شماره خبر : 5077
منتشر شده در مورخ : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
ساعت : 19:26
همدلی مجلس و دولت در شکل گیری کابینهِ سیزدهم

همدلی مجلس و دولت در شکل گیری کابینهِ سیزدهم

                                
پس از برگزاری انتخابات سیزدهم و انتخاب رئیس جمهور و سپس برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف، هفته گذشته رئیس جمهور منتخب وزرای پیشنهادی کابینه خود را به مجلس ارائه داد و روز گذشته در جلسه ای استثنائی و امیدوارکننده ضمن طرح کلیات برنامه دولت و معرفی یک یک وزراء به نظرات مخالفان و موافقان کلیات برنامه دولت گوش فرا داد و مجلس نیز بدون فوت وقت رسیدگی به برنامه های وزراء پیشنهادی و صلاحیت آنان را در دستور کار جلسه علنی قرار داد تا بیاری خداوند هرچه زودتر تکلیف دولت سیزدهم روشن شود.
فضای مجلس در روز گذشته و در حین استماع دفاعیه رئیس جمهور و طرح دیدگاههای مخالفان و موافقان با کلیات برنامه دولت، نشان می داد که حتی مخالفان برنامه، هدفی جز توفیق دولت و تقویت قوّهِ مجریه را در در نظر ندارند و این امیدواری بیش از پیش تقویت شد که با چنین سطحی از همدلی مجلس و دولت برای خدمت به ملّت ایران و تعالی کشور، خدواند بزرگ نیز تفضّل خواهد فرمود تا گره کور مشکلات بظاهر لاینحل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی بوجود آمده در کشور هرچه زودتر گشوده شود.  
از کلیات برنامه ارائه شده به مجلس و بیانات دکتر رئیسی در دفاع از این برنامه چنین برمی آید که دولت ایشان بیانیه دوم انقلاب، تعالی فرهنگ ایلامی ایران، اقتصاد مقاومتی، بهبود معیشت جامعه و توسعهِ روابط بین المللی براساس منافع ملّی و الهام بخشی براساس اسلام را 5 محور دولت خود قرار داده است و کوشش دارد که برای تحوّل در دو محور عدالت و پیشرفت چرخشهای تحول آفرینی در ساختار دولت بوجود آورد.
در انتخاب و معرفی وزراء، رئیس جمهور تأکید دارد که این انتخابها صرفاً برمبنای شایستگی صورت گرفته و در بررسی صلاحیت وزرا تلاش شده محورهای مورد تاکید رهبری یعنی کارامدی، تعهد، ارزشی بودن، توجه به مردم و مردم گرایی، جوان بودن و ... مورد نظر باشد و ضمن توجه به تخصص و داشتن دانش در حوزه ماموریت، تعهد کاری، روحیه انقلابی، روحیه فساد ستیزی و مردمی بودن از شاخصه‌های اصلی آنان باشد. وی بر این نکته نیز تأکید دارد که شرط تداوم اعتماد وی به وزرای پیشنهادی حفظ روحیه انقلابی، فسادستیزی و مردم داری در آنان خواهد بود.
با چنین ویژگیهائی در مورد وزرای معرفی شده و با چنان روحیه ای از همدلی و حسن نیتی که از مجلس مشاهده شد، انتظار می رود که مجلس انقلابی هرچه زودتر تکلیف کابینه را مشخص کند تا کابینهِ انقلابی بسرعت کار آواربرداری از خرابیهای گذشته را آغاز کرده و بتواند در زمان معقول به وعده های داده شده جهت حل مشکلات کشور بپردازد. ذکر این حقیقت نیز واجب بنظر می رسد که این کابینه تا مدتی که پاکسازی درستی در ساختار ناکارآمد اداری موجود صورت گیرد ناچار است با همین ساختار کار کند و بنابراین نباید انتظار داشت که کابینه سیزدهم بتواند یکشبه همهِ مشکلات را حل کند و تقویت چنین انتظاری نیز جز به ضرر دولت و تأخیر بیشتر در رفع مشکلات منجر نخواهد شد بنابراین ضمن دعا برای توفیق دولت باید از دامن زدن به انتظارات بیجا در مورد تحقّق وعده ها پرهیز کرد.
موسوی زاده
1400/05/31
 
 
 

برچسب ها : مجلس دولت کابینهِ سیزدهم