شماره خبر : 4698
منتشر شده در مورخ : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
ساعت : 11:43
ابلاغ دستورالعمل دریافت غیرحضوری خدمات مستمری بازماندگان تامین اجتماعی

ابلاغ دستورالعمل دریافت غیرحضوری خدمات مستمری بازماندگان تامین اجتماعی

 

به گزارش از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، در اجرای بخشنامه تنقیح، تلخیص و تجمیع بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های بازماندگان مورخ ۰۱‏/۰۸‏/۱۳۹۵ و در راستای توسعه‌ خدمات غیرحضوری و افزایش رضایتمندی مستمری‌بگیران و بیمه‌شدگان، شفاف سازی امور اجرایی، یکسان سازی رویه‌ها، بهینه سازی فرآیندها با رویکرد کاهش مراجعات و همچنین در اجرای بند های «۱» و «۲» مصوبه شماره ۲ مورخ ۰۴‏‏‏‏‏‏‏‏/۰۴‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۳۹۹ کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک کشور، موضوع ارائه درخواست خدمات غیر حضوری مستمری بازماندگان در قالب یک دستور اداری تبیین شد.
مهرداد قریب معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی دستور اداری ارائه خدمات برقراری غیرحضوری مستمری بازماندگان و تعهدنامه غیرحضوری بازماندگان فرزندان اناث را به همه واحدهای ستادی و استانی این سازمان ابلاغ کرد.

با عنایت به اینکه درخواست غیرحضوری برقراری مستمری بازماندگان، مستلزم دریافت برخط تاریخ فوت از سامانه استعلام هویت انفرادی سازمان ثبت احوال است و همچنین لزوم ثبت افراد تبعی متوفی در سامانه نامنویسی متمرکز و فراهم آمدن امکان صحت سنجی اطلاعات هویتی در هنگام ارائه درخواست، دریافت فیزیکی مدارک مندرج در بند ۱۹ از فصل ششم بخشنامه تنقیح و تلخیص بازماندگان (به استثناء بند ۸‏-۱۹ – انحصار وراثت) از مستندات لازم برای برقراری و صدور حکم مستمری در شیوه ارائه خدمات غیرحضوری برقراری مستمری بازماندگان حذف و صرفا مدارک ضمیمه درخواست بازماندگان (با توجه به تعریف مدارک در سامانه خدمات غیرحضوری) ملاک عمل خواهد بود.

در صورت مشاهده مشکلاتی نظیر عدم بارگذاری صحیح، نامرتبط، ناخوانا و یا مخدوش بودن مدارک، واحد اجرایی باید ضمن اعلام ارائه مجدد درخواست غیرحضوری با مدارک صحیح، نسبت به ثبت عدم پذیرش درخواست اقدام کند.

با توجه به فراهم شدن امکان ارائه تعهد نامه غیرحضوری فرزندان اناث بازماندگان، در مواردی که فرزند‏‏‏/ فرزند خوانده اناث مرحوم‏‏‏/مرحومه در زمره متقاضیان دریافت مستمری بازماندگان قرار دارد و ملزم به ارائه فرم ادعا و تعهد نامه طبق بخشنامه تلخیص بازماندگان است، می تواند با ایجاد حساب کاربری نسبت به تکمیل فرم مذکور به صورت غیرحضوری در سامانه خدمات الکترونیک سازمان تامین اجتماعی اقدام کند.

با توجه به صدور دستور اداری کنترل مکانیزه وضعیت ازدواج و طلاق مورخ ۱۱‏‏‏/۰۹‏‏‏/۱۳۹۹ و اخذ تاریخ واقعه ازدواج فرزندان اناث از سازمان ثبت احوال و عملیاتی شدن این خدمت در منوی گزارش ها و آمارها، بررسی ازدواج و طلاق و استعلام موردی آن در پایگاه اطلاعات مستمری، تکمیل فرم تعهدنامه و اخذ آدرس و مشخصات تماس از این افراد، به صورت سالیانه کفایت می کند.

همچنین با توجه به امکان اخذ تعهد نامه غیرحضوری فرزندان اناث بازماندگان، برای استمرار پرداخت مستمری به آنها؛ ادعای نداشتن شغل و شوهر (موضوع بند ۳‏‏‏‏-۳۰ بخشنامه تلخیص بازماندگان) می تواند به صورت تعهد نامه غیرحضوری فرزندان اناث اخذ شود. سایر اقدامات اجرایی، مطابق بند یاد شده کماکان به قوت خود باقی است.

همچنین نظر به عملیاتی شدن دریافت اطلاعات ازدواج و طلاق‏/حیات و ممات از سازمان ثبت احوال به صورت سیستمی، بررسی سالیانه صحت استحقاق پرداخت مستمری به بازماندگان مطابق بند ۴‏-۳۰ بخشنامه تنقیح و تلخیص بازماندگان از طریق ابزارهای تعبیه شده باید انجام پذیرفته و لزومی به مشاهده مدارک هویتی شامل شناسنامه و کارت ملی آنها نخواهد بود.

درخصوص درخواست‌های غیرحضوری «دریافت مستمری فوت مستمری بگیر»، صدور حکم و پرداخت مستمری بازماندگان در خصوص آندسته از افراد تبعی متوفی که حین الفوت مستمری بگیر تحت کفالت ایشان بوده اند (به استثناء فرزندان ذکور معلول ازکارافتاده و والدین مستمری بگیر)، منوط به بررسی های میدانی و غیرسیستمی (بازرسی فنی یا مکاتبه با سایر صندوق ها و ...) نبوده و تمامی اقدامات مرتبط غیرسیستمی به منظور بررسی احراز شرایط، پس از صدور حکم تبدیلی و پرداخت مستمری صورت پذیرد. بدیهی است اطمینان از احراز شرایط فرزندان اناث تک نفره برای بهره‌مندی از مزایای مستمری مربوطه همچنان مورد تأکید است.

به گزارش ایرنا، طرح ۳۰۷۰ روز دوشنبه (۱۹ آبان ٩٩) با حضور مصطفی سالاری مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با هدف کاهش مراجعات حضوری به شعب و کارگزاری‌های این سازمان افتتاح شد.
این طرح با ارائه ۳۰ خدمت الکترونیک، ۷۰ میلیون مراجع از مجموع ۹۶ میلیون مراجع تامین اجتماعی به شعب وکارگزاری‌های این سازمان را کاهش می‌دهد.
پرداخت هدیه ازدواج، حذف مراجعه فرزندان اناث مستمری‌بگیران با ثبت هوشمند خاتمه کفالت، ابلاغ غیرحضوری احکام مطالباتی در سامانه اختصاصی خدمات الکترونیکی سازمان تأمین اجتماعی، ابلاغ مفصاحساب، ماده ٣٨ قانون تأمین اجتماعی، استعلام وضعیت دریافت مستمری و بیمه‌شده، نام‌نویسی غیرحضوری افراد تبعی توسط بیمه‌شده اصلی، درخواست غیرحضوری تکمیل سوابق بیمه به‌صورت کسری از ماه، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه اختیاری، اخذ غیرحضوری تعهدنامه برای ابلاغ احکام و مکاتبات الکترونیکی، امکان مشاهده جزئیات محاسبات و گردش حساب بدهی‌ها، دریافت غیرحضوری اعتراض کارفرما و تعیین و اعلام رسیدگی، پرداخت غیرحضوری غرامت دستمزد ایام بیماری ناشی از کرونا، سرویس غیرحضوری دریافت حق بیمه و احتساب سوابق دوران خدمت سربازی، اخذ الکترونیکی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفصاحساب، ارتقاء سامانه دریافت لیست حق بیمه، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه حرف و مشاغل آزاد، درخواست غیرحضوری کمیسیون پزشکی، حذف کاغذ از درآمد، پرداخت غیرحضوری کمک هزینه مراسم ترحیم، برقراری و پرداخت غیرحضوری بیمه بیکاری، اخذ غیرحضوری درخواست کفالت و بازرسی و کمک هزینه اروتز و پروتز، برقراری غیرحضوری مستمری بازماندگان، اخذ تعهدنامه غیرحضوری فرزندان اناث بازمانده، واکشی عکس از سامانه نام‌نویسی، دریافت گواهی پرداخت حق بیمه ساختمانی، امکان تقسیط غیرحضوری و نظام‌مند بدهی‌ها، پرداخت غیرحضوری حق بیمه کسری از ماه، هوشمندسازی لیست ارسالی کارفرمایان و امکان پرداخت آنلاین و احتساب آنی واریزی در حساب بیمه‌شده، کارفرما ٣٠ خدمت طرح ٣٠٧٠ محسوب می‌شود.

 

برچسب ها : سازمان تامین اجتماعی حقوق شهروندی دولت الکترونیک