شماره خبر : 5555
منتشر شده در مورخ : ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
ساعت : 19:2
مطلوبیت برگزاری جشن شکوفه ها حتّی در شرایط کرونائی!

مطلوبیت برگزاری جشن شکوفه ها حتّی در شرایط کرونائی!

 
براساس اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش دو روز زودتر از شروع رسمی سال تحصیلی1401-1400، یعنی امروز، جشن شکوفه ها و غنچه ها برای نوآموزان در سراسر کشور برگزار می گردد. 
پیش بینی می شود که امسال حدود 2 میلیون نوآموز به کلاس اوّل و مرحله پیش دبستانی وارد شوند امّا حضور فیزیکی آنان در این جشن، در مدارسی امکان پذیر خواهد بود که شرایط بهداشتی و گروه بندی لازم برای ایمنی دانش آموزان فراهم شده باشد.  ‌
جشن شکوفه ها سنّت پسندیده ای است که در چند سال اخیر رواج یافته و یکی دو روز قبل از افتتاح رسمی و پرهیاهوی مدارس و تنها با حضور دانش آموزان سال اوّل ابتدائی و مربیان آنها برگزار می شود. هدف از برگزاری جشن شکوفه ها این است که کودکان شش هفت سالهای که عمدتاً برای اولین بار از آغوش گرم و صمیمی خانواده، جدا شده و به جهانی ناشناخته و غریب به نام مدرسه پا می گذارند، بنحوی مورد استقبال قرار گیرند که به سهولت و سرعت جذب این محیط شده و برای همیشه خاطره ای خوش از اوّلین روز ورود به مدرسه در ذهنشان باقی بماند تا این خاطره پشتوانه ای جهت گذر مطلوب آنان از مراحل گوناگون تعلیم و تربیت شود. اولین برخورد مسئولین مدرسه، ‌خصوصا معلم کلاس اول با دانش‌آموز، در کاهش یا افزایش اضطراب و ایجاد دیدگاه مثبت یا منفی از معلم و مدرسه و تحصیل بیشترین تاثیر را دارد. بسیار فراوانند افراد موفقی که ریشه موفقیت‌هایشان در زندگی به برخوردهای اولیه معلم کلاس اول آنها باز‌می‌گردد و هستند کسانی که تنها به دلیل سابقه ذهنی منفی به وجود آمده در روزهای آغازین ورودشان به مدرسه، از تحصیل و درس بیزار شده، زندگیشان به تباهی کشیده شده است، لذا برخورد با دانش‌آموزان کلاس اول و مشکلات و مسائل و احیانا خطاهای آنان که معمولاً از تفاوت شرایط خانه و مدرسه و عدم آشنایی آنها با مقررات ناشی می‌گردد باید با ظرافت و حساسیت بسیار همراه باشد. رفتار دوستانه و محبت‌آمیز معلم، محیط کلاس را برای دانش‌آموز بانشاط جلوه می‌دهد و دیدگاه مثبت از معلم و محیط کلاس به سایر ارکان و اجزاء مدرسه تعمیم می‌یابد و در آمادگی دانش‌آموز برای پذیرش مدرسه و کسب علم و دانش تاثیر می‌گذارد. روانشناسان دریافته‌اند که دیدگاه دانش‌آموز نسبت به معلم و مدرسه خیلی زود شکل گرفته و ثابت می‌ماند، بنابراین برخوردهای اولیه معلمان و اولیای مدرسه در شکل‌‌گیری این دیدگاه بسیار مهم است. 
از آنجا که کلاس اول به عنوان خشت اول بنای تربیت نسل‌های آینده مهم‌ترین نقش را در پی‌ریزی شخصیت آینده‌سازان و آینده کشور دارد، ‌لذا ضرورت دارد که در گزینش معلمین کلاس اول و نظارت دقیق بر رفتار آنها، خصوصا در ابتدای سال تحصیلی، مراقبت ویژه به عمل آید تا از بروز مشکلات و خسارات جبران‌ناپذیر آتی پیشگیری شود.  ‌
اگرچه شرایط کرونائی امکان برگزاری مطلوب جشن شکوفه ها را از بین برده لکن در همین حد نیز برگزاری آن مفید بوده و می تواند بخشی از اهداف مورد نظر را تامین کند.
موسوی زاده 
1400/07/01
 

برچسب ها : وزارت آموزش و پرورش جشن شكوفه ها شرایط كرونائی