دسترسی هنرجویان به محتواهای آموزشی با «رمزینههای سریع پاسخ»
معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی فنی وحرفه ای وکاردانش فرایند تهیه رمزینه های سریع پاسخ را تشریح کرد و گفت: تنوع محتوای قابل دسترس باعث افزایش کیفیت یاددهی-یادگیری می شود.
حسن عبداله زاده در خصوص ضرورت و اهداف تولید محتوای رمزینه سریع پاسخ اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا، آموزشهای حضوری از روال عادی خود خارج و به آموزشهای غیر حضوری تبدیل شد. در آموزش های حضوری منابع آموزشی در اختیار هنرجویان، بیشتر به صورت محتوای متنی بود اما در آموزشهای غیرحضوری به دلیل محدودیتهای بوجود آمده باید محتوای آموزشی نیز دستخوش تغییر شود. به این صورت که کتاب های متنی در بستر آموزشهای الکترونیک کفایت نکرده و نیاز به محتوای مکمل است؛ لذا با استفاده از فناوری باید به سمتی حرکت کنیم که محتوای تکمیلی با سهولت بیشتری در اختیار هنرجویان قرار گیرد.
وی افزود: در بحث رمزینه های سریع پاسخ محتوای مکمل در قالب فیلم انیمیشن، موشن گرافیک، استاپ موشن، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی بر روی سامانه رشد قرار می گیرد و با اسکن رمزینه سریع پاسخ توسط هنرجو این محتوا در دسترس خواهد بود؛ این محتوا می تواند در بسیاری از موارد باعث برطرف شدن خلاء های آموزشی ناشی از نبود زمان کافی شود.
معاون دفتر فنی و حرفه ای در پاسخ به این سوال که "رمزینه های سریع پاسخ چه خلاء هایی در آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش را پوشش می دهد؟ تصریح کرد: در آموزشهای غیرحضوری عدم حضور فیزیکی هنرجو و هنرآموز در کلاس درس موجب می شود تا پرسش و پاسخ های رد و بدل شده بین مربی و متربی در کمترین میزان خود قرار گرفته و یا توضیحات ارائه شده در کلاس غیر حضوری برای هنرجو به حد کفایت نرسد و عدم ارتباط چهره به چهره باعث بروز ابهامات در انتقال مفاهیم گردد. ازطرف دیگر اکتفا به محتوای متنی در انتقال دانش موجب خواهد شد تا فرایند یاددهی یادگیری کسالت بار شده و هنرجو را بی انگیزه کند. وجود محتوای تکمیلی و متنوع می تواند این نقایص را پوشش داده و یادگیری را خوشایند کند؛ ازطرف دیگر تنوع محتوای قابل دسترس می تواند باعث افزایش کیفیت یاددهی یادگیری گردد.
استانداردهای خاص برای تولید محتوای رمزینه سریع پاسخ
عبداله زاده در خصوص استانداردهای خاص برای تولید محتوای رمزینه سریع پاسخ گفت: استانداردهای ارائه شده در این زمینه در سه بخش محتوایی، فرهنگی ارزشی و هنری تدوین شده است. در بخش محتوایی عواملی مانند ساختارمحتوا، دستورالعمل های ایمنی، دستورالعمل های زیست محیطی توجه به مدیریت منابع، استفاده بهینه از مواد و ابزار، استفاده از مواد بازیافتی، تفکیک زباله، و در بخش هنری ویژگی های فایلهای تصویری، ویدئویی، گرافیکی و صوتی مسائل مربوط به کیفیت و کمیت و نوع فایل ها گنجانده شده است و در بخش فرهنگی-ارزشی رعایت موازین و چارچوب های مشخص شده در اسناد بالا دستی و خط مشی سازمان درتولید محتوا درنظر گرفته شده است.
تشریح فرایند تولید و تامین محتوای رمزینه های سریع پاسخ
وی در تشریح فرایند تولید و تامین محتوای لازم رمزینه های سریع پاسخ گفت: در این فرآیند ابتدا ۱۲۶ عنوان کتاب در شاخه فنی و حرفهای و کاردانش مشخص شد و سپس کارها به دو بخش تامین محتوا و تولید محتوا تقسیم شد.
معاون دفتر فنی و حرفه ای و کاردانش افزود: بخش تولید خود در سه فاز تعریف شد. فاز اول شامل تولید فیلمهای آموزشی، فاز دوم شامل تولید سایر محتوا از قبیل انیمیشن، موشن گرافیک، اینفوگرافیک، استاپ موشن و در فاز سوم تولید واقعیت افزوده و واقعیت مجازی قرار گرفتند. در فاز اول فیلم مورد نیاز کتاب های درسی با تهیه شرح خدمات و تولید سناریو آغاز و سپس از شرکتهای تولید فیلمهای آموزشی دعوت به عمل آمد تا با توجه به شرح خدمات فیلمها برگه های استعلام قیمت را تکمیل نمایند پس از ارسال و بررسی این استعلام ها شرکت ها انتخاب و کار بین شرکتها در ۵ گروه تقسیم شد و این فاز با همکاری کارشناسان دفتر و شرکت ها در مراحل پایانی خود می باشد.
تولید محتوای انیمیشن، استاپ موشن، موشن گرافیک و اینفوگرافیک
عبدالله زاده ادامه داد: فاز دوم شامل تولید محتوای انیمیشن، استاپ موشن، موشن گرافیک و اینفوگرافیک است؛ ابتدا نیازسنجی و سپس سناریو محتوا توسط کارشناسان رشته تولید شده در مرحله فراخوانی شرکت ها برای تولید محتوا قرار دارند.
او گفت: در فاز سوم که هم زمان با فاز دوم انجام خواهد شد واقعیت افزوده و واقعیت مجازی نیز به صورت مستقل برای کتابهای درسی که دارای رمزینه سریعا پاسخ هستند تولید خواهد شد. در بخش دوم که مربوط به تامین محتوای لازم رمزینه سریع پاسخ است محتوای موجود که در سالهای قبل تولید شده اند از قبیل فیلم های آموزشی، انیمیشن ها، موشن گرافیک ها، نرم افزارها و وسایر محتوای که توسط سازمان و یا شرکتهای دیگر تولید شده قابل استفاده برای سازمان از لحاظ مادی و معنوی هستند در قالب تامین محتوا آماده سازی شده و در سایت رشد بارگذاری خواهند شد.
وی در پاسخ به این سوال که "رمزینه های سریع پاسخ برای کدام رشته ها و کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش درنظر گرفته شده و چه تعداد رمزینه تولید خواهد شد؟ گفت: این رمزینه ها برای چهار زمینه صنعت، هنر، خدمات و کشاورزی شامل ۱۲۶ مجموعه انتخاب شده که هرکتاب دارای ۵ رمزینه و هر رمزینه بین ۱ تا ۷ فایل قابل دسترس از قبیل فیلم، موشن گرافیک، انیمیشن و غیره خواهد بود؛ در مجموع دربخش تولید فیلم، ۵۴ فیلم حدود ۱۵تا ۳۰ فایل سه الی ۷ دقیقه ای در حال تولید است و در بخش سایر محتوا در مجموع ۱۸۰ فایل حدود یک دقیقه ای و در بخش تامین محتوا برای ۸۳ کتاب در مجموع حدود ۶۰۰ فایل سه الی ۷ دقیقه ای آماده سازی خواهد شد.
معاون دفتر فنی و حرفه ای و کاردانش افزود: در بخش تولید فیلم ها تا پایان مرداد ماه ۵۴ فیلم کامل تولید خواهد شد در بخش تامین نیز تا پایان مرداد ماه محتوای مورد نیاز تحویل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی خواهد شد و در بخش سایر محتوا تا پانزدهم شهریور تولید به پایان خواهد رسید در حال حاضر در بخش تولید فیلم ها حدود ۸۰ درصد فیلم ها به پایان رسیده است و در بخش تامین محتوا نیز حدود ۶۰ درصد محتوا تامین شده است.
به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، عبداله زاده با توجه به نزدیک شدن آغاز سال تحصیلی جدید و احتمال تداوم همه گیری ویروس کووید۱۹ در خصوص روند تولید محتوای رمزینه سریع پاسخ این گونه پیشبینی می شودکه تا ابتدای مهر ماه تمام فایل های تولید شده در دفتر فنی حرفه ای برای سال، ۲۶ عنوان بارگذاری شود و پس از آن نیز فاز بعدی تامین رمزینه سریع پاسخ برای سایر کتاب ها اقدام خواهد شد و برای سال های آینده نیز در اختیار هنرجویان قرار خواهد گرفت.
منبع: ایسنا
برچسب ها : «رمزینههای سریع پاسخ» محتواهای آموزشی هنرجویان
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند