تر مشکلات خوزستان را عنوان می کنند

این روزها شبکه های سراسری به خصوص شبکه یک و 2 خیلی بیشتر از شبکه استانی خودمان به موضوع خشکسالی و مشکلات مردم استان به ویژه کشاورزان و دامداران که دچار ضرر و زیان شده و فریادشان از بی تدبیریها و سیاست های غلط استانی و کشوری بلند است، می پردازند، آن هم به شیوه‌ی حرفه ای و کارشناسی نه مثل برخی گفت و گوهای ویژه شبکه استانی، ابتدائی.
از جمله شبکه یک رسانه ملی جمعه شب یک گفتگوی بسیار مفید و کارشناسی داشت که در شماره گذشته اشاره ای به آن داشتیم، روز شنبه هم قبل و بعد از اذان مغرب و عشا، شبکه تهران گفتگوی جذاب و شفافی با یوسفی نماینده اهواز در باره مسایل روز استان به نمایش گذاشت که این نماینده انتقادات به جائی از عملکرد مقامات کشوری و استانی عنوان کرد ضمن اینکه پی گیری های خود را برای کاهش مشکلات استان و رساندن صدای مردم به گوش مقامات کشوری ارائه نمود.
نکته جالب گفتگو، مدیریت خوب مجری (دلاوری) بود که استادانه زمان را مدیریت می کرد و وقتی متوجه شد میهمان برنامه حرفهای زیادی (مستند و کارشناسی شده) برای گفتن دارد، با آنکه می توانست در مواردی رشته کلام را بدست بگیرد، سکوت کرد و اجازه داد نماینده مردم اهواز، هر آنچه دردل دارد بیان کند و این گفتگو در مجموع یک کلاس آموزشی برای مجریان شبکه استانی بود، البته اگر اقرار به ضعف خود دارند و خواهان رشد کاری و حرفه ای شدن باشند. تقابل گوینده شبکه خبر با استاندار خوزستان هم در فضای مجازی منتشر شد و حتما دیده اید که اصلاً با گفتگوهای خبری شبکه استانی که بسیار محافظه کارانه است، قابل مقایسه نبود.
فساد در حمل نهاده ها و ترخیص کالاهای اساسی نهادینه شده است!

شک نیست که یکی از مهمترین عوامل پیدایش مشکلات اقتصادی و کمبودها، تعلل و کم کاری در گمرکات کشور به خاطر انباشت کالاها و مواد غذایی مورد نیاز جامعه و به خصوص نهاده های دامی و کشاورزی است که حالا پس از سالها استمرار این روش زیانبار در ترخیص کالا، مسئولان به تکاپو افتاده اند و اگر باز هم روال گذشته ادامه داشت چه بسا هزاران تن گندم و جو که در فضای باز گمرک انباشته بود بر اثر رطوبت یا باران از بین می رفت.
دکتر محمدجواد عسکری عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس در یک گفتگوی تلویزیونی در توجیه علت ورود مجلس به این موضوع گفته: ورود مجلس به این قضیه باعث شد واقعیت ها آشکار شود. وی این را هم گفته که: در حمل نهاده ها و ترخیص کالا فساد داشتیم، خصوصاً در کالاهای اساسی و نهاده ها فساد نهادینه شده است.به این ترتیب جای هیچگونه تفسیر و حرفی باقی نمی ماند!

برچسب ها : خشكسالی سیل خوزستان