شماره خبر : 4968
منتشر شده در مورخ : ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
ساعت : 17:59
ضرورت برخورد جدی با ترک فعلهای خسارت بار!

ضرورت برخورد جدی با ترک فعلهای خسارت بار!

                               
یکی از مشکلات دیرپا و فلج کننده در استان خوزستان که تقریباً هرساله و در زمانهای معینی زندگی مردم را فلج کرده و خسارات زیادی ببار می آورد موضوع دفع فاضلاب در بسیاری از شهرهای این استان و بویژه در کلانشهر اهواز است و به همین دلیل نیز از سالهای دور این وضوع مورد توجّه مسئولین بوده و اقدامات زیادی جهت تهیه و اجرای طرحهای جامع در زمینهِ دفع فاضلاب و تخصیص اعتبار برای اجرای این طرحها صورت می گرفته که غالباً بدلیل بی تدبیری و ضعف متولیان مسئول و سهل انگاری دستگاههای نظارتی در انجام وظایف خود هیچگاه به نتیجه نرسیده اند.
تقریباً دو سال قبل بود که در اواخر پائیز با بارشی اندک در استان و به دلیل عدم کشش سیستم فاضلاب و فقدان سیستم دفع آبهای سطحی، کلانشهر اهواز و بعضی دیگر از شهرهای استان با بالازدگی فاضلاب و سرازیر شدن گنداب به خانه ها روبرو شدند و فراگیری این مسأله موجب ورود دستگاههای نظارتی بموضوع و ریشه یابی وقوع فاجعه شد. سال گذشته نیز مجدداً مسئولین غافگیر!؟ شدند و همین فاجعه تکرار گردید و بر ضرورت بررسی موضوع تأکید شد و  بررسی ها نشان داد که عامل اصلی تمام این مشکلات ترک فعلها و سهل انگاریهایی ناشی از ناتوانی و یا سهل انگاری متولیان امر بوده که در مورد خاص دفع آبهای سطحی که عامل اصلی گرفتگی سیستم فاضلاب و بالا زدگی  فاضلاب است که مسئولیت اصلی آن با شهرداری ها است ولی باوجود روشن بودن صورت مسأله هیچگاه اقدام مؤثّری در این رابطه انجام نداده اند.
اینک به نقل از مدیرکل بحران استانداری خوزستان گفته شده که 17 شهردار استان که مطالعات مربوط به دفع آبهای سطحی را ارائه نداده اند به دستگاههای نظارتی معرفی شده اند تا برخورد لازم با آنها صورت گیرد. چرا که براساس مصوبه ای ملّی و جهت جلوگیری از تکرار آبگرفتگی شهرها قرار بوده شهرداریهای مربوطه مطالعات لازم را صورت دهند تا با تأمین اعتبار مشکل دفع آبهای سطحی به عنوان عامل اصلی آبگرفتگی فاضلابها حل شود که از بین 84 شهرداری مورد نظر گویا این 17 شهرداری به علت تعلّل در انجام وظیفه قرار است توبیخ شوند و امید است که دستگاههای نظارتی مربوطه و نیز دستگاه قضائی به عنوان متولی برخورد با جرم ترک فعل به گونه ای با متخلفین برخورد کنند که بعد از این، ترک فعل به عنوان جرمی که عامل ضرر و زیانهای مادی و معنوی بیشمار بر مردم و کشور است در دستگاههای دولتی و در بین مسئولین شاخص شود  و مدیرانی که با نداشتن شایستگی و توانائی انجام وظایف محوّله و صرفاً براساس رابطه مسئولیت پذیرفته و بر اثر کوتاهی در انجام وظایف خود، خساراتی ببار آورده اند، از عوارض قبول مسئولیتهای فوق طاقت خود مطلع شده و افراد فاقد صلاحیت از ترس بازخواستهای بعدی از قبول مسئولیتهای سنگین بپرهیزند و با احیا نظام شایسته سالاری واگذاری مسئولیتها نه براساس رابطه که برمبنای صلاحیت افراد صورت گیرد. ان شاء ... .
موسوی زاده
  1400/05/21
 

 

برچسب ها : مدیرکل بحران استانداری خوزستان دستگاههای دولتی اهواز