شماره خبر : 4647
منتشر شده در مورخ : ۴ مرداد ۱۴۰۰
ساعت : 20:19
نماز جمعه؛ مانور سیاسی،عبادی هفتگی امّت اسلامی

نماز جمعه؛ مانور سیاسی،عبادی هفتگی امّت اسلامی



پنجم مردادماه 58 با حکم امام خمینی رحمت... علیه، اوّلین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب توسط مرحوم آیت ا... طالقانی در دانشگاه تهران برپا شد. برگزاری این نماز عبادی-سیاسی اگرچه قبل از انقلاب نیز بندرت و توسط برخی مراجع و روحانیون انجام می شد، امّا آثار محسوس و درخور انتظاری از خود برجای نمی گذاشت و این تفضّل الهی و همت رهبرکبیر انقلاب بود که با برپائی حکومت اسلامی به همه عبادات از جمله نماز جمعه معنای وسیع بخشید و با انتصاب ائمه جمعه، استمرار شور انقلاب را در شهرها و روستاها تضمین فرمود.
یکی از مهمترین نشانه های حکومت اسلامی برپائی نماز جمعه است و در میان عبادات اسلامی نمی توان عبادتی با برجستگی ها و ویژگیها و تᅢثیرگذاریهای آن نشان داد، چرا که این عبادت برخلاف بسیاری از عبادات حتماً باید بصورت جماعت برگزار شود و امام جمعه علاوه بر داشتن صفاتی چون عدالت و قرائت و مانند آن که در هر امام جماعت لازم است، باید خود، حاکم اسلامی با منصوب از سوی او باشد و از صفات دیگری چون شجاعت، بصیرت سیاسی و اجتماعی، قدرت اندیشه و قضاوت، تیزبینی، سخنوری و مانند آن نیز برخوردار باشد و در دو خطبه که از ویژگیهای این نماز هستند ضمن توصیه همگان به تقوی، با طرح و تحلیل مسائل روز، به بالا بردن آگاهی مردم و تقویت نظام اسلامی کمک کند.
امام خامنه ایº رهبر فرزانه انقلاب در بیانی رسا ائمه جمعه را عهده دار بخشی از کار دستگاه رهبری را در کشور معرفی می کنند که با توجیه مردم، استقامت آنان در برابر دشمنان و مصونیت آنان را در برابر اشتباهات موجب می شوند.ایشان ضمن برشمردن اهمیت مقام ائمه جمعه آنان را مسئولان انقلاب و پایگاههای هدایت و رهبری مردم در سراسر کشور و سنگربانان دفاع معنوی در مقابل دشمنان معرفی می کنند و بر ضرورت آگاهی آنان از جایگاه امامت جمعه و اهمیت مسئولیتی که به عهده گرفته اند تᅢکید دارند و در فرازی دیگر پایگاه ائمه جمعه را مجمع دلها و ذهنها و عواطف و ارواح مردم می شمارند و معتقدند که امام جمعه نباید شکایت کند که مردم در نماز جمعه حاضر نمی شوند بلکه اگر مردم به نماز جمعه نمی آیند این امام جمعه است که باید در این مورد پاسخگو باشد، چرا که یکی از وظایف مهم او جمع کردن مردم است.  ‌
نمازهای جمعه در طول 42 سال گذشته ‌به عنوان مهمترین جایگاه آگاهی بخشی و انسجام ملّت ایران، در شناساندن ‌توطئه های دشمنان و بسیج مردم برای مقابله با تهدیدهای آنان نقشی ارزنده و ‌حیاتی داشته اند و امید می رود که با سیاست جوانگرائی در نصب ائمه جمعه و تلاش آنان برای نزدیکی بیشتر به مردم، توفیق روز افزون این نهاد ارزشمند در تحقّق آرمانهای انقلاب بیش از پیش محقّق گردد. ان شاء ... .
موسوی زاده

برچسب ها : نماز جمعه مانور سیاسی،عبادی هفتگی امّت اسلامی بسیج مردمی