شماره خبر : 5870
منتشر شده در مورخ : ۲۶ مهر ۱۴۰۰
ساعت : 21:35
راوی گفت: اگر تهرانی ها برای گره گشایی قطار شهری آمدند، هوشیارانه عمل کنید

راوی گفت: اگر تهرانی ها برای گره گشایی قطار شهری آمدند، هوشیارانه عمل کنید


قرار است هیاتی از وزارت کشور برای بررسی و تصمیم گیری در باره سرنوشت پروژه قطار شهری اهواز، به این شهرستان بیایند که امیدواریم این کار انجام شود.
اگر چنین اتفاقی افتاد و آقایان آمدند، مسئولان استان باید هوشیاری به خرج بدهند و مهمتر از هر چیز قبل از حضور در جلسه حرفهایشان را یکی کنند تا وحدت کلمه داشته باشند نه اینکه هر کدام نظری بدهد. به عبارت دیگر هر تصمیمی که قرار است در این جلسه گرفته شود متضمن شروع کار و فعال شدن پروژه باشد تا منجر به استارت فعالیت دوباره کارگاه ها شود، بطوری که لااقل بخشی از کار در زمانی معقول به بهره برداری رسد. در معنا این جلسه باید برای نجات اهواز، از وضعیتی که بر اثر راکد ماندن پروژه قطار شهری، پیدا شده باشد نه اینکه هدف نجات عوامل دیگر و انحراف از نیت اصلی و خلاصه اینکه طوری نشود که بعد بگویند باز هم نشستند و گفتند و برخاستند و نتیجه ای حاصل نشد.
یادمان باشد، هر روز که از راکد ماندن پروژه می‌گذرد، هزینه های مورد نیاز برای انجام کار چندین برابر می شود، این هزینه سال شروع پروژه هزار میلیارد تومان برآورد شد و امروز این مبلغ به بالای بیست هزار میلیارد تومان رسیده و این در حالی است که پس از گذشت 15 سال، کمتر از 30 درصد کار انجام شده و هفتاد درصد آن روی زمین مانده است.  ‌
بنا این بود که 50 درصد بودجه مورد نیاز با اعتبارات دولت و 50 درصد از شهرداری اهواز تامین شود که دولت 600 میلیارد تومان داد اما شهرداری نتوانست به میزان آورده دولت، آورده تامین کند و گفت من زمین داده ام ولی زمین ها طوری نبود که نقدینگی ایجاد کند. 
قضیه فاینانس هم که با قبول نداشتن ضمانت های شهرداری به سرانجام نرسید. البته دولت هم حاکمیتی عمل نکرد و به بانک ها فشار نیاورد که همکاری کنند. 
نتیجه آن شد که همان 30 درصد کار انجام شده در زیر زمین در حال فرسوده شدن است، تکلیف پیمانکار هم هنوز روشن نیست و انتظار می رود استاندار و نمایندگان اهواز ( که گفته بودند پیگیری این پروژه در اولویت کار آنهاست) بطور جدی کاری بکنند.
جر و بحث دانشگاه و شهرداری 
بر سر بودن یا نبودن کنوکارپوس

با نزدیک شدن باران های پائیزی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، بار دیگر هشدار داده که وجود درخت یا گیاه کنوکارپوس همانند سال های گذشته موجب مشکلات تنفسی برای شهروندان اهوازی خواهد شد، اما معاون خدمات شهری شهرداری اهواز این نظریه را رد می کند و می گوید این ادعا جنبه علمی ندارد. با این حال هرس کنوکارپوس در شهر بتدریج در حال انجام است. موضوع زیان بار بودن این گیاه چند سال است بین شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی مورد اختلاف است و اساتید دانشگاه مقالات بسیاری در این باره نوشته اند اما هیچکدام نتوانسته اند یکدیگر را قانع کنند. مخالفان این نظریه دلیل می آوردند که چرا کنوکارپوس در استان های دیگر مشکل زا نبوده و فقط اهواز است که با این گیاه دشمنی می شود. اما مدعیان زیان بار بودن کنوکارپوس می گویند این گیاه به غیر از ایجاد مشکلات تنفسی در پائیز، ریشه هایش زیر ساختها را آسیب می رساند خصوصاً در بحث فاضلاب و تاسیسات برق و گاز.
ارتفاع کنوکارپوس به 20 متر و قطر تنه اش به 80 سانت و عرض تاجش به 14 متر می رسد.  ‌
از خصوصیات این درخت مقاوم بودن در برابر شوری و گرما و کم آبی است و می گویند برگ های خشک شده آن حتی پس از دو سال مدفون شدن زیر خاک، تجزیه نمی شوند.
حال باید دید سرانجام جر و بحث دانشگاه و شهرداری اهواز به کجا خواهد کشید.
شلوغ کاری همه جا خریدار ندارد!
محمود احمدی نژاد که ظاهراً قصد داشته مدتی در امارات بماند. به سفر خود پایان داد و به کشور برگشت. در کلیپی که از سفر وی منشتر شده، او در حال گرفتن عکس‌های یادگاری با ایرانیان مقیم امارات دیده می‌شود. شنیده‌ها حاکی است که پلیس امارات با تذکر جدی به احمدی نژاد به او گفته که اهل شلوغ کاری است و نمی تواند امنیت او را تامین کند.
چه می شود کرد؛
جاهلان را نیست آگاهی ز حال خویشتن
           خفته دایم خویش را بیدار می بیند به خواب
شهرداری ها علاج واقعه را قبل از وقوع بکنند
در خبرها بود که گود برداری نا ایمن در کیان آباد اهواز حادثه آفریده است.این اولین بار نیست که چنین اتفاقی رخ می دهد و حتماً آخرین بار نخواهد بود.
غیراز این مورد باید هشدار دیگری در باره خطر آفرین بودن افزودن طبقه های نا ایمن به بالای خانه های ویلائی یا ساخت مجتمع های مسکونی تجاری با ارتفاعات غیر کارشناسی در میان خانه های مسکونی داد که لازم است هم شهرداریهای مناطق هنگام صدور مجوز، ضوابط شهرسازی را رعایت کنند، هم پلیس ساختمان و اجرائیات شهرداری هنگام ساخت، نظارت کنند که تاسیسات غیر مجاز به ساختمان ها اضافه نشود تا اتفاق ناگواری رخ ندهد.







 

برچسب ها : قطار شهری خوزستان اهواز