شماره خبر : 4619
منتشر شده در مورخ : ۴ مرداد ۱۴۰۰
ساعت : 8:25
دیکتاتوری به سبک رئیس جمهور تونس! / تونس غرق در بحران سیاسی

دیکتاتوری به سبک رئیس جمهور تونس! / تونس غرق در بحران سیاسی

رئیس جمهور تونس از تعلیق فعالیت پارلمان و لغو مصونیت نمایندگان آن خبر داد که بسیاری آن را کودتا می‌خوانند.

 به نقل از الجزیره، قیس السعید رئیس جمهور تونس ضمن اعلام تعلیق فعالیت پارلمان و لغو مصونیت نمایندگان آن گفت: بر این امر مصر هستم که قوه مجریه را با کمک نخست وزیری که خود تعیین می‌کنم، اداره کنم.

این تصمیمات رئیس‌جمهور تونس در حالی اتخاذ شد که روز یکشنبه و در روز جمهوری در تونس تعدادی از شهر‌های این کشور صحنه تظاهرات شهروندان در پاسخ به فراخوان فعالان تونس در اعتراض به اوضاع اقتصادی و بحران شیوع کرونا در این کشور بود.
در پی این تصمیم رئیس‌جمهور تونس و برکناری نخست‌وزیر و تعلیق فعالیت پارلمان، برخی منابع خبری نیز از بازداشت شخصیت‌های بلندپایه در این کشور خبر دادند.

محمد القومانی، یکی از نمایندگان وابسته به جنبش النهضه در این راستا اظهار کرد: هشام المشیشی، نخست‌وزیر تونس که از سوی رئیس جمهور برکنار شده در کاخ قرطاج در بازداشت است.

وی با تاکید بر اینکه تصمیمات رئیس‌جمهور غیرقانونی است و در حقیقت کودتا محسوب می‌شود، گفت: قیس السعید مسئول اتفاقاتی است که در تونس رخ می‌دهد.

در حقیقت تونس که از دو بحران اقتصادی و اجتماعی رنج می‌برد، با شیوع ویروس کرونا شرایط سخت‌تری پیدا کرده؛ به شکلی که اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی دچار فروپاشی شدیدی شده و به تازگی اعتراضات متعددی برای خواسته‌های اجتماعی در مناطق مختلف تونس آغاز شده‌اند.


 

برچسب ها : تونس رئیس جمهور تونس کودتا