شماره خبر : 5327
منتشر شده در مورخ : ۱۵ شهریور ۱۴۰۰
ساعت : 20:35
راوی گفت: این هم استاندار تراز وزیر!

راوی گفت: این هم استاندار تراز وزیر!


سرانجام پس از آن همه حدس و گمان ها، استاندار جدید خوزستان مشخص و معرفی شد و این بار شاخصی که مورد نظر مردم استان بوده یعنی اینکه استاندار باید در قد و قواره و تراز وزیر باشد، تحقق یافت.
آقای صادق خلیلیان وزارت کشاورزی را در دولت دهم تجربه کرده و این امیدواری بوجود آمد که ایشان در بحث یکی از اساسی ترین نیازهای استان، یعنی کشاورزی بتواند منشاء اثرات مثبت باشد. با این انتخاب مشخص شد گزینه هایی که پیش از این مطرح شد یا پوششی بودند یا خودشان موضوع را مطرح کردند تا وجهه ایجاد کنند و چه بسا با حاشیه‌هایی همراه بودند که خوشبختانه، یک نیروی  بی حاشیه که خوزستانی هم هست، انتخاب شدو به نظر نمیرسد کسی مدعی شود که استاندار جدید وابستگی به شخص یا جناحی دارد یا نیروی کسی است.
آنچه مسلم است استاندار به تنهایی نمی تواند از عهده کارها و مشکلات برآید و او یک هماهنگ کننده است و کارهای عملیاتی به دست افراد دیگر که وظایفی به آنها محول می شود، به اجرا در میآید. هنر استاندار اینست که نقشه راه داشته باشد و از نیروهای سالم و متخصص بهره ببرد، نیروهایی که در عین توانمندی، مساله دار نباشند و امتحان خود را در کارآمدی داده باشند چون قوی یا ضعیف بودن یک استاندار، بستگی به عملکرد نیروهایش دارد. بدیهی است انتظار این نیست که با ورود استاندار جدید ناگهان همه چیز به هم بریزد و خشک و تر بسوزند و کادر مدیریتی به صورت ناگهانی و بدون مطالعه تغییر کند، بلکه درست اینست که با بررسی عملکردها و پس از جایگزین مناسب براساس شایسته سالاری و نه سفارشی و رانتی تغییرات انجام شود.
مثلاً سازمانهایی داریم که مسئولان آن بیش  از سی سال است تکان نخورده اند و کسی هم نتوانسته تکانشان بدهد در حالی که عملکردی نداشته اند. 
به نظر می رسد اگر اینها کارایی داشتند باید در  این مدت هم خود را نشان می دادند، هم کاری برای استان می‌کردند که برای اینگونه مسئولین باید فکری کرد و مدیرانی جوان اما متخصص و مناسب مسئولیتی که به آنها محول می شود جایگزین کنند، اما با توجه به اینکه آقای خلیلیان سالها در استان نبوده، همانطور که اشاره شد نباید شتابزده و براساس حرف این و آن تغییرات را انجام دهد و باید تامل کند و ببیند به چه افرادی می تواند اعتماد کند که به وی با حسن نیت و بی طرفانه مشاوره دهند. 
به خصوص در بحث قومیتی باید توجه داشته باشند که با حربه همیشگی یعنی سهم خواهی دچار اشتباه در مهره چینی استان نشود. در شماره های بعد این بحث ادامه خواهد داشت.
به غیر از خوزستان، استاندار دیگری منصوب نشده
در فضای مجازی خبری مبنی بر استاندار شدن آقای پاپی نماینده سابق دزفول برای استان همدان و آقای اسفندیاری رئیس اسبق هلال احمر خوزستان به عنوان استاندار کرمانشاه آمده بود که تحقیقات راوی نشان میدهد، در جلسه اخیر هیات دولت فقط یک استاندار منصوب شد آن هم آقای صادق خلیلیان به عنوان استاندار خوزستان بود و باید منتظر جلسه روز چهارشنبه هیات دولت بود تا صحت و سقم گمانه زنی های بعدی مشخص شود.
تحقیق و تفحص هایی که مردم از نتیجه اش بی خبر باشند چه فایده؟
مجلس در جلسه روز یکشنبه، طرح تحقیق و تفحص ازسازمان بنادر و دریانوردی را با 180 رای موافق تصویب کرد و به هنگام طرح موضوع، نمایندگان مواردی را که منجر به این مصوبه شد، تشریح کردند.
عرض شود، خدا می داند تا حالا چندین و چند مورد مشابه یعنی تحقیق و تفحص از سازمانها و وزارتخانه ها و دستگاهها را داشته ایم که به هنگام مطرح کردن پیشنهاد تحقیق، نمایندگان نطق های آتشین کرده اند، اما پس از انجام این تحقیقات و تفحص ها، مردم اطلاعی از نتایج آنها پیدا نکرده اند. پر واضح است اگر در سازمانی مسائلی وجود دارد که مقرر می شود پرده از روی آنها کنار برود و افشا شوند و این کار با تحقیق و تفحص روشن می شود باید ماحصل اینکار به مردم اعلام و بر کناری و مجازات مسئولان خطا کار (در صورت اثبات تخلف) برای عبرت دیگران، به عنوان یک اقدام بازدارنده، اطلاع رسانی شود.
البته در اینجا بحث سازمان بنادر نیست چون هنوز تحقیقی نشده و چیزی اثبات نگردیده و منظورکل قضایای مربوط به تحقیق و تفحص هاست و کلاً اینکه در آغاز هر ماجرا نطق های آن چنانی فضای مجلس را پر می‌کند اما بعد همه چیز آرام و آن موضوع به فراموشی سپرده می‌شود که جای تامل دارد.
حمایت نماینده اهواز، ازنیروهای قراردادی موقت سازمانها و شرکتها
دکترحسینی نماینده اهواز، باوی و حمیدیه در جلسه روزیکشنبه مجلس ازعزم دولت برای خودداری ازانتصاب مدیران پروازی در خوزستان قدردانی و فی الواقع عنوان کرد: جانا سخن از زبان ما می گویی. وی همچنین خواستار تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی موقت در سازمان ها و شرکتها شد. تبدیل وضعیت این نیروها خواست کارکنان تمام سازمانها و شرکتهاست که همواره اجرای آن را مطالبه کرده اند اما تاکنون گوش شنوایی پیدا نشده.
پنیر و ماست هم از سفره ها رفت!
دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی از افزایش 38 درصد قیمت پنیر خبر داد. یک کاسه ماست هم پنجاه هزار تومان شده، سویا هم نسبت به پارسال وحشتناک گران شده است. به این ترتیب دیگر مقرون به صرفه نیست که حتی برای تعارف کسی را دعوت به خانه کنی و بگویی نان و پنیری یا نان و ماستی پیدا می شود. گوشت هم که گران شد، خانواده ها به سویا  پناه بردند، حالا تهیه آن هم برای فقرا و کم درآمدها مقرون به صرفه نیست، بقیه مواد غذایی هم روزبه روز، بلکه ساعت به ساعت گرانتر می‌شود و خدا کند تیم های اقتصادی از وضع قیمت ها و حال و روز مردم خبرداشته و در جریان قیمت ها باشند.

برچسب ها : استاندار وضعیت نیروهای قراردادی موقت استاندار خوزستان