پورفرج مطرح کرد؛ چین و روسیه بازارهای هدف تورگردانان ایرانی
رئیس جامعه تورگردانان ایران گفت: بازار هدف گردشگری ما بعد از چین ، روسیه است به همین دلیل در نظر داریم همانطور که در چین شروع به بازاریابی کردیم، در روسیه نیز ایران را معرفی کنیم.
ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تورگردانان ایران در یک گفتگوی مجازی درباره موضوعات مختلفی از جمله آینده شرکتهای مسافرتی ایرانی در پساکرونا صحبت کرد و گفت: در حال حاضر ۲۵۰ شرکت تورآور عضو جامعه تورگردانان ایران هستند. ما موفق شدیم تا تعداد زیادی توراپراتور را گردهم بیاوریم این شرکتها سعی میکنند تا گردشگران را به ایران بیاورند.
وی گفت: دولت وظیفه دارد ایران را در بازارهای گردشگری تبلیغ کند اما این کار را انجام نمیدهد. آخرین بار قبل از کرونا روی بازار چین کار کردیم و تمام هزینههایش را دادیم معتقدیم باید خودمان برویم و در کشورهایی که بازار هدف ما هستند، تبلیغ کرده و خودمان را معرفی کنیم. به همین دلیل در نمایشگاههای اسپانیا و آلمان نیز حضور پیدا خواهیم کرد و در نظر داریم همانطور که ما در چین شرکت کردیم، از آژانسهای چینی نیز بخواهیم که به ایران بیایند.
رونمایی از پلتفرم گردشگری سلامت
پورفرج بیان کرد: بازارهای هدف ما جز چین، کشور روسیه خواهد بود. ما برای روسیه برنامه داشتیم اما به دلیل شیوع ویروس کرونا نتوانستیم آن را به نتیجه برسانیم. بازارهای جدید ما تعریف شده است. روابط ایران با روسیه از نظر سیاسی خوب بود اما ارتباط مردمی بین کشورها زیاد نیست و مردم روسیه ما را نمیشناسند. قرار نیست روسیه ما را بشناسد ما باید برویم و در آنجا خودمان را معرفی کنیم. به همین دلیل طرحی تهیه کرده و ارائه دادیم که با کدام کشورها چه برنامههایی داریم تا تعدادی از توراپراتورها را به ایران بیاوریم. به همین دلیل با معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در این هفته جلسهای خواهیم داشت و برنامه ریزی میکنیم تا این اقدام برای سال آینده اجرایی شود.
این تورگردان بیان کرد: در دوران کرونا پلتفرمی را با موضوع گردشگری سلامت تهیه کردیم تا مانع دلالان سلامت شویم. این پلتفرم به زودی رونمایی میشود و در آن پزشکان و بیمارستانها و خدمات پزشکی تعریف شده است. ما در ایران پزشکان خوبی داریم این امتیازی است که حتی از اروپا افراد را به ایران میکشاند. هزینهای که برای یک کار جراحی در ایران میشود بسیار کمتر از کشورهای دیگر است. این هم باز یک مزیت رقابتی به حساب میآید.
پورفرج درباره میانگین درآمد حاصل از ورود گردشگر گفت: تا قبل از کرونا بین هزار تا هزار و ۲۰۰ یورو هزینه سفر هر گردشگر به ایران بود. حالا بعد از کرونا من معتقدم که باید این رقم یا ثابت بماند یا پایین بیاید چون این یک مزیت رقابتی برای ما میشود. در آن صورت وقتی عدهای از گردشگران به ایران آمدند میتوانیم قیمت را بالا ببریم میتوانم بگویم که بیشتر تورگردانان در حال حاضر دنبال افزایش قیمت و جبران خسارت در زمان کوتاه نیستند بلکه میخواهند گردشگر به ایران بیاید و این روند ادامه پیدا کند.
وام ۱۲ درصدی اشتباه دولت قبل بود
وی درباره وام ۱۲ درصدی کرونا نیز گفت: وام ۱۲ درصدی اشتباه دولت گذشته بود. به همه گفتند بروید وام ۱۲ درصدی بگیرید. نگفتند که چه کسی از چه قشری دچار آسیب شده و آنها این وام را بگیرند. تنها برای رفع تکلیف یک وام ۱۲ درصدی بخشنامه کردند و تمام شد. اصلاً بررسی نکردند که کدام صنف و تشکل در دوران کرونا آسیب دید. برخی این وام را گرفتند و مقروض تر شدند. تعدادی از آژانس داران گفتند ما سال گذشته وضعیت بهتری داشتیم وام را گرفتیم و امسال میگویند پس بدهید درحالی که امسال وضعیت بدتری نسبت به سال گذشته داریم. خیلی از همکاران ما از این وام استقبال نکردند. این وضعیت را برای معاون گردشگری سابق تشریح کردیم او هم پیگیر شد اما کسی گوش نکرد به همین دلیل نتیجهای نگرفتیم.
این تورگردان درباره استفاده از ظرفیت بازیهای جام جهانی قطر توسط ایران نیز گفت: گفتمان درباره استفاده از این ظرفیت شروع شده است. هنوز زمان زیادی داریم. میتوانیم برای شرکت کنندگان در این بازیها بین دو بازی اگر فاصله یک هفتهای وجود داشته باشد، برنامه ریزی کرده و آنها را به سمت کیش جذب کنیم. منتها دولت ایران و قطر باید در این زمینه با یکدیگر صحبت کنند تا مطابق با آن بدانیم از چه ظرفیتهایی میتوان استفاده کرد.
پیشنهاد به دولت برای حفظ نیروی انسانی متخصص
پورفرج درباره نیروهای انسانی از دست رفته به دلیل ورشکستگی آژانسها نیز گفت: خیلی از شرکتها، مجبور به تعدیل نیروهای انسانی شدند. ما از این موضوع بسیار ناراحت هستیم. ما برای نیروی انسانی خودمان زحمت کشیدیم. آنها چندین سال تجربه اندوخته بودند. به دولت پیشنهاد کردیم و گفتیم این نیروی انسانی که بخش مهمی از صنعت گردشگری هستند، بعد از اینکه بیکار شدند باید بیمه بیکاری بگیرند. به جای این کار ۵۰ درصد از حقوق شأن را دولت بپردازد تا هم به نفع دولت باشد و هم ما بتوانیم نیروی انسانی خودمان را داشته باشیم اما دولت در دوران کرونا با ما همراه نبود. تصور کنید نیرویی که ۲۰ سال کار بازاریابی برای ما انجام داده را چطور بیکار کنیم. ما میخواهیم نیروی انسانی کارآزموده مان را دوباره برگردانیم.
وی درباره مسترکارت برای گردشگران خارجی نیز گفت: اگر ویزاکارت یا مستر کارت در ایران راه اندازی میشد، میتوانستیم بگوییم هر گردشگر به جای ۱۰۰۰ یورو میتواند دو تا سه هزار یورو خرج کند. در حال حاضر گردشگران خارجی به خاطر اینکه پول نقد باید با خودشان همراه داشته باشند، نمیتوانند سوغات زیادی بخرند. در واقع پول زیادی همراه خودشان نمیبرند اما اگر این کارتها در ایران وجود داشت و مشکلات بانکی در این خصوص نداشتیم میزان هزینه کرد آنها نیز چند برابر میشد.
مهر
برچسب ها : گردشگری تورهای گردشگری روسیه ابراهيم پور فرج