شماره خبر : 8738
منتشر شده در مورخ : ۲۱ دی ۱۴۰۰
ساعت : 19:57
راوی گفت: ضعف فرهنگ رانندگی، مهمترین دلیل تصادف های مرگبار در جاده‌های استان  ‌

راوی گفت: ضعف فرهنگ رانندگی، مهمترین دلیل تصادف های مرگبار در جاده‌های استان  ‌


چند تصادف زنجیره ای در جاده های استان که منجر به تلفات جانی و خسارات مالی شد، آن هم در فاصله کوتاهی واقعاً جای تامل و تحلیل دارد و اگر مثل استان های باران خیز و مه دار، هوای اینجا هم غالباً صاف نبود، معلوم نیست چه میزان تلفات این جور تصادفات را داشتیم.
یک وقت هست تصادف ها ناشی از خرابی جاده ها و غیر ایمن بودن آنهاست اما در جاده ای که چهار بانده است، وسط آن گاردریل و نور هم به اندازه کافی وجود دارد، تصادف زنجیره ای خودرو فقط می تواند یک علت داشته باشد، آن هم ضعف فرهنگ رانندگان.
وقتی در این جاده یک سمند طوری با ماشین جلوئی برخورد کرده که به سقف آن رفته، نشان می دهد که این خودرو در هوای مه آلود بالای 120 کیلومتر سرعت داشته است. مورد دیگر این که یک علت تصادف این بوده که در سمت چپ جاده تصادفی رخ داده، رانندگان خودروهای سمت راست در این وضعیت جوی، برای تماشای صحنه تصادف توقف کرده اند و همین موضوع باعث شده که چندین خودرو با یکدیگر برخورد کنند و فاجعه شود. این دلایل تصادف را جز ضعف فرهنگی چه می توانیم بدانیم و چطور می توان از حادثه جلوگیری کرد؟ شاید تنها موردی که می شود به پلیس ایراد گرفت این باشد که در هوای مه آلود به خودروهایی که چراغ مه شکن ندارند، نباید اجازه حرکت در جاده مه آلود بدهند و برخی مسایل عاطفی مانند این که مردم پول ندارند هزینه کنند، کاربرد ندارد.
تجربه نشان داده هر جا پلیس با شدت رانندگان را به ملزم به اجرای مقررات ایمنی کرده، جواب داده، نمونه اش سخت گیری در باره بستن کمربند ایمنی که مدتی خوب اجرا شد و بعد بی خیال شدند و وضع مثل قبل شد.
کمیسیون ایمنی راهها، خروجی ندارد
آمار تصادف های جاده ای استان نشان می دهد که بیشترین تصادف ها در جاده اهواز - شوش - اندیمشک رخ می دهد، در حالی که این جاده چهار بانده و با کیفیت است و باید علت این بالا بودن رقم تصادف بررسی و آسیب شناسی شود. این درست که جاده های استان در شان مردم خوزستان نیستند و نواقص زیادی دارند اما باید فکری برای حوادثی در جاده هایی با مشخصات جاده اهواز - شوش - اندیمشک کرد که شاید اشکال در بی کیفیتی و اجرا نشدن مصوبات ایمنی راههاست.
از جمله کمیسیون ایمنی راهها را داریم که جلسات آن مرتب تشکیل و مصوباتی دارد اما این کمیسیون خروجی نداشته و اگر غیر از این است، آقایان اعلام کنند تا روشن شود چرا این کمیسیون تاثیری در کاهش تصادفات رانندگی ندارد و چرا در این کمیسیون از نظرات تحقیقی و کارشناسی (دانشگاهی و غیره) استفاده نمی شود؟ 
روابط عمومی سازمان های مسئول در فرهنگ سازی ضعیف اند
همان طور که اشاره شد در بسیاری از حوادث رانندگی (مثل مواقعی که هوا مه آلود است) اشکال در فقدان فرهنگ عمومی است. مثلاً مگر می شود تمام جاده پلیس مستقر باشد تا سرعت را کنترل کنند. پلیس می گوید خودرو از من که عبور کرد، راننده پدال گاز را فشار می دهد و توجهی به سرعت مطمئنه ندارد، بنابراین تنها عامل بازدارنده از حوادث می تواند بالا رفتن فرهنگ راننده باشد که درک حفظ جان خود و دیگران را داشته و با بی توجهی به مقررات، بانی و عامل حوادث مرگبار در حاده ها نشود. البته در این مورد فرهنگ سازی هم نقش مهمی دارد و یکی از مهمترین وظایف روابط عمومی های سازمان راه و شهرسازی، راهداری و رسانه ها اشاعه فرهنگ رانندگی مطمئن است که البته نقش رسانه ها انعکاس مطالب و مقالاتی است که از سوی سازمان های مرتبط در اختیار آنها گذاشته شود که متاسفانه این روابط عمومی ها در این مورد عملکرد خوبی ندارند.
آیا فقط به صدا و سیما باید برای فرهنگ سازی اعتبار تخصیص داده شود؟ 
سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به تمامی دستگاههای تابع بودجه هزینه ای بخشنامه کرده مبنی بر اینکه : < در اجرای بند (چ) ماده 37 قانون احکام دائمی برنامههای توسعه، موضوع اختصاص یک درصد اعتبارات هزینه ای طی قرارداد مشخص با سازمان صدا و سیما برای تولید برنامه جهت فرهنگ سازی، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی، شایسته است دستور فرمائید نسبت به تکمیل اطلاعات پیوست اقدام و پس از تایید بالاترین مقام و ذیحساب دستگاه اجرائی حداکثر تا پایان وقت اداره روز یکشنبه مورخ 12/10/1400 به این سازمان ارسال نمایید.> حالا این سوال پیش می آید که مگر فرهنگ سازی، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی، مختص صدا و سیماست و نقش مطبوعات و دیگر رسانه ها در این میان چه می شود.
می دانیم که اکثر قریب به اتفاق دستگاهها و سازمان‌ها، مبالغ بالایی بابت درج آگهی و غیره به رسانه‌ها به خصوص مطبوعات استان بدهکارند و اگر در بودجه برای چنین برنامه هایی اعتبار خاصی در نظر گرفته شده، چرا نباید شامل مطبوعات شود و این یک بام و دو هوا، چه معنی دارد؟ 
بفرمائید تامین امنیت را غیر از نیروی انتظامی، از کی مطالبه کنیم؟ 
سرپرست فرمانداری اهواز، درشورای اداری این شهرستان گفته:< برقراری امنیت و احساس ناامنی از دغدغه‌های مردم است که در این زمینه برنامه ریزی لازم شده است. فلاحی این را هم گفته که متولی تامین امنیت، تنها نیروی انتظامی نیست.>اما شهروندان انتظار دارند نیروی انتظامی امنیت شهر را تامین کند و بهتر است سرپرست فرمانداری در این باره بیشتر توضیح بدهد.
آنچه که مربوط به مردم است محکم کاری برای امن بودن خانه و خودروی آنهاست که همه گونه تدابیر امنیتی را در این مورد انجام می دهند و خانه ها به صورت دژ درآمده، اما وقتی منازل واقع در خیابانهای  رو به روی کلانتری هم در امان نیستند، تکلیف چیست و بفرمائید غیر از نیروی انتظامی از چه ارگانی باید انتظار حفاظت و حراست از شهر و شهروندان را داشته باشیم؟ 
 

برچسب ها : فرهنگ رانندگی تصادف های مرگبار جاده‌های استان  ‌ خوزستان