شماره خبر : 8689
منتشر شده در مورخ : ۱۹ دی ۱۴۰۰
ساعت : 11:28
مخالفان کلیات لایحه بودجه در مجلس چه گفتند

مخالفان کلیات لایحه بودجه در مجلس چه گفتند

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت هیچ مدلی برای جایگزینی حذف ارز ترجیحی پیش بینی نکرده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، مهرداد گودرزوندچگینی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: برخی نکات مهم در لایحه بودجه مشکلات عدیده‌ای را برای مردم به وجود خواهد آورد، یکی از نکات برجسته موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی است. در حال حاضر این یارانه که روی ارز ۴۲۰۰ تومانی اعمال می‌شود، به درستی به دست مردم نمی‌رسد، اما تجربه نشان داده هر گاه ارز دو نرخی را به تک نرخی تبدیل کرده ایم، شوک بزرگی به بازار وارد و چندصد درصد تورم به اقتصاد کشور تحمیل شده است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یازدهم با بیان اینکه راه جایگزین برای حذف ارز ترجیحی به هیچ عنوان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ شفاف و مشخص نیست، اضافه کرد: آنچه که مسئولان دولتی عنوان می‌کنند این است که پرداخت نقدی قرار است جای ارز ۴۲۰۰ تومانی را بگیرد، اما باید در نظر داشت که این پرداخت‌های نقدی همواره کشور را با تورم‌های جدی مواجه کرده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: دولت حتی پس از اینکه لایحه‌ای دوفوریتی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ارائه داد، هیچ مدل جایگزینی برای این مهم نداشت و این مسئله قطعاً اقتصاد کشور را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.
وی یکی دیگر از ایرادات لایحه بودجه را کم کردن ردیف‌ها برشمرد و ادامه داد: کم کردن ردیف‌ها موجب افزایش لابی گری و ایجاد رانت خواهد شد، همچنین یکی دیگر از مشکلاتی که کم کردن ردیف‌ها ایجاد خواهد کرد، عدم پاسخگویی دستگاه‌ها به نمایندگان مجلس است.
گودرزوند چگینی اخذ مالیات را نیز یکی دیگر از مسائلی دانست که می‌تواند منجر به ایجاد معضل برای مردم شود و در این خصوص بیان کرد: در شرایط رکود اقتصادی افزایش درآمد مالیاتی دولت، جیب مردم را خالی کردن است و این مسئله مردم را تحت فشار قرار خواهد داد.
وی میانگین افزایش حقوق ۱۰ درصدی را نیز یکی دیگر از ایرادات لایحه بودجه برشمرد و تصریح کرد: در برنامه توسعه تاکید شده افزایش حقوق باید متناسب با تورم موجود در جامعه ارتقا پیدا کند.
نماینده مردم رودبار در مجلس یازدهم افزایش سنوات خدمت از ۳۰ سال به ۳۲ را نیز یکی دیگر از مشکلات لایحه بودجه برشمرد و گفت: این موضوع نیز باید در برنامه توسعه دیده شود نه در لایحه یکسال بودجه.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اختصاص اعتبارات صندوق پیشرفت و توسعه را بدون ضابطه خواند و گفت: نمی‌دانیم با این لایحه بودجه باید برای این موضوع از چه کسی یا دستگاهی سوال بپرسیم.
وی جسارت دولت در حذف ارز ترجیحی را قابل تحسین برشمرد و در عین حال گفت: این موضوع نباید منجر به فشار به اقشار ضعیف شود، یقیناً پرداخت‌های مالی منجر به فشار به اقشار ضعیف جامعه خواهد شد.

علیرضا پاک فطرت / بودجه ۱۴۰۱ سفره مردم را کوچکتر می‌کند

نماینده شیراز با بیان اینکه در بودجه سال آینده، با وجود افزایش ۶۰ درصدی مالیات ها، منابع صرف پرداخت حقوق و هزینه‌های جاری می‌شود، گفت: ۱۰ درصد افزایش حقوق با توجه به تورم ۴۰ درصدی، سفره مردم را کوچکتر می‌کند.
علیرضا پاک فطرت در جلسه علنی امروز، در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، تصریح کرد: بودجه با همان ساختاری که در گذشته وجود داشت، تدوین شده و توجهی به بودجه عمرانی نشده است در حالی که پروژه‌های عمرانی در کشور سال هاست در گوشه فراموشی رها شده است، دولت عزمی برای ساماندهی آن در بودجه ۱۴۰۱ ندارد.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم افزود: ۲۰۰ هزار کیلومتر راه روستایی در بودجه سال آینده مغفول مانده و آسیب دیدگان اجتماعی و مظلومان مورد بی توجهی قرار گرفته اند و همه کارمندان و کارکنان دولت به غیر از مدیران بانک‌ها و خصولتی‌ها از این بودجه ناراحت هستند دولت به جای خرید خدمت و فعالیت به خرید زمان و ساعت در نظام پرداخت توجه کرده است و این بودجه، بودجه ضد تولید است.
وی ادامه داد: در دنیا از مردم مالیات گرفته و صرف زیرساخت‌ها و توسعه امکانات می‌شود، اما در بودجه سال آینده کشور، با وجود افزایش ۶۰ درصدی مالیات ها، منابع صرف پرداخت حقوق و هزینه‌های جاری می‌شود و وضعیت مردم تغییر خاصی نمی‌کند.
نماینده شیراز گفت: همچنین ۱۰ درصد افزایش حقوق با توجه به تورم ۴۰ درصدی، سفره مردم را کوچکتر می‌کند. متاسفانه قیمت سوخت و انرژی در بودجه ۱۴۰۱ شفاف نیست و ۸۰ درصد بودجه صرف پرداخت حقوق‌ها می‌شود.
پاک فطرت با انتقاد از بی توجهی به ساماندهی بانک‌های خصوصی تصریح کرد: بانک مرکزی اراده‌ای برای اصلاح بانک‌های خصوصی ندارد و در بودجه سال آینده نیز به این موضوع توجهی نشده است، همچنین فاصله طبقاتی با بودجه تقدیمی دولت بیشتر می‌شود، لذا امیدواریم مجلس نظارت در لایحه بودجه را تقویت کرده و در مسیر اصلاح آن حرکت کند.

جعفر قادری/ اعتبارات عادلانه شدن دریافتی میان دستگاه ها کافی نیست

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱، گفت: اگرچه ۱۵ درصد هزینه های جاری کاهش پیدا کرده اما معتقدم این مقدار کافی نیست و باید مبالغ بیشتری کاهش پیدا می کرد، ضمن آنکه مبالغ پیش بینی شده برای عادلانه شدن دریافتی میان دستگاه ها کافی نیست.
جعفر قادری در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 1401، هدف از این مخالفت را اصلاح بودجه عنوان و تصریح کرد: هدف گذاری رشد 8 درصدی در لایحه بودجه را بسیار خوشبینانه می دانم و فکر می کنم با محدودیت منابع تحقق رشد 8 درصدی امکان پذیر نباشد لذا نیاز به ساز و کارهای جدیدتری دارد، همچنین ظاهرا فروش اوراق در لایحه دولت کاهش پیدا کرده اما در عمل معتقدم فروش اوراق بیشتری اتفاق خواهد افتاد.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین در توزیع قیر و توزیع عوارض ارزش افزوده اختیار به وزرا داده شده اما این شکل از قانونگذاری درست نیست چرا که این کار برای نظارت بر عملکرد وزرا و دولت مشکل ایجاد می کند و ساز وکار کاملی برای صندوق توسعه عدالت استانی پیش بینی نشده و منابع چندانی برای تامین زیرساخت های مسکن با توجه به هدف گذاری مجلس و دولت در نظر گرفته نشده و در کاهش هزینه ها جدیت لازم به خرج داده نشده است.
وی افزود: اگرچه 15 درصد هزینه های جاری کاهش پیدا کرده اما معتقدم این مقدار کافی نیست و باید مبالغ بیشتری کاهش پیدا می کرد، همچنین به جذب منابع بخش های غیردولتی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام توجه نشده، لذا نیاز است در این زمینه ساز وکارهای تکمیلی توسط مجلس دیده شود ضمن آنکه برخی از احکام سال گذشته که مورد توجه مجلس بود حذف شده که باید احیا شوند.
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: احکام پیش بینی شده برای عادلانه شدن دریافتی میان دستگاه ها و قوا کافی نیست ضمن آنکه به تهاتر نیز توجه نشده است و نیاز است مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه انتظار داشتیم که برای حل مشکل صنایع مبالغ بیشتری در لایحه بودجه 1401 در نظر گرفته می شد، گفت: معضل کشور در حال حاضر خشکسالی است لذا باید توجه بیشتری به طرح های انتقال آب می شد همچنین برای بهبود فضای کسب وکار نیاز بود دولت برخی از تشکل های موازی را حذف کند و ساز وکارهایی برای این کار پیش بینی کند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس ادامه داد: اگرچه 10 هزار میلیارد تومان برای فناوری اطلاعات در لایحه بودجه پیش بینی شده اما اکنون راهی جز این نداریم و باید توجه بیشتر و جدی تری از سوی دولت به این مهم شود. همچنین باید قانون پایانه های فروشگاهی قبل از ورود به سال آینده به مرحله اجرا درآید تا امکان وصول وجود داشته باشد.

روح اله ایزدخواه / لایحه بودجه عدالت‌محور نیست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه لایحه بودجه عدالت‌محور نیست، گفت: دولت در کمیسیون تلفیق به این پرسش که قرار است نرخ دلار در سال آینده چه عددی باشد، پاسخ نمی‌دهد.
روح اله ایزدخواه در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ تصریح کرد: امروز یوم‌الحساب دولت بوده و مهمترین تصمیم سالانه مجلس در حال شکل‌گیری است؛ مجلس امروز مطالبه‌گر است نه دولت. باید شعار‌ها و صحبت‌های آقای رئیسی را که پیش از این مطرح کرد در لایحه ارزیابی کنیم.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کلیات لایحه بودجه با وجود تغییرات جزئی خوب، ۵ ایراد اصلی دارد، افزود: ما در مجلس نمی‌توانیم این ایرادات را اصلاح کنیم بنابراین باید لایحه بودجه به دولت بازگردد تا شاکله آن دوباره نوشته شود چرا که بودجه دلاریزه شده است. حال این سوال مطرح می‌شود که تقویت پول ملی چگونه در این لایحه محقق شده است.
وی با بیان اینکه نرخ محاسبه دلار در بودجه امسال ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده، حال آن که در بودجه سال آینده ۲۳ هزار تومان محاسبه شده است، ادامه داد: آیا این پیش‌بینی به معنای بالا بردن کف قیمت دلار نیست؟ دولت با چه تدبیری به دنبال کنترل نرخ ارز خواهد بود.
ایزدخواه تصریح کرد: واردات در سال آینده با نرخ ETS محاسبه می‌شود، این یعنی شاهد ۵ برابر تورم کالا‌های وارداتی خواهیم بود، به این معنا که در سال آینده بهای کالا‌های اساسی و وارداتی گران می‌شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با طرح این پرسش که آیا تورم‌های چندگانه موجود در لایحه بودجه به دشمن پالس نمی‌دهد که تورم تحریمی را به سایر تورم‌ها بیافزاید و با این امر شاهد پول داغ باشیم، تصریح کرد: نکته مهم قدرت خرید مردم است که یارانه نقدی آن را جبران نمی‌کند، باید به این سوال پاسخ داده شود که با ۴۵ هزار تومان یارانه سال ۸۹ مردم می‌توانستند چند کیلو مرغ خریداری کنند و امسال با این مبلغ می‌توانند چند کیلو مرغ بخرند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه یارانه نقدی قدرت خرید مردم را جبران نمی‌کند، ادامه داد: دولت در کمیسیون تلفیق به این پرسش که قرار است نرخ دلار در سال آینده چه عددی باشد، پاسخ نمی‌دهد. اگر به سراغ نرخ‌های آزاد رویم میل به گران کردن دلار در دولت ایجاد می‌شود تا با گران کردن آن کسری بودجه خود را جبران کند.
وی با طرح این پرسش که تقویت پول ملی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است در لایحه بودجه چگونه اتفاق می‌افتد، افزود: تمام درآمد دولت از حذف ارز حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است، آیا دولت نمی‌توانست این اعتبار را از بانک‌ها که مراکز تجاری بزرگ می‌سازند یا شرکت‌هایی که ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از محل گران شدن ارز سود کردند، دریافت کنند.
ایزدخواه تصریح کرد: مطرح می‌شود که ارز ترجیحی به هدف اصابت نکرده، اگر این ادعا درست است چگونه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت مرغ دو برابر می‌شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ارز ترجیحی با ارز جهانگیری متفاوت است، ادامه داد: در حال حاضر به ۷ قلم کالای اساسی ارز ترجیحی پرداخت می‌شود که ممکن است با حذف این یارانه اتفاقاتی مانند آنچه در قزاقستان رخ داد، بیفتد، چه کسی در دولت مسئولیت حذف ارز ترجیحی را به عهده می‌گیرد.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی آقایان که در دولت مسئولیت ندارند و انتساب به مراجعی دارند، اعلام می‌کنند که در سال آینده ارز تک‌نرخی می‌شود این در حالی است که بودجه هنوز در مجلس تصویب نشده است.
وی با بیان اینکه بودجه عدالت‌محور نیست، اضافه کرد: در حال حاضر ۲۵ میلیون نفر زیر خط فقر هستند، دولت توضیح دهد که با این لایحه چه تعداد از این افراد کاهش می‌یابد.
ایزدخواه با بیان اینکه از اقتصاد مقاومتی و جهش در تولید حرف در بودجه زده نشده، ادامه داد: نگاره‌های مکتب پولی شیکاگو همچنان حاکم بر بودجه است و دولت فقط به کسری بودجه خود توجه کرده و به نکاتی مانند رفع تبعیض طبقاتی و رکود حاکم بر تولید بی‌توجه بوده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه این روند در ادامه روند گذشته است، تصریح کرد: تکنوکرات‌ها در ۳۰ سال گذشته دولت را ضعیف کردند، نسبت مخارج دولت به تولید ناخالص داخلی از ۲۵ درصد ابتدای انقلاب به ۱۱ درصد سقوط کرده این در حالی است که این عدد در اروپا به صورت متوسط ۲۵ درصد است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در حال حاضر ۶ میلیون نفر شاغل غیررسمی داریم که از آن‌ها حمایت نمی‌شود، تصریح کرد: برخی افراد نسبت به درآمد‌های دولت کم اظهاری می‌کنند که این مسئله باید در شورای امنیت رسیدگی شود، چرا در شرایطی که وضعیت فروش نفت مناسب است برخی نسبت به درآمد دولت کم اظهاری می‌کنند.
وی با اشاره به توهمی و ضد تولید بودن لایحه بودجه ادامه داد: سیاست‌های ارائه تسهیلات برای تولید و رشد از دوره خاتمی منحرف شده است، این بودجه منجر می‌شود که کشور به سمت توافق سوق داده شود و با شعار‌ها رئیس جمهور مبنی بر دولت مردمی و ... ناسازگار است.

محمدحسین فرهنگی / درآمد‌های نفتی لایحه بودجه ۱۴۰۱ قابلیت تحقق ندارد

نماینده تبریز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ خواستار بازگشت آن به دولت برای اصلاح شد چرا که این بسته سیاستی از نظر وی قابلیت اجرا ندارد.
محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی امروز با بیان اینکه جایگزین مناسبی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد، گفت: این موضوع به معنای فشار بر امنیت غذایی مردم، افزایش تورم و بروز انواع مشکلات دیگر است.
نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو تصریح کرد: افزایش ۶۲ درصدی مالیات، تولید را به شدت متأثر می‌کند که نتیجه آن تورم مضاعف است که برخلاف شعار‌های داده شده خواهد بود و صرفاً مالیات دهندگان سابق تحت فشار قرار می‌گیرند.
وی در ادامه با بیان اینکه به اسم بودجه انقباضی، حقوق‌ها ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است و از سوی دیگر ۶۰ درصد مالیات را افزایش داده‌اند، عنوان کرد: این موضوعات تورم مضاعفی را بر کالاها، حمل و نقل و مایحتاج عمومی تحمیل می‌کند.
فرهنگی تأکید کرد: از سوی دیگر بسیاری از ردیف‌های پروژه‌ها در لایحه بودجه حذف شده و راه‌حلی برای آن اندیشیده نشده است لذا از آنجایی که لایحه بودجه بسته سیاستی است، باید به دولت بازگردد تا نسبت به آن تجدیدنظر شود.
این عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در پایان خاطر نشان کرد: موضوع درآمد‌های نفتی ذکر شده در تبصره ۱۴ این لایحه قابلیت اجرا نداشته و بسته سیاستی متفاوتی می‌خواهد که لازم است دولت نسبت به آن بازنگری کند چرا که در مجلس قابل بررسی نیست.

برچسب ها : کلیات لایحه بودجه مجلس بودجه