شماره خبر : 4803
منتشر شده در مورخ : ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
ساعت : 9:47
روشنفکران غربزده پای ثابت خیانت به قیامهای مردمی

روشنفکران غربزده پای ثابت خیانت به قیامهای مردمی



14 مرداد یادآور پیروزی مردم در انقلاب مشروطیت و اخذ فرمان تأسیس عدالتخانه و دارالشورا در سال 1285 است. انقلاب مشروطیت را که در اوج استبداد قجری و سلطه بیگانگان بر ارکان حکومتی کشور رخ داد  باید اوّلین حرکت عدالتخواهانه در تاریخ معاصر به حساب آورد. قیام و پایداری علما و روحانیون و هدایت حرکت‌های دینمدارانه مردمی توسط ایشان در این انقلاب، نهایتاً به پروزی انقلاب منجر شد، و یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران، مرحله اوّل خود را با موفقیت پشت سر گذاشت و تدوین قانون اساسی و متمّم آن نیز با پایمردی علماء بزرگی همچون شیخ فضل ا... نوری تا حدودی با موفقیّت همراه شد.
امّا این حرکت مردمی، که تحت رهبری علما دین انجام گرفت و افق بسیار روشنی از آزادی و استقلال و رهایی از سلطه بیگانگان را نوید می داد و الگوی بسیاری از کشورهای تحت ستم قرار گرفت با عکس‌العمل شدید دو ابر‌قدرت زمان یعنی روس و انگلیس که مطامع بی‌شماری در ایران داشتند، روبرو گردید.
روسیه تزاری با به توپ بستن مجلس شورای ملّی به پشتیبانی از محمدعلی شاه، عدالتخانه را تعطیل کرد و دولت انگلیس با نفوذ دادن مهره‌های سر‌سپرده خود در صف انقلابیون و مشروطه خواهان، به انحراف این حرکت کوشید. انگلیس به کمک روشنفکران غرب زده و مستبدّین مشروطه‌نما که تقریبا همگی از اعضای لژهای فراماسونری و سر سپرده استعمار بودند، علما و انقلابیون واقعی را از این انقلاب کنار زد و در جریان مشروطه دوم که پس از خلع و فرار محمدعلی شاه آغاز شد، دو تن از مهره های سر‌سپرده خود یعنی سیدضیاءالدین طباطبائی و رضاخان میرپنج را به فتح تهران واداشت و با نفوذ در مجلس و تصرّف مناصب و مسئولیت‌های کلیدی وزارتخانه‌ها، توسط دوستداران خود، این انقلاب مردمی و مذهبی را از مسیر خود منحرف کرد و با تعطیل کردن بسیاری از اصول و قوانین مشروطه، آزادی ملت ایران را از قید استبداد و استعمار، 60 سال به تاخیر انداخت.
در مشروطه‌ی دستپخت انگلیس، رهبران مشروطه همچون شیخ فضل ا... نوری و سید عبدا... بهبهانی به دست نیروهای به اصطلاح مترقّی به قتل رسیدند، امثال ستار‌خان سردار ملّی و دیگر قهرمانان ملّی قیام مشروطه را خانه‌نشین کردند، بسیاری از سران دوران استبداد مسئولیت‌های کلیدی گرفتند، نظارت علما بر قوانین تعطیل شد، بسیاری از علمای معترض تبعید شدند و شرایطی فراهم گردید تا قزاقی بی سواد و دیکتاتوری وابسته به انگلیس مثل رضا‌خان زمام امور کشور را در دست گرفته و استعمارگران بتوانند سلطه خود برایران را کامل کنند. اما تجارب تلخ انقلاب مشروطه، عبرت‌آموز و پرثمر بود، به طوری‌که در جریان انقلاب اسلامی و تثبیت این نظام الهی، ملّت ایران توانست با بهره گیری از آن تجارب و پایداری در پیروی از رهبران آگاه مذهبی و بدبینی نسبت به افکار غربی و غرب‌زدگان، انقلاب خود را از گزند توطئه‌های بیگانگان و بیگانه‌پرستان حفظ کند و امید است که براساس همین تجارب از این پس نیز اجازه حضور غربزدگان و کدخداپرستان در قدرت داده نشود. ان شاء ... .
موسوی زاده
1400/05/14

 

 

برچسب ها : روشنفکران غربزده قیامهای مردمی انقلاب مشروطیت