قصه پرغصّه قطار شهری کلانشهر اهواز!
یکبار دیگر و این بار یکی از مقامات دولت سیزدهم، وعده تکمیل فاز اوّل پروژه قطار شهری اهواز را داد تا بعد از حدود 20 سال وعده های عملی نشده بفضل الهی مردم استان این بار شاهد تحقّق یکی از آرزوهای دیرینه خود باشند.
سازمان قطار شهری اهواز در سال 1381 تاسیس شد و درهمان سال مطالعات فاز صفر پروژه قطار شهری یا همان متروی اهواز توسط مهندسان مشاور به انجام رسید پس از آن کریدور خط یک مسیر شمال شرقی ــ جنوب غربی قطار شهری اهوازبه طول تقریبی23 کیلومتر در چهل و سومین جلسه شورایعالی ترافیک کشور در تاریخ 12/5/82 به تصویب رسید و پس از طی مراحل قانونی قرار داد اجرای طرح نیز با پیمانکار منعقد شد و با داد و بیداد نمایندگان خوزستان در مجلس طرح قطار شهری اهواز هم به طرحهای 5 کلانشهر مشهد و شیراز و تبریز و کرج و اصفهان افزوده شد امّا در حالیکه در بعضی از این شهرها قطار شهری به بهره برداری نیز رسیده است امّا پیشرفت پروژه قطار شهری اهواز بعد از گذشت 20 سال هنوز به 30 درصد هم نرسیده و از سال 87 که بنا به گزارش پایگاه خبری همشهری مدیر عامل اتحادیه شرکتهای قطار شهری کشور وعده اتمام دو ساله این طرح را داده، سایر مسئولین دولتی از جمله روِسای جمهور و وزراء، معمولاً در سفر به استان و برای دلخوشی مردم هراز گاهی در این مورد به زبان آمده و بدون در نظر گرفتن وعده های توخالی قبلی، وعده ای جدید به آن سیاهه بلند بالا اضافه کرده و بدون اینکه از وعده خلافی خود شرمنده باشند از صحنه خارج شده اند که یکی از آخرین آنها آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت سابق است که وعده بهره برداری از فاز نخست قطار شهری اهواز را تا دهه فجر سال 99 داده بود امّا همچنانکه ملاحظه شد این وعده نیز عملی نگردید. اینک همانطور که گفته شد نوبت به معاون عمرانی وزیر کشور دولت سیزدهم رسیده است که اخیراً در جمع مسئولان استان از تصمیم وزارت کشور برای پیگیری موضوع تکمیل فاز اوّل متروی اهواز سخن گفته و البته با توجّه مطرح بودن پرونده این پروژه در دستگاه قضا بدلیل اختلاف بین کارفرما(شهرداری اهواز) و پیمانکار ورود وزارت کشور را مشروط به صدور حکم نهائی در این مورد کرده است.
از آنجا که از یک طرف کلانشهری چون اهواز به دلیل تراکم جمعیت ساکن و نیز تردد دیگر اهالی استان بمنظور مراجعه به ادارات کل و سایر مراکز خدماتی مستقر در مرکز استان، سالها است با مشکلات عدیده در زمینه حمل و نقل درون شهری روبرو است و از طرف دیگر سامانه حمل و نقل عمومی موجود بهیچوجه نمی تواند پاسخگوی نیاز این کلانشهر باشد، لذا تاخیر درراه اندازی قطار شهری بیش از این جایز نیست و برای آنکه وزارت کشور بتواند به وعده خود در مورد پیگیری موضوع عمل کند، لازم است که مسئولین استان با کمک دستگاه قضا، پیگیر صدور فوری حکم نهائی پرونده قطار شهری اهواز باشند.
موسوی زاده
برچسب ها : قطار شهری كلانشهر اهواز خوزستان
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند
- سخنگوی اتحادیه اروپا: امیدواریم دیپلماسی هستهای با ایران بهزودی احیا شود
- توییت جدید رهبر انقلاب به زبان عبری:تمام سران باندتروریستی صهیونیستی باید محاکمه شوند
- مرکل خواستار گفتوگوی اوکراین و کشورهای غربی با روسیه شد
- مقام روسی : توافقنامه همکاری راهبردی روسیه و ایران حوزه دفاعی و امنیتی را نیز شامل می شود
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند