شماره خبر : 4718
منتشر شده در مورخ : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
ساعت : 22:9
شهادت پرچمدار اسلامخواهی تاریخ معاصر

شهادت پرچمدار اسلامخواهی تاریخ معاصر

                                           
در تاریخ معاصر ایران شاید نتوان حادثه ای تأسف بارتر و عبرت آموزتر از شهادت آیت ...شیخ فضل ... نوری توسط مدعیان مشروطه خواهی نشان داد. آشنائی با زندگی و دیدگاههای سیاسی این شهید بزرگوار که عالم طراز اوّل تهران محسوب می شد و نقشی بزرگ در شکل گیری قیام عالتخواهانه مردم داشنه، هم از نظر تأثیر عمیق او در بسیج مردم برعلیه استبداد و هم از جهت عبرت گیری از خیانت تأسفبار روشنفکرانِ انقلابی نمائی که با حذف این روحانی برجسته انقلاب مردمی مشروطه را به انحراف کشانده و در خدمت اهداف اربابان غربی قرار دادند، برای ملّت ایران که انقلاب اسلامی را به پیروزی رسانده و از آن پاسداری می‌کنند می تواند بسیار مهم و عبرت‌آموز باشد، بویژه آنکه ابرمرد تاریخ معاصر و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران؛ امام خمینی رحمت... علیه نیز بر الگو بودن رفتار این شهید والامقام و مرجعیّت سیاسی وی بارها تأکید داشته اند.
از مهمترین ویژگیهای شیخ شهید این بود که وی نیز همانند برپادارندگان انقلاب اسلامی ایران، به توانائی اسلام در اداره امور جامعه معتقد بود و با شناخت عمیقی که از این آئین مقدّس داشت، احکام نورانی اسلام را برای تامین سعادت دنیا و آخرت بشر کافی می‌دانست و بر ضرورت ورود علمای دین به موضوعات اجتماعی تاکید داشت و پیاده شدن احکام اسلامی را در گرو به‌دست گرفتن قدرت سیاسی و حکومتی توسط ولی‌فقیه می‌دانست. شهید نوری بر همین اساس در حرکت‌های اجتماعی حضوری فعال داشت و با وسعت دید و اشرافی که بر احکام اسلامی داشت، انحرافات را به‌سرعت و به‌‌خوبی تشخیص می‌داد و با شدت به مقابله با آن برمی‌خاست. در جریان انقلاب مشروطیت نیز که خود از آغازگران آن بود وقتی به سوء نیت مدعیان مشروطیت و عوامل نفوذی بیگانه برای به انحراف کشاندن این انقلاب پی برد، ‌بدون هیچ تردید و ترسی با مشروطه ی غیرمشروعه و مدعیان آزادی‌خواهی به مقابله برخاست و تهدید بیگانگان و گروه‌های فشار داخلی را به جان خرید و از هیچ کوششی جهت ارشاد منحرفین و نجات انقلاب مشروطه فروگذار نکرد. اما با پیروزی جناح غربزده مشروطه‌طلبان که عمدتاً از افراد لاابالی و بی‌دین و غربزده بودند، شیخ بزرگوار که دعوت دولت روسیه را برای پناهندگی به‌شدت رد کرده بود، ‌توسط انقلابی نماهای فاتح تهران دستگیر و در دادگاهی فرمایشی به ریاست روحانی منحرفی به‌نام شیخ ابراهیم زنجانی به اعدام محکوم و در 11 مرداد 1282 توسط یکی از مدعیان آزادی‌خواهی به نام یپرم خان ارمنی فرمانده نظمیه مشروطه‌چیان به دار آویخته شد.
انحرافی که بر اثر بی‌اعتنایی به دلسوزی‌های شیخ شهید، در نهضت مشروطه پیش آمد و سرانجام به پیدایش دیکتاتوری وابسته رضاخانی و سیطره کامل بیگانگان منتهی شد برای ملّت ایران درسی آموزنده بود که با حفظ ماهیت اسلامی انقلاب اخیر خود و پافشاری بر سیاست نه شرقی نه غربی، مانع از تکرار تجربه تلخ انقلاب مشروطیت و افتادن نهضت به دست نیروهای بریده از اسلام و مرعوب غرب و انحراف آن از مسیر صحیح شود.
موسوی زاده
 

برچسب ها : شهادت آیت ...شیخ فضل ... نوری تاریخ معاصر دیكتاتوری