شماره خبر : 4487
منتشر شده در مورخ : ۲۸ تیر ۱۴۰۰
ساعت : 21:56
احیاء مفاهیم حج ابراهیمی در شرایط کرونائی!

احیاء مفاهیم حج ابراهیمی در شرایط کرونائی!

                                       
امروز روز عرفه و فردا عیدقربان است امّا  امسال نیز به دلیل بلای جهانی کرونا صحرای پر رمز و راز عرفات و سرزمین مقدّس منا از انبوه میلیونی میهمانان پروردگار و لبیک گویان به ندای ابراهیمی خالی است و از برپائی مراسم وحدت آفرین و دشمن شکن حج به شکل مرسوم خبری نیست، با اینهمه جمعیت میلیاردی امّت اسلامی در جای جای عالم، بدلیل محدودیت و محرومیت بوجود آمده، خود را موظّف به زنده نگاهداشتن شعائر حج ابراهیمی می دانند و با برپائی مراسم دعا و نیایش و انجام قربانی می کوشند تا به این وظیفه عمل کنند.
مناسک حجّ در یک نگاه کلّی حرکتی ابراهیم وار برای طرد شیطان و گذشتن از خواسته های خود و سلوکی آگاهانه برای رسیدن به قرب الهی است. در این مناسک انسان با رها کردن تعلّقات دنیوی، به دریای بیکران انسانهائی که جز لبیک بر زبان ندارند می پیوندد تا آمادگی خود را برای مشارکت در حرکتی جهانی برعلیه شرک و کفر و بیداد اعلام کند و اوج این مناسک در روز عید قربان است، روزی که یاد‌آور خاطره پدر و پسری است که از سخت‌ترین امتحان‌های الهی سربلند بیرون آمدند و الگویی برتر در اطاعت و اخلاص و صبر و پایداری را به بشریّت عرضه داشتند.
عید قربان روز پیروزی بر نفس و شیطان و رهایی از دلبستگی‌‌‌‌هاست و ذبح قربانی، اولین قدم و نشانه آمادگی برای قربانی کردن داشته‌ها و خواسته‌ها پیش پای اراده و مشیّت محبوب اعلی است. حاجی با قربانی کردن گوسفند در مراسم حج، ضمن بزرگداشت و احیای عملی صحنهِ قربانی کردن اسماعیل جوان بدست ابراهیم علیه‌السّلام و اعلام دریافت پیام این صحنه شکوهمند و جاودانه ، آغاز زندگی جدید خود را منطبق بر الگوی ابراهیمی جشن می‌گیرد و با پشت پا زدن به نفسانیات و گسستن زنجیر دلبستگی‌‌ها، کسب رضایت پروردگار را هدف اصلی خود قرار می‌دهد.‌
اگر چه در زبان عامیانه از عید قربان به عنوان عید حاجیان نام برده می شود لیکن حقیقت آن است که این روز فرخنده، عید همه مسلمانان در سراسر عالم است و بهره گیری از برکات این روز به حجّاج بیت ا... الحرام اختصاص ندارد. همه می توانند از برکات این عید به ویژه همگام شدن با حضرت ابراهیم علیه السلام در قطع قیود و تعلّقات غیرخدایی و بالا بردن درجه خلوص و نزدیکی به پروردگار مهربان بهره برند و با زیرپا نهادن دلبستگی های دنیوی و تمسّک خالصانه به ریسمان الهی به شرف دوستی خداوند نائل شوند. هر کس بتواند رضای خود را فدای رضای حق کند و بخاطر دین ، از خواسته خود بگذرد، خواهد توانست تقرّب الهی را به دست آورده و حق بندگی را بخوبی ادا کند.
روز عرفه و عید سعید قربان را به امّت اسلامی مبارک باد می گوئیم و توفیق همگان را در تقرّب بیشتر به پیشگاه پروردگار مسئلت داریم و امیدواریم حال که امکان برپائی مراسم این دو روز بزرگ در سرزمین وحی محدود شده، امّت اسلامی برای جبران، بتواند با انگیزه بیشتری احیاگر مفاهیم حجِّ ابراهیمی باشد. ان شاء ... .
موسوی زاده
1400/04/29
 

برچسب ها : حجّ کرونا عيد قربان