شماره خبر : 8814
منتشر شده در مورخ : ۲۶ دی ۱۴۰۰
ساعت : 18:55
خونهای مطهری که پشتوانه پیروزی  انقلاب شدند

خونهای مطهری که پشتوانه پیروزی  انقلاب شدند

27 دیماه 1334 را باید یکی از غمبارترین روزهای تاریخ نهضت اسلامی ایران دانست، زیرا در سحرگاه این روز سید مجتبی میرلوحی معروف به نوّاب صفوی رهبر مقتدر جمعیت فدائیان اسلام و چند تن از یارانش توسط رژیم سرسپرده پهلوی تیرباران شدند تا نهضت از یکی از فعّالترین و موفقترین گروههای حامی خود محروم شود و رژیم پهلوی گمان کند که با اینکار ضربه ای جبران ناپذیر به سازمان مبارزاتی روحانیت وارد کرده است، غافل از آنکه خون این مجاهدان فی‌سبیلا...  به مبارزات ملت مسلمان ایران جانی تازه بخشید و موجب تسریع در برچیده شدن طومار نظام شاهنشاهی شد.
نواب‌صفوی روحانی جوانی بود که در نجف اشرف به تحصیل اشتغال داشت. وی در سال 1323 و با دستور مراجع وقت به تهران آمد تا احمد کسروی را از هتاکی به مبانی اعتقادی مردم باز‌دارد، اما کسروی که به قدرت رژیم پهلوی و اربابان انگلیسی این رژیم پشت‌گرم بود، بر لجاجت خود افزود و لذا در 20 اسفند 1324 حکم شرعی اعدام این مرتد توسط یکی از یاران سید مجتبی اجرا شد و با نمایش اقتدار و قاطعیت روحانیت مبارز و ایجاد موج شادی در مردم گرفتار سلطه بیگانگان و خیانت روشنفکران دین فروش ، ادامه حیات نهضت و عزم ملّت ایران برای رهائی کشور از چنگ استبداد و استعمار آشکار شد.
سید مجتبی نواب صفوی وعده‌ای از جوانان مسلمان و مخلص، با تشکیل جمعیت فدائیان اسلام و از میان برداشتن تعدادی از مقامات ارشد سرسپرده به بیگانگان و مخالف احقاق حقوق ملّت ایران در طول دوران کوتاه مبارزات خود به چنان صلابت و اقتداری دست یافتند که توانستند در صحنه‌های سیاسی حکومت تحت سلطه پهلوی تاثیرگذار شوند و علی‌رغم میل حکومت و اربابان بیگانه‌اش بسیاری از آراء و نظرات خود را که در جهت منافع مردم بود به حکومت تحمیل کنند. لغو انتخابات فرمایشی دوره پانزدهم مجلس شورای ملی و تحمیل آراء واقعی مردم به رژیم که به ورود آیت‌ا... کاشانی و بعضی دیگر از سیاستمداران مردمی به مجلس منجر شد، وادار کردن مجلس سرسپرده بیگانگان به تصویب قانون ملّی شدن نفت، آوردن مصدق بر سر قدرت و ... و ... همه از دستاوردهائی است که در سایه اخلاص و شهادت‌طلبی فدائیان اسلام نصیب ملّت ایران شد.
شهید نواب صفوی که علی‌رغم آن‌همه خدمات در دوره حکومت مصدق زندانی بود، پس از آشکار شدن خطراتی که از ناحیه بیگانگان و مزدوران داخلیشان دولت مصدق را تهدید می‌کرد، طی نامه‌ای به او نوشت در صورت آمادگی برای اجرای احکام سعادت آفرین اسلامی در ایران حاضر است به نجات دولت او در مقابل استعارگران کودتاچی کمک کند، پیشنهادی که در صورت پذیرش می‌توانست زمینه ساز شکل گیری نظام اسلامی در سال 1332 شود. 
امّا لجاجت مصدّق در عدم پذیرش نظرات اسلام‌خواهانه و ایران‌دوستانه نوّاب، موجب شد تا با کودتای امریکایی 28 مرداد 1332، شاه فراری به کشور باز گردد و با بر باد رفتن دستاوردهای نهضت ملّی نفت و سلطه همه جانبه امریکا بر ایران، ضمن غارت منابع ایران توسط امریکا و ایادی داخلیش، پیروزی نهضت اسلامی ملّت ایران نیز 25 سال دیگر به تعویق افتد.
موسوی زاده
1400/10/27

برچسب ها : رژیم پهلوی فدائیان اسلام انقلاب اسلامی