قصه پرغصّه قطار شهری کلانشهر اهواز!
یکبار دیگر و این بار یکی از مقامات دولت سیزدهم، وعده تکمیل فاز اوّل پروژه قطار شهری اهواز را داد تا بعد از حدود 20 سال وعده های عملی نشده بفضل الهی مردم استان این بار شاهد تحقّق یکی از آرزوهای دیرینه خود باشند.
سازمان قطار شهری اهواز در سال 1381 تاسیس شد و درهمان سال مطالعات فاز صفر پروژه قطار شهری یا همان متروی اهواز توسط مهندسان مشاور به انجام رسید پس از آن کریدور خط یک مسیر شمال شرقی ــ جنوب غربی قطار شهری اهوازبه طول تقریبی23 کیلومتر در چهل و سومین جلسه شورایعالی ترافیک کشور در تاریخ 12/5/82 به تصویب رسید و پس از طی مراحل قانونی قرار داد اجرای طرح نیز با پیمانکار منعقد شد و با داد و بیداد نمایندگان خوزستان در مجلس طرح قطار شهری اهواز هم به طرحهای 5 کلانشهر مشهد و شیراز و تبریز و کرج و اصفهان افزوده شد امّا در حالیکه در بعضی از این شهرها قطار شهری به بهره برداری نیز رسیده است امّا پیشرفت پروژه قطار شهری اهواز بعد از گذشت 20 سال هنوز به 30 درصد هم نرسیده و از سال 87 که بنا به گزارش پایگاه خبری همشهری مدیر عامل اتحادیه شرکتهای قطار شهری کشور وعده اتمام دو ساله این طرح را داده، سایر مسئولین دولتی از جمله روِسای جمهور و وزراء، معمولاً در سفر به استان و برای دلخوشی مردم هراز گاهی در این مورد به زبان آمده و بدون در نظر گرفتن وعده های توخالی قبلی، وعده ای جدید به آن سیاهه بلند بالا اضافه کرده و بدون اینکه از وعده خلافی خود شرمنده باشند از صحنه خارج شده اند که یکی از آخرین آنها آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت سابق است که وعده بهره برداری از فاز نخست قطار شهری اهواز را تا دهه فجر سال 99 داده بود امّا همچنانکه ملاحظه شد این وعده نیز عملی نگردید. اینک همانطور که گفته شد نوبت به معاون عمرانی وزیر کشور دولت سیزدهم رسیده است که اخیراً در جمع مسئولان استان از تصمیم وزارت کشور برای پیگیری موضوع تکمیل فاز اوّل متروی اهواز سخن گفته و البته با توجّه مطرح بودن پرونده این پروژه در دستگاه قضا بدلیل اختلاف بین کارفرما(شهرداری اهواز) و پیمانکار ورود وزارت کشور را مشروط به صدور حکم نهائی در این مورد کرده است.
از آنجا که از یک طرف کلانشهری چون اهواز به دلیل تراکم جمعیت ساکن و نیز تردد دیگر اهالی استان بمنظور مراجعه به ادارات کل و سایر مراکز خدماتی مستقر در مرکز استان، سالها است با مشکلات عدیده در زمینه حمل و نقل درون شهری روبرو است و از طرف دیگر سامانه حمل و نقل عمومی موجود بهیچوجه نمی تواند پاسخگوی نیاز این کلانشهر باشد، لذا تاخیر درراه اندازی قطار شهری بیش از این جایز نیست و برای آنکه وزارت کشور بتواند به وعده خود در مورد پیگیری موضوع عمل کند، لازم است که مسئولین استان با کمک دستگاه قضا، پیگیر صدور فوری حکم نهائی پرونده قطار شهری اهواز باشند.
موسوی زاده
برچسب ها : قطار شهری كلانشهر اهواز خوزستان
- راوی گفت: عوامل وزارت کشور به جای کمک به تسریع پروژه قطار شهری، سنگ لای چرخ می گذارند
- راوی گفت: حاشیه هایی از نشست جمع بندی سفر معاون رئیس جمهور به خوزستان/با وجود ادغام بانک آیندگان در بانک ملی و کمبود نیرو، مجوز استخدام نمی دهند
- راوی گفت: خط و نشان های دادستان مرکز خوزستان، امیدی تازه برای برخورد با قصور در کاهش آلودگی هوا/رسیدگی به مطالبه گری کارکنان برق اهواز، مانع از خسارت بار شدن مردم است
- راوی گفت: آزاد شدن تردد خودروهای ایرانی و عراقی در مرز، نیازمند مدیریت چالش ها و تقویت زیرساخت هاست/فشارهای پشت پرده مانع از تعیین تکلیف شورای شهر اهواز است
- مدیرکل نام نویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمین اجتماعی : بیمهشدگان دارای سابقه کمتر از ۱۵ سال باید ۳۵ سال خدمت کنند
- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبرداد: سن ورود به دانشگاه فرهنگیان افزایش یافت
- به بهانه روز جهانی زنان خانه دار/ وقتی «خانهداری» وظیفه زنانخانهدار میشود
- موتورسیکلتهای سنگین حتی از خانه تا پیست هم اجازه تردد ندارند
- نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو اهواز؛ فرصتی برای معرفی تولیدات ایرانی باکیفیت
- افتخارآفرینی ورزشکار خوزستانی در مسابقات وزنه برداری قهرمانی ارتش های جهان
- مدیرکل آموزش و پرورش استان: مدارس خوزستان یکسوم روزهای سال تحصیلی تعطیل بودهاند
- کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان برگزار شد؛ هشدار درباره تشدید بحران زیستمحیطی و آموزشی در خوزستان
- راوی گفت: عوامل وزارت کشور به جای کمک به تسریع پروژه قطار شهری، سنگ لای چرخ می گذارند
- راوی گفت: حاشیه هایی از نشست جمع بندی سفر معاون رئیس جمهور به خوزستان/با وجود ادغام بانک آیندگان در بانک ملی و کمبود نیرو، مجوز استخدام نمی دهند
- راوی گفت: خط و نشان های دادستان مرکز خوزستان، امیدی تازه برای برخورد با قصور در کاهش آلودگی هوا/رسیدگی به مطالبه گری کارکنان برق اهواز، مانع از خسارت بار شدن مردم است
- راوی گفت: آزاد شدن تردد خودروهای ایرانی و عراقی در مرز، نیازمند مدیریت چالش ها و تقویت زیرساخت هاست/فشارهای پشت پرده مانع از تعیین تکلیف شورای شهر اهواز است
