شماره خبر : 536
منتشر شده در مورخ : ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
ساعت : 14:39
ضوابط و ممنوعیت های به کارگیری نیرو در سال تحصیلی جدید/نحوه اشتغال نیروهای دارای کسر ساعت موظف

آموزش و پرورش اعلام کرد

ضوابط و ممنوعیت های به کارگیری نیرو در سال تحصیلی جدید/نحوه اشتغال نیروهای دارای کسر ساعت موظف

برنامه توسعه سنواتی و ساماندهی عوامل آموزشی، آموزش و پرورش در سال تحصیلی، ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در هفته جاری ابلاغ شد که در آن به تفصیل به مقررات و ضوابط تامین و به کار گیری نیرو پرداخته شده است.

 در این شیوه نامه آمده است که برنامه توسعه سنواتی و ساماندهی عوامل آموزشی آموزش و پرورش در سال تحصیلی، ۱۴۰۱-۱۴۰۰، با توجه به سیاست های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش، ابلاغی مقام معظم رهبری، اهداف و راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، خط مشی های جدید وزارت آموزش و پرورش، مبتنی بر نقشه راه سند تحول بنیادین و سایر اسناد فرادستی و به منظور مدیریت بهینه منابع انسانی (موضوع بندهای ۵.۸و ۲۰.۱ اهداف عملیاتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش)، با رویکرد تفویض اختیار و تسهیل برنامه ریزی منطقه ای به نحوی تنظیم شده است که ضمن شفافیت و قطعیت تحقق شاخص ها، امکان انعطاف پذیری روش ها و توجه به تفاوت های منطقه ای را فراهم آورد.

مهمترین اهداف و رویکردهای مورد نظر در تدوین و اجرای این برنامه شامل افزایش بهره وری منابع انسانی، اجرایی کردن بخش های مرتبط با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ارتقای کیفیت فعالیت ها در آموزش و پرورش،   توسعه عدالت آموزشی همراه با سازماندهی بهینه دانش آموزان، کلاس ها و مدارس،   تفویض بیشتر اختیارات و افزایش مشارکت سطوح اجرایی در نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری، توسعه و تعمیق فعالیت های برنامه ریزی منابع انسانی، اولویت به کارگیری نیروی انسانی در گروه معلم (کلاس درس) به منظور بهینه سازی منابع انسانی و جذب حداکثری دانش آموزان لازم التعلیم و بازمانده از تحصیل، می شود.


سیاست های اجرایی ساماندهی عوامل آموزشی آموزش و پرورش 

- ارتقای کیفیت مدارس، با تأکید بر مدارس شبانه روزی و توسعه طرح روستا مرکزی و توجه ویژه به کلاس های چند پایه

- تأمین نیازها از منابع انسانی رسمی، پیمانی و قرارداد کار معین موجود، به صورت موظف و در صورت لزوم غیر موظف (تبصره: تأمین نیاز از محل نیروهای واجد شرایط مندرج در قوانین مربوط و خرید خدمات آموزشی، با رعایت محدودیت ها ضوابط بودجه ای سال ۱۴۰۰ و براساس مجوزهای دریافتی از ستاد صورت خواهد پذیرفت)

- سازماندهی بهینه و استفاده کامل از ساعات موظف تمامی نیروهای شاغل؛ همچنین به کارگیری حداکثری نیروهای دارای کسر ساعت موظف و به تبع آن کاهش میزان ابلاغ غیر موظف

- سازماندهی منابع انسانی و فضا در دوره های فنی و حرفه ای کاردانش و متوسطه اول متوسطه دوم نظری، به صورت واحد و یکپارچه

- استفاده از ساز و کار نقل و انتقالات درون و برون استانی، به عنوان یکی از راه های تأمین و تعدیل نیروی انسانی مناطق

- اهتمام به نگهداشت نیروهای واجد شرایط بازنشستگی (اختیاری) در مواقعی که منطقه با کمبود قابل ملاحظه نیرو مواجه است.

- ممانعت از مأموریت و یا تغییر وضعیت و انتصاب معلمان در مشاغل دیگر

- مدیریت تعداد کلاس های دایر در بخش دولتی، در مناطق شهری و روستایی، بر پایه سیاست های راهبردی «توجه ویژه به مناطق کمتر توسعه یافته»، «ساماندهی وضعیت کلاس های کم جمعیت»، ادغام کلاس های کم جمعیت هم پایه در یک مدرسه و همچنین تجمیع کلاس های تک پایه کم جمعیت و تشکیل کلاس های چند پایه

- توزیع متوازن دانش آموزان دوره متوسطه دوم بخش دولتی و غیردولتی در شاخه ها و رشته های مختلف با رویکرد توسعه و آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش (شهری و روستایی)

- پیگیری برنامه توسعه آموزش و پرورش استثنایی بر اساس دستورالعمل های ابلاغی وزارت متبوع

- توسعه آموزش های پیش دبستانی، مخصوصا در مناطق دو زبانه، روستایی، عشایری و کمتر توسعه یافته براساس دستورالعمل های ابلاغی وزارت متبوع

- بروزرسانی سامانه ها به منظور اعمال کنترل و نظارت دقیق بر اجرای قوانین و ضوابط ساماندهی

- کاهش تراکم کلاس های پرجمعیت

ضوابط و مقررات عام به کارگیری نیرو

۱- هر نوع به کارگیری نیروی جدید که ایجاد تعهد استخدامی بر آن مترتب باشد، تحت هر عنوان ممنوع بوده و پرداخت هرگونه وجه، به هر میزان به این گونه نیروها مجاز نیست و مدیران کل و روسای آموزش و پرورش مناطق و شهرستان ها در قبال آن مسئولیت دارند.

۲- صدور هر نوع ابلاغ و گواهی انجام کار برای افرادی که رأسا از طریق مدارس و مراکز غیر دولتی مرتبط با آموزش و پرورش، نظیر مهدهای کودک و پیش دبستانی های غیردولتی، درمانگاه ها و کلینیک های فرهنگیان، باشگاه ها و خانه های معلم، مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده، مدارس آموزش از راه دور، انجمن های اولیاء و مربیان مدارس، مراکز آموزش بزرگسالان و نظایر آنها، به کار گرفته می شوند و نیز پرداخت هرگونه وجهی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به عنوان حق التدریس، خرید خدمات با حق الزحمه، از منابع دولتی به افراد یاد شده، توسط مدارس و ادارات آموزش و پرورش ممنوع بوده و تخلف محسوب می شود.

٣- تخصیص نیرو به تمامی فعالیت هایی که انجام آن مستلزم به کار گیری نیرو به صورت موظف یا غیر موظف باشد، صرفا در چارچوب ضوابط و مقررات این شیوه نامه مجاز است و تمامی ضوابط و شیوه نامه های قبلی در خصوص به کار گیری نیروی انسانی، لغو و بلااثر می شود. در صورت هرگونه تغییر در ضوابط این شیوه نامه تغییرات به صورت رسمی به اطلاع استان خواهد رسید.

۴- در هنرستانهای فنی و حرفه ای و کاردانش، به کارگیری نیروهای غیر متخصص در پست های مدیر (جدید الانتصاب)، معاون فنی۔ مهارتی، استاد کار و سرپرست بخش ممنوع بوده و تخصیص نیرو به این فعالیت ها، صرفا با رشته شغلی هنر آموز امکان پذیر است. مدیر، معاون فنی- مهارتی و سرپرست بخش جدید الانتصاب باید دارای مدرک تحصیلی حداقل لیسانس باشند.

۵- با توجه به اینکه اولویت مطلق تامین نیروی انسانی مدارس دولتی و مدیران مورد نیاز پژوهشسراها، کانون های فرهنگی و تربیتی، مجتمع های ورزشی و دار القرانها است، تخصیص نیرو به دیگر فعالیت ها به جز گروه معلم و مدیر مدارس دولتی، پس از اتمام سازماندهی مدارس و تامین مدیران واحدهای سازمانی مذکور در سرجمع نیروهای کارکنان تخصصی تفاهم نامه سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ مجاز است.

۶-به کارگیری نیروی حق التدریس آزاد و آموزش دهنده (نهضت سواد آموزی) جدید ممنوع و تخلف محسوب می شود.

تبصره ۱: استمرار همکاری نیروی مشمول قانون تعیین تکلیف معلمان حق التدریس و آموزشیاران و آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی در وزارت آموزش و پرورش تابع آئین نامه اجرائی مورخ ۳۰ شهریور ۹۸ و اصلاحات بعدی آن است.

تبصره ۲: ادامه خدمت افراد مشمول تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس و ... که در سنوات قبل بکارگیری شده اند مشروط به داشتن کد پرسنلی معتبر در چهارچوب ضوابط و قوانین ذیربط مشروط به اینکه هیچ نیروی مازاد و کسر ساعت موظفی در رشته مربوط در منطقه باقی نمانده باشد به صورت تمام وقت در سقف ساعت حق التدریس بلامانع است.

راهکارهای تأمین و به کارگیری نیروی مورد نیاز

با توجه به سیاست راهبردی «بهبود مدیریت منابع» در اسناد فرا دستی و استمرار برنامه «ساماندهی و بهسازی منابع انسانی» وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰؛ و با عنایت به مفاد این شیوه نامه، نحوه تأمین و به کار گیری منابع انسانی موردنیاز مناطق آموزشی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به ترتیب ذیل تعیین می شود:

۱- سازماندهی بهینه و استفاده کامل از ساعات موظف تمامی نیروهای شاغل که در آستانه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در اختیار مناطق آموزشی هستند، مورد تأکید است؛ به نحوی که حتی الامکان هیچ نیرویی از گردونه سازماندهی و اشتغال کامل (بدون کسری ساعت موظف) بیرون نماند.

۲- اعلام نیاز به نیرو و سازماندهی آنان در دوره متوسطه اول و دوم، به صورت یکپارچه انجام خواهد شد.

٣- با عنایت به مفاد بند ۶ آیین نامه طرح طبقه بندی مشاغل معلمان، مبنی بر تجویز به کار گیری نیروهای مازاد دوره متوسطه در ابتدایی، ضروری است کار گروه استان، اهتمام لازم را برای به کارگیری نیروهای دوره متوسطه دارای کسر ساعات موظف، در دوره ابتدایی معمول دارد. با تخصصی (خوشه ای) کردن دروس در پایه های پنجم و ششم ابتدایی، برابر دستورالعمل مربوط که توسط معاونت آموزش ابتدایی ابلاغ شده، زمینه مساعد و سهولت انجام این کار، بیش از پیش فراهم می گردد.

تبصره- انتصاب نیروهای انتقالی از دوره متوسطه که فاقد تجربه خدمت در دوره ابتدایی هستند، به مدیریت و معاونت آموزشی مدارس ابتدایی ممنوع است، اما به کار گیری آنها در سایر پست ها و تدریس در این دوره بلامانع است.

۴- در مناطقی که آموزگار درس تربیت بدنی کفایت همه کلاس های درس ابتدایی را نمی کند، تدریس ۲ ساعت درس تربیت بدنی کلاس های باقی مانده، به عهده آموزگار همان کلاس ها است.

۵- سازماندهی آموزگاران تربیت بدنی در منطقه ناحیه با اولویت تامین ساعت تقلیل آموزگاران انجام شود.

۶- راهبری برنامه نقل و انتقال جغرافیایی نیروها در آموزش و پرورش، بر عهده کار گروه استان خواهد بود. بر این اساس تعیین و احراز نیاز و عدم نیاز نیرو در سامانه نقل و انتقال، بر عهده معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع استان است.

۷- تمام نیروهایی که بعد از شروع سال تحصیلی واجد شرایط بازنشستگی می شوند، در صورت نیاز منطقه، با درخواست خودشان و تأیید کمیته راهبری توسعه مدیریت منطقه / ناحیه و تایید استان، زمان بازنشستگی آنها به پایان سال تحصیلی موکول شود.

۸- در مناطقی که با کمبود نیروی آموزشی مواجه هستند، از انتصاب کارکنان آموزشی، در پست های معاون، کیفیت بخشی و سمت های اداری خودداری شود.

۹- انتصاب دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه فرهنگیان و نیروهای آزمون استخدامی (ماده ۲۸) با کمتر از ۵ سال سابقه تجربی در پست های اداری ممنوع است.

۱۰- اولویت تخصیص نیرو در پست مدیر و گروه معلم است و مادامی که معلمان کلاسها تأمین نشده اند، اختصاص نیرو به سایر فعالیت ها موضوعیت ندارد.

۱۱- در آموزشگاه های کاردانش، صدور ابلاغ سرپرست بخش، هنر آموز و استاد کار برای دروس مهارتی کلاس هایی که برون سپاری می شوند، امکان پذیر نیست.

۱۲- پرداخت هر گونه حق التدریس از جمله صدور ابلاغ غیر موظف برای آموزگاران دوره ابتدایی که از تقلیل ساعت استفاده می کنند، فقط در صورتی امکان پذیر است که نیروی دارای کسری ساعت موظف در گروه جنس مربوط در دوره ابتدایی، جنسیت موضوعیت ندارد)، در سطح منطقه وجود نداشته باشد. به بیان دیگر، تا زمانی که نیروی کسر ساعت موظف در منطقه وجود داشته باشد و از ظرفیت تدریس موظف معاونان، مربیان پرورشی و مشاوران استفاده کافی نشده باشد، امکان تخصیص ساعت غیر موظف وجود ندارد.

تبصره - آموزگاران کلاس های چند پایه روستایی، چنانچه از بابت ۲۰ سال خدمت آموزشی، مشمول تقلیل شوند، اختصاص ساعت غیر موظف ناشی از تقلیل، به خود این معلمان بلامانع است.

۱۳-صدور ابلاغ غیر موظف برای آموزگاران دوره ابتدایی (به جز آموزگاران کلاس های چند پایه) که از تقلیل ساعت از بابت ۲۰ سال خدمت آموزشی استفاده می کنند، در یک منطقه، زمانی مقدور خواهد بود که از ساعات تدریس موظف معاونان مدارس، معلمین تربیت بدنی و نیروهای دارای کسر ساعت موظف منطقه استفاده شده باشد.

۱۴- بهره گیری از نیروهای بازنشسته به صورت غیر موظف در سقف مجاز و براساس مصوبه  ۲۰ اردیبهشت ۹۵ مجلس شورای اسلامی (قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان)، با رعایت ضوابط و مقررات مربوط بلامانع است.

۱۵-سقف ساعت مجاز هفتگی مجموع ساعات غیر موظف فرد بازنشسته حداکثر ۱۴ ساعت در هفته است و برای شاغلین در سقف ضوابط اعلام شده دفتر برنامه، بودجه و مدیریت منابع بلامانع است.

۱۶-به منظور کیفیت بخشی به مدارس استعداد درخشان اولویت سازماندهی نیروهای منطقه با این مدارس خواهد بود.

۱۷-به کارگیری ساعت موظف نیروهای آموزشی در شهرستان ها و مناطق همجوار در صورتی امکان پذیر خواهد بود که در همان گروه جنس، منطقه مبدا مازاد و منطقه مقصد با کمبود نیرو مواجه باشد.

۱۸- تشکیل و استمرار فعالیت مدارس شبانه روزی، در نزدیکی یکدیگر و در مجاورت نقاط و مدارسی که از امکانات شبانه روزی برخوردارند، مجاز نیست.

۱۹- استمرار مدارس متوسطه با دانش آموزان کمتر از حدنصاب دارای فضای فیزیکی مجزا از سایر واحدهای سازمانی، به صورت مستقل و با تخصیص یک نفر معاون دبیر امکان پذیر است.

۲۰- در صورت نیاز به استفاده از نیروهای تربیت بدنی در سایر حوزه ها، با معاونت ذیربط هماهنگی لازم صورت پذیرد.

۲۱- تخصیص درس تربیت بدنی به معاونین مدارس که فاقد رشته تحصیلی مرتبط می باشند، ممنوع است (موضوع تدریس موظف شش ساعت در هفته معاونین مدارس)

۲۲- تشکیل و استمرار کلاس های پیش دبستان با توجه به تعداد بالقوه نو آموزان و نیروی انسانی موجود مطابق با بخشنامه شماره ۱۵۸۷۷۴ مورخ۲۹ آبان ۹۸ و تصمیمات شورای آموزش و پرورش استان و مناطق صورت می پذیرد.

۲۳- تخصیص نیروی مرتبط به دوره پیش دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه با استفاده از نیروی رسمی و پیمانی در ساعات غیر موظف با نیروی دارای کسر ساعت موظف، مطابق بخشنامه شماره ۸۴۲۲۵ مورخ ۱۰ آبان ۹۷  با رعایت سایر ضوابط بلامانع است.

۲۴-رعایت دقیق مفاد این شیوه نامه، پیش شرط صدور مجوزهای لازم برای به کار گیری نیروی غیر موظف به منظور رفع کمبودهای نیروی انسانی مورد نیاز مناطق خواهد بود و بالطبع برای کمبودهای ناشی از عدم رعایت ضوابط پیش گفته، صدور مجوز نیز موضوعیت نخواهد داشت.
ایسنا

برچسب ها : آموزش و پرورش سال تحصیلی اشتغال