شماره خبر : 4648
منتشر شده در مورخ : ۸ مرداد ۱۴۰۰
ساعت : 15:26
عید ولایت، برترین عید اسلامی

عید ولایت، برترین عید اسلامی


با اتمام دهه ولایت و امامت به آستانه عید سعید غدیر خم می رسیم، عیدی که به بیان معصومین علیهم السّلام، نزد خداوند بزرگترین عید به شمار می آید. اگر جمعه عید برپائی نماز عبادی-سیاسی و فطر عید برپائی روزه و قربان عید برگزاری مراسم حجّ است، عید غدیر عید تعیین جانشینی رسول خدا صلی ا... علیه و آله و عید اکمال دین و اتمام نعمت است و در قرآن و روایات بسیار به آن اهمیت داده اند و بزرگداشت آن و جشن و شادمانی عموم مسلمانان به مناسبت این عید نیز تا چند قرن پیش مرسوم بوده، امّا از آن پس گویا در توطئه ای حساب شده تلاش شد تا این مراسم تعطیل و این حادثه به فراموشی سپرده شود، اما غدیر و خاطره این روز بزرگ هیچگاه فراموش نخواهد شد زیرا حداقل در دو آیه قرآن به آن پرداخته شده است:
1- آیه 67 سوره مائده، که در آخرین حج پیامبر صلی ا... علیه و آله و سلم در سال دهم هجرت، سه بار بر ایشان نازل شد و در آن به ابلاغ امر خلافت مولای متّقیان علیه السّلام به مردم تᅢکید گردیده و بر حفظ پیامبر از گزند منکران و معترضان وعده داده شده بود.
2- آیه 3 سوره مائده، که پس از ابلاغ پیام پروردگار و به شکرانه تعیین ولیّ و پیشوای مومنین، مسلمانان را به کامل شدن دین اسلام بشارت می دهد. 
این رویداد که در حضور بیش از یکصد هزار نفر از مسلمانان رخ داد، در بین اصحاب حدیث بیشترین بازتاب را داشته است به طوریکه 110 نفر از صحابه، 84 نفر از تابعین راوی آن بوده و 360 نفر از دانشمندان و مولّفین معروف اسلامی پیرامون آن قلم‌فرسائی کرده اند. اما باندهای قدرت و پاسداران فرهنگ جاهلیت با جلوگیری از اجرای فرمان صادره در عید غدیر و برپا کردن توطئه سقیفه به اسلام و مسلمین، بلکه به بشریت  خسارات بی‌شمار و جبران ناپذیری وارد کردند. 
امّا شیعه با اعتقاد به استمرار نظام الهی ولایت، تحت هر شرایطی خود را ملزم به اطاعت بی چون و چرا از این نظام می داند و همچنان‌که در طول تاریخ نشان داده، حتّی تحت حکومتهای غیرالهی و در تزاحم امر حکومت با امر امام، لحظه ای در اطاعت از امر امام و مخالفت با امر طاغوت درنگ نکرده است، همچنانکه در جریان فتوای تنباکو امر نماینده امام یعنی ولی فقیه زمان را برحکم شاه ایران ترجیح داد و نقشه شوم روباه پیر استعمار را در تسلّط بر این کشور شیعی نقش برآب کرد، و در اوج قدرت و درندگی رژیم پهلوی دوّم و پشتیبانی ابر قدرتهای غرب و شرق از حکومت او و علیرغم همه خطرات جانی و مالی ملّت ایران به فرمان نایب وقت امام زمان (عج) بپا خاسته و استکبار و استبداد شاهنشاهی را از کشور ریشه کن کردند.
عید اکمال دین و اتمام نعمت را به همه پیروان حق به ویژه ولایتمداران شیعی در سراسر جهان تبریک می گوییم و از خداوند بزرگ توفیق مشارکت در گسترش عالمگیر پیام غدیر را خواستاریم.
موسوی زاده 
1400/05/06

برچسب ها : عید سعید غدیر خم عید ولایت عید اسلامی