شماره خبر : 5345
منتشر شده در مورخ : ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
ساعت : 18:47
آغازی بر پایان قطعی موجودیت رژیم شاهنشاهی

آغازی بر پایان قطعی موجودیت رژیم شاهنشاهی



امروز 17 شهریور است، سالروز حادثه ای که امام خمینی رحمت ا... علیه آن را ایام ا... و تکرار عاشورا و میدان ژاله محل حادثه را کربلائی دیگر می دانست.   ‌
در تاریخ انقلاب، حادثه خونین 17 شهریور 57 جایگاهی ویژه دارد چرا که اگرچه جرقه قیام منتهی به پیروزی مردم ایران با فوت مشکوک فرزند ارشد حضرت امام رحمت ا...علیه در اوّل آبان 1356 زده شد امّا ‌فاجعه کشتار بیرحمانه صدها نفر از مردم تهران، در 17 شهریور 1357، را باید آغاز جدائی کامل مردم از رژیم شاه، سرعت گرفتن فروپاشی آن رژیم و شتاب انقلاب اسلامی به سمت پیروزی به حساب آورد. 
پس از قیام مردم قم و استمرار قیام‌های زنجیره‌ای در سایر نقاط کشور که با سیاستهای مشت آهنین رژیم در زمستان56 و بهار 57،ظاهرا به رکود کشیده شده بود، شاه با این تصور که توانسته است قیام را سرکوب کند، تابستان را به استراحت در سواحل شمال پرداخت، غافل از اینکه فرمان 8 ماده‌ای حضرت امام رحمت‌ا... علیه، خطاب به روحانیون و مبلغین مذهبی، محافل ماه رمضان سال 57 را در سراسر کشور به کانون‌های اعتراض به موجودیت رژیم تبدیل خواهد کرد. با صدور این فرمان و اقدامات افشاگرانه روحانیون در طول ماه رمضان عزم همگانی بر قیام سرنوشت ساز علیه نظام شاهنشاهی استوار شد که تجلّی آن در راهپیمائی عظیم نمازگزاران عید فطر تهران ظاهر گردید. یک هفته پس از آن در راهپیمائی بسیار بزرگ 16 شهریور، مردم روز جمعه 17 شهریور را برای حضور در شهادتگاه روزه‌داران شب‌های احیاء(میدان ژاله) تعیین کردند. شاه و سایر سران رژیم برای پیشگیری از این تجمّع، با عجله در تهران و تعداد دیگری از شهرهای بزرگ حکومت نظامی اعلام کردند با اینهمه مردم مصمّم تهران به میدان ژاله آمدند که هزاران نفر از آنان بوسیله نظامیان رژیم شاه ‌به خاک و خون کشیده شدند. امّا این حادثه تحولاتی را موجب شد که مسیر ملّت را برای پیروزی هموارتر نمود. برخی از این تحوّلات بدین‌قرارند:
1-جدایی کامل مردم ازرژیم و عمومی شدن فکر تغییر حکومت؛
2-مطرح شدن شعارهای استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و اخراج شاه، در راهپیمایی‌ها؛
3-فراگیر شدن وحشت در بین سران رژیم و آغاز فرار آنها و خروج اموالشان از ایران؛
4-انزوای طرفداران اجرای قانون مشروطه سلطنتی و ابقای رژیم شاهنشاهی؛
5-تزلزل در ارتش و آغاز فرار نظامیان از پادگان‌ها و پیوستن غالب آنها به مردم؛
6-گسترش اعتصاب‌ها در کشور و فلج شدن حکومت؛
7-فشار رژیم شاه به صدام برای اخراج امام و هجرت ایشان به پاریس که فصل جدیدی از تحرک رهبری در هدایت انقلاب را موجب شد؛
حماسه 17 شهریور ماه را گرامی می داریم و به روان پاک شهیدان این حادثه سرنوشت ساز، که نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی مردم ایران بوجود آورد درود می فرستیم.
موسوی زاده

1400/06/17

برچسب ها : رژیم شاهنشاهی امام خمینی رحمت ا... جمهوری اسلامی