شماره خبر : 4826
منتشر شده در مورخ : ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
ساعت : 20:53
شرط موفقیت دولت، تفویض اختیارات استانی به استانداران کارآمد برای بهره گیری از ظرفیت هاست

شرط موفقیت دولت، تفویض اختیارات استانی به استانداران کارآمد برای بهره گیری از ظرفیت هاست



رئیس جمهور در حالی تحلیف شد و سوگند یاد کرد و رسما کارش را شروع کرد که مشکلات مردم و کشور از هر زمان دیگر بیشتر و بی اعتمادی و نومیدی در جامعه حکمفرماست و حالا تغییر این وضع بسیار دشوار اما شدنی است، به شرطی که روش های منسوخ و امتحان داده کنار گذاشته شود و رئیس جمهور هوشمندانه عمل کند. 
همین ابتدای کار باید این حقیقت را قبول کرد که یک نفر به نام رئیس جمهور و چند نفر به عنوان اعضای دولت نمی توانند به تنهایی کارهای خارق العاده ای انجام دهند و همانطور که وعده داده شده باید از نظرات و مشورت های نخبگان بهره گرفت. در این مورد هم نباید به تعدادی چهره های شاخص که دارای افکار قدیمی و راهکارهای بی سرانجام هستند، اکتفا کرد و بازهم آنگونه که قول داده اند باید یک تیم تازه نفس اما با تجربه و با تخصص کافی، رئیس جمهور و اعضای کابینه را همراهی کنند. 
مهمترین موضوعی که برای ایجاد تغییرات و رفع نابسامانیها باید در نظر گرفت این است که از ظرفیت های مغفول بهره ببرند. ما کشوری داریم که اکثر استانهای آن مثل خوزستان به اندازه یک کشور ظرفیت و منابع دارند که می توانند با برخورداری از مدیریت کارآمد و دادن اختیارات کافی به صورت ملی و منطقه ای پیشرفت کنند (نظیر طرحی که آقای محسن رضایی پیشنهاد داده بود) که البته لازمه توفیق در این امر مهم، سپردن استانها به افرادی با ویژگی های مورد نیاز است تا از عهده وظایف خطیر خود برآیند. 
یک استاندار ویژه باید بتوانند این همه کارخانه هایی که در استان تعطیل شده یا با کمتر از نصف ظرفیت کار می کنند، فعال و به چرخه تولید برگرداند. غیرفعال شدن این کارخانه ها مولود سوء مدیریت نمایندگان عالی دولت در استان بوده که به دلیل ضعف مدیریتی و ناتوانی در برابر فشارهای برخی عوامل که فقط از مرکز فرمان می گیرند و برای مقامات استانی تره خرد نمی کنند (مثل بانکها) هرگز در حمایت از واحدهای تولیدی و کارخانه هایی که دچار مشکل نقدینگی یا کمبود مواد اولیه یا عقب افتادن اقساط تسهیلات کمر شکن بانکی به تعطیلی کشانده شده اند موفق نبوده اند. 
معروف است بعد از جنگ جهانی، در ژاپن سازمانی ایجاد شد که وظیفه اش راه اندازی کارخانه‌های تعطیل شده بود و چرا ما چنین کاری نکنیم. در یک کلام برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و مقابله با فقر (که انواع دارد) کشور نیاز به نگاهی نو دارد و فی الواقع رئیس جمهور جدید باید نگاه جدید به مسائل مملکتی داشته باشد و از افکار جدید بهره بگیرد. 
ضمنا برای ایجاد تحرک و جبران عقب ماندگی ها باید از دلمردگی و بی حسی جامعه (که از هر فقری بدتر است پرهیز کرد و به جامعه نشاط داد تا به سمت موفقیت بتازد.
در جریان کُشتی یزدانی و رقیبش، کشتی گیر ما یک سروگردن از او بالاتر بود اما ثانیه های آخر خسته و دلمرده به نظر رسید، در حالیکه کشتی گیر مقابل از همان ابتدا با نشاط جلو آمد و از حرکت نایستاد تا موفق هم شد.بنابراین از دولت و تیم وی انتظار می رود طرحی نو دراندازند و عملگرا باشند و شعور را جایگزین شعار کنند. یادمان باشد ما به اندازه کافی کارهای ناتمام داریم که باید تمام کنیم و در معنا حالا دیگر به کلنگ نیاز نداریم چون خیلی کلنگ ها زمین زده شده و ساختی در کار نبوده یا به سرانجام نرسیده و شاید حالا بیشتر به بیل نیاز داریم که یا علی بگوییم و بناها را بالا ببریم یا بنایی نوبسازیم. 

اعضای شوراهای شهر با اعتقاد به کار شورایی و پرهیز از تک روی کارشان را شروع کنند

شوراهای شهر اهواز و دیگر شهرهایی که صحت برگزاری انتخابات آنها تایید شده، با برگزاری انتخابات داخلی، رئیس و دیگر اعضای هیات رئیسه خود را شناختند و در آستانه شروع به کار و ادای وظیفه ای که در قبال مردم شهر دارند (چه آنها که رای داده اند و چه آنها که نداده اند ) قرار گرفتند. 
اعضای شوراهای شهر قبل از هرچیز باید به این نکته واقف باشند که منظور از کار شورایی آن است که اعضا با هم باشند و با مشورت و همدلی و همسویی هم کار کنند اما این شاخص هرگز در شوراهای گذشته مشهود نبوده است. یعنی هرعضو شورا، ساز خود را کوک کرده و اعضای شورا همانند ارکستری که هماهنگ نیستند عمل کرده اند که نتیجه اش به صدا درآمدن آهنگ هایی بوده که سودی برای شهرها نداشته یا برعکس به زیان مردم و منافع آنها بوده است. 
حالا همه می دانند که اعضای شوراهای شهر بیش از هرچیز دغدغه این را داشته اند که درعزل و نصب ها سهم داشته باشند و این رویه سم مهلکی برای شوراها بوده تا آنها را از راه اصلی منحرف کند. 
اعضای شورای شهر باید با شور و مشورت امور شهرداری و شهر را مدیریت کنند. آنها باید بدانند اگر در یک رودخانه قرار باشد یک تیم قایقران  هرکدام در جهت خود پارو بزند، به جایی نمی رسند و در صورتی به ساحل نجات می رسند که باهم پارو بزنند. 
بنابراین شایسته است شوراها ابتدا به معنای شور و مشورت پی ببرند، بعد در تحقق آن بکوشند و برای ارتقای شهر و رفع مشکلات مردم بتازند. 

برچسب ها : اعضای شوراهای شهر شوراهای شهر اهواز رئیس جمهور