شماره خبر : 52258
منتشر شده در مورخ : شنبه 22 آذر 1404
ساعت : 9:16
معاون عملیات پلیس راهور فراجا اعلام کرد: شناسایی ۵۲۰۰ نقطه پر تصادف در معابر شهری و جاده‌ای کشور/ رفع خطر ۸۸۷ نقطه در اولویت اول

معاون عملیات پلیس راهور فراجا اعلام کرد: شناسایی ۵۲۰۰ نقطه پر تصادف در معابر شهری و جاده‌ای کشور/ رفع خطر ۸۸۷ نقطه در اولویت اول

 

معاون عملیات پلیس راهور فراجا با تشریح آخرین وضعیت شناسایی و اصلاح نقاط پر تصادف شهری و جاده‌ای، از رفع ۹۵ درصد نقاط اولویت‌دار در جاده‌ها خبر داد و گفت: همچنان ۶۵ درصد نقاط پر تصادف شهری نیازمند اقدام فوری شهرداری‌هاست.

سردار سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه موضوع نقاط پر تصادف و نقاط حادثه خیز یکی از رویکردهای اساسی در ارتباط با ایمنی زیرساخت‌ها و معابر است که نقش اثرگذار و مستقیمی در کاهش حوادث رانندگی دارد، گفت: برابر آخرین مطالعاتی که به صورت مشترک همکاران ما در مجموعه پلیس راه و همکاران در مجموعه پلیس ترافیک شهری در کنار شهرداری و سازمان راهداری انجام داده‌اند، بالغ بر ۵۲۰۰ نقطه پر تصادف اولویت‌دار در سطح معابر شهری و جاده‌ای کشور شناسایی شده است.

وی افزود: این نقاط مستعد بروز تصادفات و حوادث رانندگی هستند؛ شاید شرایط هندسی، محیطی یا علائم و تجهیزاتی که آن زیرساخت دارد، دچار معایب و نواقصی باشد که در شرایطی مانند مه‌آلود شدن یا لغزندگی جاده تشدید هم می‌شود.

معاون عملیات پلیس راهور ادامه داد: در یکی دو سال گذشته با جلسات متعددی که برگزار شد، در جاده‌ها یک اولویت‌بندی صورت گرفت. حدود ۸۸۷ نقطه به عنوان اولویت اول در دستور کار عزیزان‌مان در سازمان راهداری کشور قرار گرفت. خوشبختانه با تلاشی که مجموعه دولت، راهداری، وزارت راه و دیگر سازمان‌ها انجام دادند، ۹۵ درصد این نقاط که تحت عنوان اولویت اول شناسایی شده بودند، تاکنون رفع شده است و مابقی نیز که اقدامات بزرگ مهندسی نیاز داشته، در حال انجام است و ان‌شاءالله نتیجه خواهد داد.

او درباره وضعیت معابر شهری اظهار کرد: در معابر قدری عقب‌تر هستیم. شهرداری‌ها پراکندگی بیشتری نسبت به وزارت راه و سازمان راهداری دارند. بالغ بر ۶۵ درصد نقاط شناسایی‌ شده در معابر شهری کشور همچنان باقی مانده‌اند و مطالبه ما از شهرداری‌ها و عزیزان‌مان در معاونت عمرانی وزارت کشور این است که این نقاط تصادف و مستعد حادثه‌خیزی که شناسایی شده، در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد و در اسرع وقت ایمن‌سازی شود.

معاون عملیات پلیس راهور همچنین با اشاره به مراحل ایمن‌سازی، گفت: در فرآیند ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز پس از شناسایی، ابتدا گام اول یعنی آشکارسازی را داریم. همه این نقاط عموماً با علائم خاص، فسفری، نوشته‌جات، نقوش و اطلاع‌رسانی‌ها آشکارسازی شده‌اند. گام بعدی، تشدید حضور همکاران ما تحت عنوان تیم‌های گشت و پاس‌های پیاده برای آرام‌سازی و پیشگیری از تصادفات است که در دستور کار قرار دارد. گام سوم هم ایمن‌سازی و برنامه‌ریزی برای اصلاح آن نقاط است. در بعد آشکارسازی و تقویت حضور، پیشرفت بسیار خوبی داشتیم، اما در رفع این نقاط همچنان ۶۵ درصد در حوزه شهری باقی مانده است.

او ادامه داد: در حوزه جاده‌ای نیز ۴۸۰۰ نقطه شناسایی شده و شناسنامه‌دار داریم که در توافقات و تعاملات صورت‌گرفته در اولویت کار عزیزان‌مان در مجموعه راهداری است و امیدواریم در یک بازه زمانی معقول این نقاط برطرف شود.

معاون عملیات پلیس راهور در پایان تأکید کرد: البته یک نکته حائز اهمیت وجود دارد و آن اینکه نقاط حادثه‌خیز هرگز به‌طور کامل از بین نخواهند رفت. با تغییر در الگوی سفرها، زیرساخت‌های کنار معابر اصلی و تغییر جمعیت، نقاط جدیدی ایجاد می‌شوند که تکرار تصادف در آنها محتمل است و این فرآیند مستمر ادامه دارد. لذا اصلاح رفتار رانندگی، توجه به شرایط جاده‌ای، انتخاب سرعت متناسب و رفتار متناسب با شرایط محیطی که انتظار از رانندگان و کاربران راه است، می‌تواند بسیار مؤثرتر باشد.

انتهای پیام

برچسب ها : معابر شهری و جاده‌ای کشور پليس راهور فراجا نقاط حادثه خیز شهری و جاده‌ای