شماره خبر : 5855
منتشر شده در مورخ : ۲۵ مهر ۱۴۰۰
ساعت : 21:40
مرثیه قطار شهری اهواز!

مرثیه قطار شهری اهواز!

  


مساله حمل و نقل شهری خصوصاً در شهرهای پرجمعیت و کلانشهرها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در بین شیوه های حمل و نقل، قطار شهری یا مترو را ، علیرغم سرمایه گذاری سنگین اوّلیه ، باید عادلانه ترین و اقتصادی ترین شیوه حمل و نقل در اینگونه شهرها بشمار آورد. برهمین اساس نیز در کلانشهر اهواز که در بخش عمدهای از سال از شرایط آب و هوائی سختی برخوردار است، شهرداری این شهر از سال 81  سازمان قطار شهری اهواز را تاسیس و مطالعات فاز صفر پروژه قطار شهری اهواز را توسط مهندسان مشاور به انجام رساند. 
پس از آن کریدور خط یک مسیر شمال شرقی ــ جنوب غربی قطار شهری اهواز به طول تقریبی23 کیلومتر در چهل و سومین جلسه شورای عالی ترافیک کشور در تاریخ 12/5/82 به تصویب رسید و به دنبال آن <مدیریت طرح> در سال 83 انتخاب و قرارداد انجام مطالعات فاز یک با شرکت مشاور منعقد گردید، امّا پس از فراهم شدن مقدمات کار، فراز و نشیبهای این طرح آغاز شد و حتی پس از تصویب اجرای پروژه قطار شهری اهواز بهمراه پنج کلانشهر دیگر کشور توسط مجلس و تامین اعتبارات دولتی جهت کلانشهرهای دیگر، در تبعیضی آشکار تامین اعتبار جهت احداث قطار شهری اهواز مستلزم دریافت وام از بانکهای خارجی (فاینانس) گردید که به سرانجام مطلوبی نرسید و در نتیجه این کلانشهر که پس از تهران اوّلین متقاضی احداث قطار شهری بوده ، هنوز از این امکان حمل و نقلی محروم است و این در حالی است که کلانشهرهای دیگری که سالها پس از اهواز بفکر راه اندازی مترو افتاده اند اینک از این وسیله بسیار مفید برخوردارند.
از دیگر عوامل تاخیر در این طرح مهم و راهبردی بطوریکه از بیانات شهردار سابق اهواز برمیآید، وجود پیمانکاری بوده که علیرغم اصرار شهرداری به خلع ید از او ، وساطت بعضی مقامات عالیرتبه کشوری مانع از اینکار می شد که اینک با خلع ید از پیمانکار و واگذاری اجرای طرح به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) این مشکل مرتفع شده است امّا از آنجا که تامین ارز و تعهد بانکها به فروشندگان خارجی تجهیزات ، از عمده ترین مشکل این طرح بوده و بانکهای ایرانی باوجود انعقاد قرار داد و دادن وعده همکاری در این مورد بارها از زیر باز تعهدات خود شانه خالی کرده و دولت(ها) نیز اقدام موثّری در این رابطه انجام نمی داده اند ، لذا با توجّه به استقرار دولت سیزدهم و عزم جدّی این دولت به جبران کوتاهی هائی که در حق خوزستان صورت گرفته و نیز اطمینان کامل از توانائی پیمانکار جدید در انجام کار، بنظر می‌رسد که اینک بهترین راه برای سرعت بخشیدن به اجرای این پروژه 20 ساله و برخوردار کردن مردم از مزایای آن با توجّه به اولویتهای متعدّدی که برای اجرای چنین طرحهائی در استان خوزستان وجود دارد، ورود مستقیم دولت به اجرای این طرح و رفع مشکلات مالی آن است تا با اینکار هم تبعیضهای صورت گرفته در مورد مردم استان و کلانشهر اهواز در این مورد جبران شود و هم با بهره برداری از مزایای این شیوه حمل و نقلی(مترو) ، رفاه مردم و توسعه مرکز استان تامین گردد. ان شاء ... .
موسوی زاده
1400/07/26

برچسب ها : قطار شهری اهواز اهواز خوزستان