شماره خبر : 5319
منتشر شده در مورخ : ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
ساعت : 21:29
نظام بانکی استان عامل یا مانع توسعه!

نظام بانکی استان عامل یا مانع توسعه!

                                                     


در حالیکه انتظار میرود نظام بانکی استان به تعهّدات  قانونی خود در قبال فعالیتهای اقتصادی و پیشرفت استان پای بند باشد و نقش خود را در رفع مشکلات مالی واحدهای تولیدی بخوبی ایفا کند، امّا بنظر می رسد که در بعضی از اجزاء این نظام کاستی هائی وجود دارد که حاصل آن توقف فعالیت بسیاری از بنگاهها و رکود حاکم بر فعالیتهای اقتصادی استان است.
یک ماه پیش بود که بابک دین پرست معاون هماهنگی اقتصادی وزیر کشور در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولیدخوزستان ضمن اشاره به مصوّبه دولت در رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی توسط بانکها، به بانکهای ذیربط استان یک ماه مهلت داد تا به مشکلات 76 واحد تولیدی تحت تملک خود رسیدگی کرده و آنها را به چرخه تولید برگردانند وی همچنین تهدید کردº بانکهائی که عملکرد مناسبی در ستاد تسهیل نداشته باشند به دستگاه قضائی معرفی می شوند. و حال که چند روز هم از مهلت تعیین شده گذشته است انتظار میرود ستاد تسهیل استان نتیجه اقدامات بانکهای مخاطب معاون وزیر در مورد واحدهای تحت تملک را گزارش کرده و نسبت به معرفی بانکهائی که عملکرد مناسبی در کمک به واحدهای تولیدی نداشتهاند اقدام کرده و نتایج را به اطلاع مردم برساند.
 ‌بررسی وضعیت واحدهای تولیدی استان که غالباً با ظرفیت پائین مشغول کار بوده و یا بکلی به تعطیلی کشانده شدهاند نشان میدهد که در قریب به اتفاق مشکلات پیش آمده برای این واحدها پای بانکها درمیان است همچنانکه رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در جلسه ستاداستانی فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان مطرح کرده صنایع و واحدهای تولیدی خوزستان از همکاری بانک های استان محروم هستند و احتمالاً همین عامل نیز موجب شده است که بنا به نقل معاون هماهنگی وزیر کشور در سفر به خوزستانº از حدود 1379 واحد صنعتی موجود در شهرکهای صنعتی استان بیش از 25 درصد یعنی حدود 350 واحد غیرفعّال هستند. 
و نیز بهمین دلیل است که بعضی صاحب نظران و دست اندرکاران اقتصادی کشور بانکها را بجای ابزار رشد و توسعه اقتصادی، بیشتر مانع پیشرفت اقتصادی کشور و عامل مهم افزایش نقدینگی،تورم، رکود و زمین گیرشدن واحدهای تولیدی می دانند. 
این در حالی است که گفته می شود نظام بانکی 90 درصد از تᅢمین مالی اقتصاد کشور را انجام می دهد و لذا انتظار این بوده که واحدهای تولیدی کمترین مشکلی در استفاده از تسهیلات بانکی نداشته باشند و بانکها نقش خود را در پیشرفت کشور بنحو شایسته ایفا کنند. امّا با توجّه به وضعیت نابسامان این بخش از نظام اقتصادی کشور که بیشتر گرفتار زیانهای ناشی از معامله با دانه درشتهای  غالباً بدحساب است، و تغییرات سطحی در ساختارها و اصلاحات کم رمق قانونی نیز نتوانسته است دگرگونی عمیقی در عملکرد آن بوچود آورد، لازم است که در تحوّل اقتصادی اولویت به اصلاح نظام بانکی داده شود تا با توجّه به تᅢثیرگذاری سریع و گسترده این بخش در سایر بخشهای اقتصادی، تحوّل سریع در نظام اقتصادی کشور میسّر گردد.   ‌                                    موسوی زاده
1400/06/15

 

برچسب ها : نظام بانكی توسعه خوزستان