شماره خبر : 5012
منتشر شده در مورخ : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
ساعت : 21:12
جایگاه ویژه و استثنائی مجلس  خبرگان رهبری!

جایگاه ویژه و استثنائی مجلس  خبرگان رهبری!



در 24 مرداد ماه 1362 نهادی در جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت که اعضاء آن را مردم انتخاب کرده بودند و اگرچه ظاهراً نقش نمایانی در اداره امورجاری کشور ندارد لیکن به این جهت که حوزه وظایفش مهمترین نهاد حکومتی، یعنی رهبری نظام را دربر می گیرد از بالاترین اهمیت برخوردار است. این نهاد، مجلس خبرگان رهبری است که هم انتخاب رهبر را به نیابت از طرف مردم  و هم نظارت بر استمرار شرایط در رهبری را به عهده دارد. این نهاد منتخب، از آنجا که مهمترین موضوع نظام یعنی رهبری را در دستور کار خود دارد لذا در ساختار حکومتی از اعتباری ویژه و استثنائی و در سرنوشت نظام از اهمیتی والا برخوردار است.
مساله رهبری در اسلام از آنجا اهمیت دارد که اولاً این دین آسمانی همه مردم جهان را مخاطب قرار می دهد و داعیه نظام حکومت جهانی به رهبری معصوم منصوب پروردگار و یا جانشینان شایسته آنان را دارد و بنابراین رهبری اصلی‌ترین رکن این حکومت را تشکیل می دهد و ثانیاً در طول تاریخ، آنجا که مسلمین از رهبری واحد و قوی و واجد شرایط برخوردار بوده اند، مکارم اسلام آشکار شده و مسلمین به همان نسبت توانسته اند رسالت خود را در تحقّق آرمانهای اسلامی به انجام رسانند.قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در فصل هشتم که مربوط به رهبر و شورای رهبری است در اصول 107، 108، 111 به خبرگان رهبری اشاره دارد، مثلاً در اصل یکصدوهفتم قانون اساسی چنین آمده است:" پس از مرجع عالیقدر تقلید و رهبر کبیر انقلاب جهانی اسلام و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت ا... العظمی امام خمینی "قدس سره الشریف" که از طرف اکثریت قاطع مردم به مرجعیت و رهبری شناخته و پذیرفته شدند. تعیین رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است.خبرگان رهبری درباره همه فقهای واجد شرایط مذکور در اصول پنجم و یکصد و نهم بررسی و مشورت می کنند هر گاه یکی از آنان را اعلم به احکام و موضوعات فقهی یا مسائل سیاسی اجتماعی یا دارای مقبولیت عامه یا واجد برجستگی خاص در یکی از صفات مذکور در اصل یکصد و نهم تشخیص دهند او را به رهبری انتخاب می کنند در غیر این صورت یکی از آنان را به عنوان رهبر انتخاب و معرفی می نمایند. رهبر منتخب خبرگان  ولایت امر و همه مسئولیتهای ناشی از آن را بر عهده خواهد داشت."
مجلس خبرگان رهبری را دستاوردهای زیادی است لیکن یکی از مهمترین اقدامات سرنوشت ساز این مجلس در طول حیات خود، انتخاب شایسته حضرت آیت ا... خامنه ای به مقام رهبری جمهوری اسلامی ایران است که بلافاصله پس از رحلت رهبر کبیر انقلاب رحمت ا... علیه صورت گرفت و ضمن ناامید کردن دشمنان از بوجود آمدن خلا‡ رهبری و فروپاشی نظام، بفضل الهی و به گواه دوست و دشمن، این انتخاب که انتخاب شایسته ترین فرد برای رهبری تنها نظام الهی جهان بود، برای ایران و امّت اسلامی و ملتهای گرفتار استکبار و صهیونیسم تاکنون آثار خیر و برکات فراوان دربر داشته است.
موسوی زاده
1400/05/24

برچسب ها : جمهوری اسلامی ایران بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت ا... العظمی امام خمینی حضرت آیت ا... خامنه ای