شماره خبر : 5799
منتشر شده در مورخ : ۲۱ مهر ۱۴۰۰
ساعت : 19:19
شهادت امام یازدهم علیه السّلام  و آغاز عصر غیبت

شهادت امام یازدهم علیه السّلام  و آغاز عصر غیبت



امشب، شب شهادت یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، امام عسکری علیه السّلام است، امام بزرگواری که دوران کوتاه امامتش، با سختی‌های زیاد و مسئولیتهای بسیار سنگین همراه بود. این بزرگوار که در سن 22 سالگی به امامت و در 28 سالگی به شهادت رسید، تنها شش سال فرصت داشت که به تبیین و تحکیم ساختار پراهمیت و طولانی مدّت عصر غیبت بپردازد و شیعه را برای این دورانی طولانی و بسیار سخت آماده سازد، شش سالی که نیمی از آن در زندان و نیم دیگر در محاصره عوامل نطامی خلفای عبّاسی گذشت. اگرچه همه امامان معصوم علیهم السّلام، تحت فشار غاصبان خلافت نبوی قرار داشتند، امّا در این میان بر امام عسکری علیه السّلام فشارها بیشتر بود، زیرا: 
1-در دوره امامت این امام بزرگوار بر اقتدار شیعه افزوده شد و مخالفت شیعیان با حکومت غاصب عبّاسی آشکارتر گردید و بدون ترس، به ابراز اعتقادات خود در مورد حقّانیت خاندان رسالت، و امامت امام حسن عسکری علیه السّلام می پرداختند. 
2-خاندان عباسی که خود از بنی هاشم بودند، طبق روایات و اخبار رسیده از معصومین علیهم السّلام، بخوبی می دانستند که مهدی موعود و سرنگون کننده طاغوتها و مستکبران، فرزند امام عسکری علیه السّلام خواهد بود، لذا ایشان را بهمراه پدر بزرگوارشان از مدینه به سامرا، مرکز نظامی بنی عبّاس آوردند و جهت مراقبت دائمی، آن بزرگواران را در محلی محصور بین پادگانهای نظامی اسکان دادند و در زمان امامت امام عسکری علیه السّلام بر این مراقبت و سخت گیریها بشدّت افزوده شد و جنایتکاران بنی عبّاس پیوسته‌ مراقب‌ بودند تا اگر فرزندی‌از آن‌امام‌ متولّد شود بلافاصله‌او را از بین‌ببرند، اما اراده‌الهی براین‌ تعلّق‌گرفته‌بودکه‌ امام ‌دوازدهم‌ زنده‌ بماند و لذا دشمنان از بارداری‌و وضع‌ حمل ‌همسر آن حضرت آگاه‌نشدند. امام علیه السّلام نیز با فعّالتر کردن و گسترش شبکه سرّی وکالت که برای برقراری ارتباط ائمه علیهم السّلام با شیعیان بوجود آمده بود، توانستند ضمن خنثی سازی دسیسه های حکّام عباسی برای قطع ارتباط امام با شیعیان، به نشر فرهنگ و معارف اسلامی و هدایت شیعیان در اقصی نقاط سرزمینهای اسلامی و حفظ اسلام ناب از انحراف پرداخته و مردم را برای شرایط عصر غیبت امام معصوم و عادت به کسب تکلیف از علمای مورد وثوق بعنوان جانشینان امام و رهبران جامعه شیعی آماده سازند باین ترتیب این امام بزرگوار با تفضّلات الهی و تلاشی طاقت فرسا، در مدت کوتاه امامت خود، توانست ضمن حفظ تنها ذخیره خداوند برای نجات انسانها و معرفی او به یاران خاص و مورد اعتماد خود ، ساختاری مستحکم برای حفظ اسلام ناب و جلوگیری از انحراف شیعیان در دوران پرفراز و نشیب غیبت بوجود آورد. امّا این موفقیتها خشم خلیفه عبّاسی را برانگیخت و در هشتم ربیع الاوّل سال 260 هجری در سن 28 سالگی ایشان را به شهادت رساند. 
شهادت جانسوز امام عسکری علیه السّلام را به فرزندشان؛ امام زمانعلیه السّلام و شیعیان جهان بویژه هموطنان عزیز تسلیت می گوئیم.  ‌
موسوی زاده
1400/07/22

 

برچسب ها : شهادت امام یازدهم علیه السّلام عصر غیبت امام حسن عسكری علیه السّلام