شماره خبر : 5157
منتشر شده در مورخ : ۵ شهریور ۱۴۰۰
ساعت : 21:0
راوی گفت: وزیران جدید شتابزده عمل نکنند اما صبر ایوب هم نداشته باشند

راوی گفت: وزیران جدید شتابزده عمل نکنند اما صبر ایوب هم نداشته باشند


ترکیب دولت پس از چند روز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی مشخص و طبق وعده رئیس جمهور، اولین جلسه هیات دولت، پنجشنبه تشکیل شد. دیدیم که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که علاوه بر مخالفان او در مجلس، مورد اعتراض معلمان و فرهنگیان بود، بقیه یعنی 18 وزیر پیشنهادی، رای اعتماد گرفتند و قسمت این بود ه از دو گل پیشنهادی (باغ گلی و زلفی گل)، یکی از آنها زینت بخش دولت شود. 
حذف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، فرصت دیگری به رئیس جمهور داد تا برای یکی از مهمترین وزراتخانه های کلیدی، یک نیرودر شان این جایگاه که هم با تجربه و کاربلد و هم وجهه و چهره مردمی باشد، معرفی شود، تا در یکی از بحرانی ترین دوران آموزشی که بیماری کرونا تحمیل کرده، بتواند عملکرد قابل قبولی داشته باشد. 
وزیران جدید باید توجه داشته باشند که هرچند 1460 روز (چهار سال) فرصت برای ارائه خدمت دارند، اما در شرایط فعلی ممکلت از دست دادن یک روز و حتی یک ساعت برای مردم و خودشان گران تمام خواهد شد و باید سنت شکنی کنند و تصور نکنند شش ماه اول را به مطالعه و برنامه ریزی باید بگذرانند و با استفاده از نیروهای با تجربه و سابقه دار، اهداف مورد نظر را به اجرا درآورند. آقایان فکر نکنند، انقلابی بودن یعنی اینکه به محض ورود به وزارتخانه ، مدیران قبلی را عزل و نیروهای جدید برون سازمانی را جایگزین کنندف بلکه باید عملکردها را بررسی و درباره آنها تصمیم گیری کنند و از اقدامات شتابزده بپرهیزند. 
شاید اطلاعیه اقای مخبر معاون اول رئیس جمهور در خودداری از عزل و نصب های عجولانه در وزارتخانه ها برهمین اساس صادر شده، هرچند کمی دیر اینکار را کرد بهتر است دلایل برخی عزل و نصب ها مثل برکناری مدیر شستا بررسی شود.
 ضمنا مشورت با افراد مطلع توسط وزیران جدید ضروری است چون برخی از آنها که از مجموعه کاری جدید نیستند نیازمند اطلاعات لازم هستند تا وضع را از آنچه هست، بدتر نکنند، مثل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که یکی از مهمترین ارکان کشوری یعنی رسانه ها را باید سکانداری کند و بدیهی است تنها اطلاع از گرانی کاغذ و زنیگ (که در اعلام برنامه‌هایش عنوان کرد) کافی نیست و باید احاطه کامل به امور پیدا کند. 
دادن رای ممتنع و سفید به چه معنی است؟ 
پخش زنده مشروح بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی و گرفتن رای اعتماد از طریق شبکه خبر موجب شد که مردم در جریان چگونگی مدیریت نمایندگانی که دائم برای حفظ نظم جلسات باید به آنها تذکر داده می شد و همچنین نحوه رای گیری با ورقه و بقیه قضایا قرار بگیرند (البته به غیر از جلسات غیر علنی.) 
نکته قابل تامل در این باره، اینکه برخی از وزیران پیشنهادی هیچ مخالفی نداشتند ولی هنگام شمردن آراء همانها تعدادی رای مخالف ممتنع یا سفید داشتند که به دلیل شفاف نبودن آرا معلوم نیست به کدام نمایندگان تعلق دارند. 
اصلا رای ممتنع یا سفید به چه معنی است جز اینکه ثابت کند برخی از رای دهندگان بود و نبودشان یکی است و نداشتن شهامت برای اعلام رای (حتی مخالف) یک ضعف اساسی به شمار می‌رود که در آینده باید به آن پرداخت و شفاف سازی آرا باعث می شود این نقضیه رفع شود. 
گفتنی اینکه طرح مربوط به رای گیری از طریق سیستم در حد پیشنهاد است و هنوز به قانون تبدیل نشده است. 
فقط خبر بد ندهید، راه حل‌هایی هم پیدا کنید!
یک استاد دانشگاه که عضو هیات علمی دانشگاه بابل است با بیان اینکه براساس پیش بینی ها، به نظر می رسد مازندران تا سال 2050 به سمت گرمتر و خشک تر شدن می رود گفته البته شاید به طور میانگین بارش ها کمتر نشود، اما خشکسالی محسوس خواهد بود. 
به گفته او در ترسالی بارش باران موجب وقوع سیل می شود اما طی دو سال شاهد خشکسالی خواهیم بود. وی این را هم گفته که در چند سال اخیر آب دریای خزر در حال پایین رفتن بوده است. 
قبل از این هم برخی اساتید و کارشناسان هواشناسی نسبت به خشک شدن خیلی از نقاط کشور، کاهش آب دریا و گرم شدن زمین، وقوع سیلاب ها و اختلال در سیگنال های اقلیمی هشدار داده‌اند امام معلوم نیست چرا وقتی این بزرگواران می‌توانند درباره این مخاطرات هشدار بدهند راه‌حلهایی برای جلوگیری از وقوع چنین مصائبی ارائه نمی دهند. 
حکم 54 شهردار در انتظار امضای وزیر جدید کشور
اینطور که مدیرکل دفتر شوراهای شهر وزارت کشور گفته حکم شهرداران شهرهای بالای200 هزار نفر باید توسط وزیر کشور امضاء شود این در حالی است که 54 شهر بالای 200 هزار نفر داریم و تاکنون هیچ حکمی از آنها امضاء نشده است که به نظر می رسد این کار از اولین اقدامات وزیر جدید کشور باشد. 

برچسب ها : خشكسالی خوزستان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش