شماره خبر : 4862
منتشر شده در مورخ : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
ساعت : 10:40
سامانه 198 برای افشای مفاسد

سامانه 198 برای افشای مفاسد

 

سامانه ارتباط مردمی ۱۹۸ جدیدترین ساز و کار دیوان محاسبات کشور است که از پنجم مرداد با هدف نظارت مردمی بر عملکرد مالی دستگاه‌های دولتی به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ ارزیابی عملکرد این سامانه از آغاز به کار آن در ۱۰ روز گذشته؛ از استقبال قشر‌های مختلف مردم برای ارتباط با دیوان محاسبات به منظور انعکاس تخلفات و مفاسد اقتصادی حکایت دارد.
بنابر اعلام آقای زهره‌ای معاون امور اجرایی و پشتیبانی دیوان محاسبات کشور در این مدت کوتاه حدود ۶ هزار و ۲۰۰ گزارش دریافت شده که عمده پیام‌های مرتبط با شرح وظایف نظارتی دیوان مربوط به تخلفات در حوزه‌های مالی و اقتصادی است.
 
اپراتور‌های سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات در مصاحبه با خبرنگار ما تصریح کردند: بیشترین تخلفاتی که در تماس‌های مردمی با سامانه ۱۹۸ گزارش شده مربوط به شهرداری‌ها، سازمان تامین اجتماعی و بانک‌های خصوصی است.
 
فرایند دریافت پیام‌های مردمی در این سازمان از ابتدا تا مرحله صدور احکام؛ مستندسازی از جانب بازرسان، تشکیل پرونده و ارسال آن به دادستانی دیوان محاسبات، صدور دادخواست، ارجاع به هیات‌های مستشاری دیوان و صدور رای را شامل می‌شود.
بنابر تاکید دادستان دیوان محاسبات، آرایی که در مرحله نهایی بررسی پرونده مفاسد اقتصادی صادر می‌شود از مجازات، جبران ضرر و زیان و خسارت‌های وارد شده به بیت المال تا انفصال از خدمات برای مدیران متخلف است.
آقای علی کامیار تصریح کرد: پرونده‌هایی که افراد مرتکب جرم شده باشند برای تعیین و اعمال مجازات به قوه قضائیه ارجاع می‌شوند.
وی همچنین از مصوبه شورای معاونان دیوان محاسبات کشور برای پرداخت مشوق‌های مالی به افشاگران مفاسد اقتصادی در تماس با سامانه ۱۹۸ خبر داد.
”هموطنان عزیز می‌توانند هرگونه فساد و یا تخلف مالی را که در دستگاه‌های دولتی مشاهده می‌کنند از طریق سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور در پایگاه اینترنتی www.dmk.ir و یا در تماس تلفنی با شماره ۱۹۸ اعلام کنند. “

برچسب ها : سامانه ارتباط مردمی امور اجرایی و پشتیبانی دیوان محاسبات کشور سامانه 198 برای افشای مفاسد