شماره خبر : 4717
منتشر شده در مورخ : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
ساعت : 22:7
چند دولت باید عوض شود و پروژه قطار شهری اهواز،  قفل بماند؟

چند دولت باید عوض شود و پروژه قطار شهری اهواز،  قفل بماند؟



معلوم نیست چند دولت در این کشور باید روی کار بیایند و بعد از هشت سال بروند و طلسم پروژه قطار شهری اهواز،  همچنان قفل بماند. همین طور چند شورای شهر و شهردار در اهواز باید بیایند و بروند و احساس مسئولیتی برای فعال شدن این پروژه نکنند.
اصلاً مدتهاست هیچ مسئولی اسم قطار شهری را نمی آورد و انگار چنین کاری قرار نبوده در این کلانشهر انجام شود. این در حالی است که در این مدت، عظیم ترین پروژه های ریلی در کشور و استان های دیگر اجرا شده است. واقعاً چرا باید در این مورد اینهمه کم کاری شود و تاوان ضرر و زیان نجومی چنین بی تفاوتی و سهل انگاری را چه کسانی باید پرداخت کنند ¿ پروژه ای که زمان آغاز قرار بود با سه هزار میلیارد اجرا شود و امروز با بیست هزار میلیارد، شاید قابل اجرا باشد.
زمان بر شدن اجرای پروژه متروی اهواز باعث شده که ابنیه زیر زمین آن روز به روز فرسوده شود و اگر عمر آن صد سال پیش بینی شده تا حالا هفت سال آن در حال فرسایش است چون به درستی نگهداری نشده است ، ضمن اینکه وجود دیوارهای مربوط به کارگاههای پروژه، چهره شهر را زشت کرده و امکان اجرای هر طرحی در این مکان ها را غیر ممکن ساخته است.
طبق قانون و قراری که بوده، باید 50 درصد هزینه اجرای مترو را دولت و 50 درصدشهرداری اهواز تامین کند ( مثل سایر استان ها) اما شهرداران وقت اعتقادی به تامین 50 درصد شهرداری نداشتند، انجام کار را به طرق دیگر هم دنبال نکردند، دولت هم عزمی برای دادن سهم خود  نداشت چون کسی دنبال کار نبود، این در حالی است که برای اجرای پروژه قطار شهری مشهد، مسئولان و نمایندگان استان آنجا با ارتباط و راههایی که می دانستند، 50 درصد سهم مشارکت شهرداری مشهد را به 10 درصد تقلیل دادند و معلوم نیست آن را هم پرداخت کرده باشند و با زرنگی قال قضیه را کندند.
آقای سلیمانی استاندار، ابتدای ورودش به استان موضوع پروژه قطار شهری را پی گیری کرد و بنا داشت آن را به جائی برساند، اما چه شد که از انجام این کار منصرف شد، خودشان باید پاسخگو باشد.
 در شماره های بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت و تا جوابی نگیریم ادامه می دهیم.

احداث سدهای زنجیره ای برای بردن بقیه آب کارون ادامه دارد

این طور که در فضای مجازی مطرح شده، احداث یک سد دیگر از سدهای زنجیره ای به منظور انتقال آب کارون به زاینده رود، آغاز شده یا در شرف احداث است تا آب با حجم بالایی از تونل های شماره یک و دو کوهرنگ از سرچشمه های کارون به زاینده رود منتقل شود. اگر این اتفاق کاملاً جامه عمل بپوشد یعنی سد احداث شود، یکی دیگر از سرچشمه های کارون از بین خواهد رفت و در آن صورت باید منتظر باشیم که جلگه سرسبز خوزستان به کویر خوزستان تبدیل و در عوض یک منطقه کویری، سرسبز شود.
هم اکنون کارگاه احداث سد تجهیز و به گفته اهالی محل، زمین های بالا دست محل سد خریداری شده و بودجه احداث هم از طریق کارخانه فولاد مبارکه و منابع داخلی استان در حال تامین است.
موضوع برای اطلاع نمایندگان استان مطرح شد تا آقایان ضمن بررسی صحت و سقم آن در صورتی که احداث این سد و اهداف آن واقعیت داشته باشد، تا دیر نشده در صدد جلوگیری از این فاجعه و تلاش برای احقاق حق استان خوزستان برآیند.

دریافتی های بازنشستگان تورم زاست یا حقوق های نجومی شاغلین؟

ناآگاهی برخی نمایندگان از وضعیت منابع سازمان های کشور،  فاجعه بار است. 
از جمله اینکه یکی از نمایندگان در مخالفت با لایجه دائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری گفته اجرای این لایحه برای دولت تورم زاست. این در حالی است که حقوق بازنشسته ها از محل اندوخته ای است که خودش سی سال به حساب صندوق بازنشستگی واریز کرده و ربطی به بیت المال و دولت ندارد و تورم جاهای دیگر و بر اثر حقوق های نجومی است.
 یک فعال صنفی بازنشستگان در این مورد گفته اگر بازنشستگان حق بیمه را سی سال به صندوق ها نمی پرداختند و خودشان آن را در بانکها ذخیره کرده بودند، امروز وضعشان بهتر بود.
شاید بهتر باشد به جای برخی اظهار نظرهای غیر کارشناسی، بر کار صندوق های بازنشستگی نظارت شود که از محل ذخیره های بازنشستگان سوء استفاده هایی نشود و اتفاق هایی نظیر آنچه برای بعضی صندوقها رخ داد و مجلسی ها باید از آنها اطلاع داشته باشند، تکرار نشود.
معاون اولی محمد مخبر قطعی است

به قرار اطلاع تا لحظه چاپ روزنامه، انتصاب آقای محمد مخبر به عنوان معاون اول رئیس جمهور دولت سیزدهم قطعی است و حکم وی در کارتابل حجت الاسلام رئیسی است که به نظر می رسد با توجه به چراغ سبز برخی علمای مراجع تقلید، نمایندگان خبرگان رهبری و مجلس، خانواد ه های معظم شهدا و ... امضای آن قطعی است.
آقای مخبر در حال حاضر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام است.

برچسب ها : آب كارون قطار شهری اهواز معاون اول رئیس جمهور دولت محمد مخبر