شماره خبر : 8680
منتشر شده در مورخ : ۱۹ دی ۱۴۰۰
ساعت : 9:21
پاسخگویی ۹۸ درصدی سازمان حفاظت محیط زیست به درخواست های مردم

پاسخگویی ۹۸ درصدی سازمان حفاظت محیط زیست به درخواست های مردم

 

 بر اساس آن چه که در سامانه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات احصا شده است، میزان پاسخگویی سازمان حفاظت محیط زیست به درخواست های مردمی ۹۸ درصد بوده است.

به گزارش  از سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه شورای معاونان این سازمان که با دعوت از دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات برگزار شد، با اشاره به اهمیت دسترسی آزاد به اطلاعات برای عموم شهروندان، گفت: وقتی قرار است دموکراسی به شکل صحیح اتفاق بیفتد، باید مردم به اطلاعات دسترسی داشته باشند تا بتوانند حاکمان خود را قضاوت کنند و کسانی را بر مسند بنشانند که توانایی حل مشکلات آنها را داشته باشند.

وی ماموریت ها و فعالیت های دستگاه های مختلف را متفاوت عنوان کرد و افزود: باید در سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس طبقه بندی معاونت ها، دستورالعمل های مربوط به بحث دسترسی آزاد به اطلاعات تدوین شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: مردم چالش های زیست محیطی را از ما بهتر می فهمند چون موضوعاتی کاملا ملموس هستند. در نتیجه لازم است که یک همکاری هوشمندانه شکل بگیرد تا بتوان در فرآیند شفاف سازی، اطلاعات مورد نیاز مردم در حوزه محیط زیست را در اختیارشان گذاشت.

وی با تاکید بر اهمیت بحث فرهنگسازی، گفت: با فرهنگسازی می توان عضویت ۴۰ هزار ایرانی در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات را به ۴۰ میلیون نفر افزایش داد که این موضوع می تواند یک شاخصه مهم برای کشور در سطح جهان محسوب شود.

عملکرد مثبت سازمان محیط زیست در پاسخگویی به درخواست ها

در این جلسه که حسین انتظامی دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با اشاره به جایگاه خوب سازمان حفاظت محیط زیست در سامانه این کمیسیون، گزارشی از مراحل تصویب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ارایه کرد و گفت: این قانون ۲۳ ماده دارد و تنها قانونی است که برای حاکمیت و حاکمان تعیین تکلیف کرده است.

وی افزود: مطابق این قانون، هر فرد ایرانی می تواند از دستگاه های حکومتی سند بخواهد مشروط بر این که این اسناد محرمانه، جزو اسناد خصوصی و اسرار تجاری نباشند.

انتظامی با بیان اینکه ما به دستگاه ها پیشنهاد می کنیم اسناد خود را به صورت پیش دستانه منتشر کنند، گفت: زمان پاسخگویی به درخواست ها در قانون ۱۰ روز کاری ذکر شده است اما چون این زمان کافی نیست، به دنبال افزایش آن هستیم.

به گفته دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، این کمیسیون موظف است سالی یک بار گزارش عملکرد  تمامی دستگاه های مشمول را به رییس جمهور و مجلس ارایه دهد.

وی با اشاره به پیوستن ۱۷۴۲ دستگاه به سامانه کمیسیون، تصریح کرد: قوه مجریه بزرگ ترین مخاطب این قانون است هرچند شهرداری ها از نظر کمیت بیشتر هستند.

انتظامی از عضویت ۴۰ هزار ایرانی در سامانه مذکور خبر داد و گفت: همه زیرمجموعه های سازمان محیط زیست عضو سامانه شده اند و می توانند پاسخگوی درخواست باشند.

دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با اشاره به تاکید ویژه رییس جمهوری بر اجرای این قانون، تاکید کرد: اگر به دنبال مبارزه مبنایی با فساد هستیم، راهش گسترش اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است.

سازمان محیط زیست به ۹۸ درصد درخواست ها، پاسخ داده است

در ادامه محسن نقیلو مدیر کل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به پیوستن این سازمان به سامانه مذکور از خرداد ۱۳۹۶، اظهار داشت: تا به امروز ۴۲۸ درخواست از سازمان حفاظت محیط زیست و زیرمجموعه های آن در سامانه ثبت شده است که به ۴۱۶ مورد آن پاسخ داده شده است.

وی از ثبت ۴۱ شکایت از سازمان در سامانه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات خبر داد و گفت: تاکنون ۳۴ مورد از شکایت ها پاسخ داده شده اند و ۷ شکایت باقی مانده از استان ها است که برای پاسخ دهی پیگیری شده است.

نقیلو، میانگین زمان پاسخگویی به درخواست ها در سازمان حفاظت محیط زیست را ۱۳ روز عنوان کرد و افزود: بر اساس آنچه که در سامانه احصا شده است، میزان پاسخگویی سازمان حفاظت محیط زیست به درخواست ها، ۹۸ درصد بوده است.

برچسب ها : سازمان حفاظت محیط زیست علی سلاجقه آهنگ حیات