شماره خبر : 4546
منتشر شده در مورخ : ۱ مرداد ۱۴۰۰
ساعت : 22:28
اعتبارات تخصیصی به استان با نظارت هزینه شوند تا به سرنوشت گذشته دچار نشوند

اعتبارات تخصیصی به استان با نظارت هزینه شوند تا به سرنوشت گذشته دچار نشوند

ناله را هر چند می خواهم که پنهان برکشم
          سینه می گوید که من تنگ آمدم، فریاد کن
امیر خسرو دهلوی
سرانجام بغض خوزستان و خوزستانی که عمریست سختی ها را به جان می خرد و دم نمی زند، ترکید و صدای این ترکیدن، به خصوص قشر محرومی که آب را هم از آنها دریغ کردند، چنان بلند بود که به گوش مرکز نشینان رسید.
چقدر گفتیم و نوشیتم که :
تپیدن های دلها ناله شد آهسته، آهسته
                            رساتر گر شود، فریاد خواهد شد
آنقدر گوش شنوایی برای این ناله ها پیدا نشد تا سرانجام به فریاد تبدیل شد و آن گونه صدای مطالبه گری و نه زیاده خواهی و آغشته به رنگ سیاسی رسا بود که نه یک قوه و دو قوه، بلکه هر سه قوه و دیگر نهادها از جمله ستاد اجرائی فرمان امام را به این استان کشاند و شاهد حرکت های خوبی برای احقاق حق کسانی هستیم که تمام بود و نبودشان که از کشاورزی و دامداری است در معرض نابودی قرار گرفت.
حالا هم نیروهای جهادی به کمک هموطنان خوزستانی، خصوصاً در روستاها آمده اند، این طور هم که اعلام می کنند، سیل اعتبارات از منابع مختلف برای جبران خسارات و رفع کمبودها به استان سرازیر شده و قاعدتاً باید قدردان این یاری رسانی ها باشیم ( که البته هستیم) اما هر چه می خواهم در این مقطع حساس برای اجرای برنامه هایی که تدارک دیده شده، تردید به دلم راه ندهم، سینه می گوید که من تنگ آمدم، فریاد کن. تردید از اینکه مبادا مثل گذشته، قدر پولها و امکاناتی که به استان سرازیر می شود دانسته نشود و مقامات استانی از جذب و نحوه صحیح هزینه کردن آنها عاجز باشند.
البته آنچه قطعاً عملی خواهد شد، کارهای جهادی است و قول هایی است که آقای مخبر داده اما ترس از آنست که در سایر موارد مدیران دولتی از پس کار بر نیایند و آخر شاهنامه خوش نباشد که امیدواریم این بار چنین نباشد چون برخی از عوامل نامطلوب که در امانت خیانت کردند در چنگال قانون گرفتار شده اند و قطعاً سرنوشت آنها برای مدیران فعلی عبرت آمیز خواهد بود.
در خبرها هم بود که اعتبار خوبی از طرف سازمان هدفمندی یارانه ها تخصیص داده شده که آقای حاجتی چهره آشنا و دلسوز خوزستانی که هم اکنون رئیس این سازمان است نوید واریز 50 درصد آن را داد و پرداخت بقیه را منوط به جذب اعتبار تخصیص شده دانست. تجربه ثابت کرده که هر آنچه کمک مالی به استان می شود باید با نظارت هزینه شود تا به سرنوشت اعتبارات گذشته دچار نشوند و نیل به این مهم مستلزم آنست که کارها به اهلش سپرده شود و اساسی و نه گُتره ای کار کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خبر داده که قرار است در حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه استخرهایی در کنار رودخانه برای گاومیش ها احداث شود و این کار در حمیدیه شروع شده است. اقدام خوبی است و ای کاش پیش از این و قبل از تلف شدن تعدادی از گاومیش ها چنین کارهایی انجام شده بود، چون واقعاً ظلم و کفران نعمت است که رودخانه کرخه از شهرستان های حمیدیه و دشت آزادگان و هویزه بگذرد، آن وقت گاومیش های این شهرها که جانشان به آب بسته است، اینگونه از بی آبی تلف شوند. یادمان باشد که خوزستان 87 هزار راس گاومیش دارد که باید برای بقای آنها از هیچ تلاشی مضایقه نکرد و امیدواریم قول آقای امیری زاده عملیاتی شود و منتظر گزارش احداث این استخرها هستیم.

به جای دادن تسهیلات به نانوایان، باز هم از جیب مردم مایه گذاشتند
انتشار اخباری در باره آزاد سازی نرخ نان و مصوب شدن افزایش قیمت نان برای اکثر قریب به اتفاق مردم، خصوصاً قشر ضعیف که در حال حاضر با نرخ فعلی خرید نان برایشان سخت استنگران کننده بود.
به هیچ وجه قصد این نیست که حق و حقوق نانوایان زحمتکش را که خصوصاً در استان های گرمسیر، نان را با هزار زحمت تولید و به مردم عرضه می کنند نادیده بگیریم و قطعاً نباید آنها ضرر بدهند اما راه کمک به آنها این نیست که به جای ایجاد تسهیلات برای آنها، باز هم از جیب مردم مایه بگذارند تا پخت نان برای نانوایان مقرون به صرفه باشد.
شک نیست وقتی  خمیر مایه چند برابر قیمت گذشته برای نانوا تمام شود و دستمزد کارگر روز به روز بالاتر برود و هزینه های دیگر کمرشکن باشد، اگر زیان های نانوا جبران نشود، راهی جز مطالبه افزایش قیمت نان ندارند اما کمک به این صنف باید از راههایی جز گران کردن نان انجام شود.
در این روزها شاهد هستیم که قیمت میوه و گوشت و مرغ چنان بالا رفته که بسیاری از خانواده  های متوسط قادر به خرید نیستند، کجا برسد به خانواده های بدون سرپرست و محروم از همه چیز و آنها که چند بیکار در خانه دارند، اما با گران شدن نان حتی این قوت غالب هم از سفره آنها حذف می شود که معلوم نیست چطور متولیان امور از آه این مردم نمی ترسند و حاضر می شوند با تنها راهکار خود (گرانی ) حداقل های زندگی را هم از مردم بگیرند.به هر حال انتظار اینست که یا قیمت نان بالا نرود و به جای آن تسهیلاتی در اختیار نانوایان قرار گیرد یا کوپن هایی برای خانواده های فقیر به منظور تهیه نان در نظر بگیرند. خوزستان رتبه اول در تولید گندم کشور را دارد، آن وقت هیچ فرقی با استان های دیگر که تولیدی ندارند یا بسیار اندک است در بحث آرد و نان ندارد.

برچسب ها : خوزستان بحران خشکسالی