شماره خبر : 5464
منتشر شده در مورخ : ۲۳ شهریور ۱۴۰۰
ساعت : 13:0
سفر اعلام نشده اسد به مسکو و دیدار با پوتین

سفر اعلام نشده اسد به مسکو و دیدار با پوتین

 

رئیس‌جمهور سوریه در یک سفر از پیش اعلام نشده به مسکو رفت و با ولادیمیر پوتین در کاخ کرملین دیدار کرد.

 به نقل از اسپوتنیک، پوتین در این دیدار به بشار اسد پیروزی‌اش در انتخابات ماه مه را تبریک گفته و تاکید کرد که مردم سوریه با بشار به زندگی عادی بازمی‌گردند.

وی افزود: بسیار خوشحالم که بار دیگر از شما در مسکو میزبانی می‌کنم و اول از همه تولدتان را تبریک می‌گویم و همینطور نتایج انتخابات را. نتایج نشان داد که مردم به شما به رغم همه مشکلات طی سالهای گذشته و تراژی‌های پیشین اعتماد دارند و روند بهبود و بازگشت به زندگی عادی را با شما طی می‌کنند.

پوتین افزود: متأسفانه هنوز کانون‌های مقاومت از سوی تروریست‌ها در سوریه وجود دارد که نه تنها بخشی از خاک کشور را تحت کنترل دارند، بلکه به ترور غیرنظامیان نیز ادامه می دهند.                                    

وی گفت: جالب است که پناهندگان به طور فعال به مناطق آزاد شده برمی‌گردند. وقتی به دعوت شما در حضور شما بودم با چشمان خودم دیدم که مردم به طور فعال خانه‌های خود را بازسازی می‌کنند و برای بازگشت به زندگی مسالمت آمیز به معنای کامل کلمه فعالانه تلاش می‌کنند.

پوتین با اشاره به مذاکرات دولت سوریه با مخالفان نیز گفت که رهبر سوریه اقدامات زیادی را برای برقراری گفتگو با مخالفان انجام می‌دهد و ابراز امیدواری کرد که این روند ادامه یابد.

وی گفت: من می‌دانم که شما کارهای زیادی برای این انجام می‌دهید، از جمله برای گفتگو با مخالفان سیاسی خود. من واقعاً امیدوارم که این روند ادامه پیدا کند.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه به همتای سوری خود در کرملین گفت که تلاش‌های مشترک روسیه و سوریه ضربه‌ای به تروریست‌ها وارد کرد و اکنون دولت سوریه بیش از ۹۰ درصد از خاک این کشور را تحت کنترل دارد.

پوتین گفت: تلاش‌های مشترک ما قلمرو اصلی و غالب جمهوری سوریه را آزاد کرده است. تروریست‌ها خسارات بسیار جدی و قابل توجهی متحمل شده‌اند و دولت سوریه به رهبری شما ۹۰ درصد از خاک این کشور را تحت کنترل خود دارد.

وی تاکید کرد: نیروهای مسلح خارجی که به طور غیرقانونی در سوریه حضور دارند اجازه نمی‌دهند که این کشور در مسیر همبستگی و ثبات حرکت کند.

رئیس جمهوری روسیه گفت: به نظر من مشکل اصلی این است که بالاخره نیروهای مسلح خارجی بدون مجوز سازمان ملل متحد در بخش‌هایی از کشور شما و بدون اجازه شما حضور دارند که این امر به وضوح با حقوق بین‌الملل مغایرت دارد و به شما این فرصت را نمی‌دهد تا حداکثر تلاش خود را برای تحکیم کشور و حرکت در مسیر بازسازی آن با سرعتی که در صورت کنترل کل قلمرو توسط دولت قانونی امکان پذیر است، انجام دهید.

رئیس جمهور روسیه در خصوص روابط تجاری کشورش با سوریه نیز گفت: در نیمه اول سال ۲۰۲۱، تجارت بین روسیه و سوریه ۲۵۰ درصد افزایش یافت. تلاش‌های مشترک ما نیز نتایج مشخصی دارد. من اکنون نه تنها در مورد کمک‌های بشردوستانه روسیه به مردم سوریه، بلکه در مورد توسعه روابط تجاری و اقتصادی صحبت می‌کنم. در نیمه اول سال جاری، حجم تجارت ۳.۵ برابر افزایش یافته است.

پوتین همچنین از ارسال واکسن‌های اسپوتنیک به سوریه خبر داد و گفت: ما برای حل مشکل اصلی که امروز بشریت با آن روبرو است، همکاری می‌کنیم، منظور من مبارزه با ویروس کرونا است. اولین تحویل Sputnik V و Sputnik Light به سوریه انجام شد.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه  نیز به پوتین گفت: سوریه و روسیه در مبارزه با تروریسم بین‌المللی به نتایج قابل توجهی دست یافته‌اند... دو ارتش ما، روسیه و سوریه، نه تنها در آزادسازی مناطق اشغالی توسط شبه نظامیان، در نابودی تروریسم به نتایج قابل توجهی دست یافتند، بلکه در بازگشت پناهجویانی که مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند نیز کمک کرده‌اند.

وی افزود: با در نظر گرفتن این واقعیت که تروریسم بین‌المللی مرز نمی‌شناسد و مانند یک عفونت در سراسر جهان گسترش می‌یابد، ارتش‌های ما، می‌توانم بگویم، سهم بزرگی در حفاظت از همه بشریت در برابر این شرارت داشته‌اند.

رئیس جمهوری سوریه هم‌چنین گفت که تحریم‌ها علیه مردم سوریه ضد بشری، ضد دولتی و غیرقانونی است.

اسد گفت: برخی از کشورها تحریم‌هایی را علیه مردم سوریه وضع کرده‌اند که می‌توان آنها را ضد بشری، ضد دولتی و نامشروع نامید اما با این وجود، اینها وجود دارند.

وی تاکید کرد: اقدامات سیاسی ما، چه در سوچی و چه در آستانه، به عادی سازی زندگی در سوریه کمک کرده است.

اسد در ادامه گفت: من از روسیه و مردمش به خاطر کمک‌های بشردوستانه‌ای که فدراسیون روسیه به سوریه ارائه کرده تشکر می‌کنم. از وزارت خارجه روسیه نیز برای موضع گیری‌ها و دفاع از اصول مشروعیت بین‌المللی تشکر می‌کنم. ما از سیاستی که دولت شما برای جلوگیری از گسترش تروریسم اتخاذ کرده تشکر می‌کنیم.

انتهای پیام

برچسب ها : بشار اسد رئیس جمهوری سوریه مسکو