شماره خبر : 8887
منتشر شده در مورخ : ۲ بهمن ۱۴۰۰
ساعت : 10:4
رونمایی از کتاب نگارستان بختیاری در اهواز

رونمایی از کتاب نگارستان بختیاری در اهواز


کتاب نگارستان بختیاری با حضور هنرمندان و فرهیختگان در اهواز رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز خوزستان، کتاب نگارستان بختیاری، مجموعه عکس‌های محمدرضا حاجی‌پور با حضور هنرمندان و فرهیختگان خوزستانی در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان رونمایی شد.
معاون اسبق سیمای مرکز صدا و سیما خوزستان در این مراسم گفت: امروز زادروز تولد فردوسی بزرگ است، مدل خدمت به جامعه فرقی ندارد و محمدرضا حاجی‌پور هم سال‌ها است که به عنوان فیلمساز، نوازنده، خوشنویس و عکاس گمنام فعالیت دارد.
مهران نصرت پناه افزود: کافیست هر جایی که باشیم، یک قدم جلوتر بیایم تا تغییرات دلخواه را رقم بزنیم؛ ملت ناامید امکان کار بزرگ انجام دادن را ندارد و باید ضمن حفاظت از فرهنگ و هویت خود نسبت به نهادینه‌سازی و انتقال بین نسلی آن اقدام کنیم.
وی بیان داشت: امروز می‌توانیم با همکاری به دیگران بگوییم کتاب خوب ما را به سمت رهایی و اندیشه‌ورزی هدایت می‌کند، این کتاب سبک زندگی را به ما نشان می‌دهد.
فرهاد بیژن پور، خواننده، ترانه‌سرا و آهنگساز ایرانی نیز در این مراسم اظهار کرد: درد‌ها و رنج‌هایی در هنر نهفته که امروز حاصل آن را در قالب کتاب دیدیم، این آغازی برای هنر و درد‌های هنرمند است.
غفار پوربختیار، نویسنده و پژوهشگر گفت: محمدرضا حاجی‌پور سال‌ها به دور از حاشیه، هیاهو، جنجال و شهرت‌طلبی کار خود را در خلوت و سکوت انجام دادند تا به امروز، در آرامش به کار خود مشغول و برخی مواقع با حضور در میان توده بختیاری با آن‌ها کوچ کرده تا به کار‌های هنری خود بپردازد.
وی افزود: محمدرضا حاجی‌پور مستندساز، تهیه کننده، کارگردان، عکاس، موسیقی دان، نوازنده، خوشنویس و هنرمند توانمندی است.
پوربختیار اظهار داشت: این کتاب همه ویژگی‌های زندگی بختیاری را به تصویر کشیده و از کوچ گرفته تا غذا خوردن، آیین‌ها، آداب و رسوم، تاریخ ایل بختیاری و پوشش لباس آن‌ها عکاسی شده است.
نویسنده و پژوهشگر عنوان کرد: بختیاری‌ها طبیعت‌گراترین اقوام هستند، همه اقوام طبیعت گرد و طبیعت دوست هستند، ولی بختیاری‌ها با طبیعت زندگی، کوچ کرده، غذا خورده، برادری کرده، لباس پوشیده و قسم خوردند، از لحظه مرگ تا تولد عشایر بختیاری در دل طبیعت هستند و به آن قسم می‌خورند.
وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان نیز در این مراسم با بیان اینکه سال‌ها است آثار محمدرضا حاجی‌پور را دنبال می‌کنم، گفت: هر صفحه از این کتاب تاریخی که به زندگی عشایر می‌پردازد، خود یک کتاب دیگر است.
کتاب نگارستان بختیاری یک نوستالژی در ایران 
محمدرضا حاجی‌پور بیان کرد: خودمان باید اساتید فرهیخته‌ای که داریم را شناخته و به آن‌ها احترام بگذاریم، هرچند این کتاب بیرون از کشور جاذبه‌های بسیار زیادی به خصوص از نظر زیبایی بصری برای مردم دیگر ملل داشت، ولی در ایران نوستالژی هم محسوب می‌شود.
وی افزود: باید برای ارزش‌های خود برنامه‌ریزی کنیم، جای این کتاب در بدنه قومی که سراسر پتانسیل است، خالی بود.
این عکاس و مستندساز ادامه داد: باید قدرشناس ارزش‌های موجود در کشور باشیم، باید قدردان نیروی انسانی و دیگر مواهب الهی موجود در سراسر کشور باشیم.
حاجی پور تصریح کرد: هنرمند نه محتاج پول بلکه توجه است؛ ارزش توجه برای هنرمندان بسیار بالاست و به آن نیاز دارد.
وی ادامه داد: مردم را باید دید و نباید آن‌ها را در تعریف نگاه خلاصه کرد؛ مسئولان باید از نزدیک به تماشای مردم نشسته و در امور کنار آن‌ها باشند.
لزوم استفاده از ظرفیت‌های اقوام در توسعه کشور
دبیر اجرایی رونمایی کتاب نگارستان بختیاری گفت: ایران کشوری غنی از ظرفیت اقوام است که باید از این ظرفیت در راستای توسعه کشور بهره‌مند شد، در موارد زیادی هم با همکاری بزرگان طوایف از آن برای ایجاد صلح و سازش بهره‌مند می‌شوند.
کوثر کریمی افزود: مسئولان امنیتی و انتظامی کشور نیز بار‌ها مردم ساکن در مرز‌ها را مرزبانان اصلی این مرز و بوم معرفی کردند و تعابیر این چنینی ظرفیت‌های اقوام کشور را بیش از پیش پررنگ می‌کند.
وی تصریح کرد: دشمنان کشور نیز که از جنگ سرد ناامید شده‌اند، برای فروپاشی ارزش‌ها در جامعه به سمت تفرقه افکنی بین اقوام روی آورده و تلاش می‌کنند تا توطئه‌های خود را از این طریق عملیاتی کنند؛ در مقابل مردم نیز مانند سال‌های مختلف با پوشش خاص قومیتی خود بار دیگر همبستگی و حمایتشان را اعلام کردند.
کریمی بیان داشت: برای غنای فرهنگی در کشور نباید از ظرفیت آداب و رسوم اقوام غافل شد؛ طبیعتاً انتشار آثار مکتوب یا کتاب‌های تصویری به سبک مجموعه عکس‌های محمدرضا حاجی پور در راستای تقویت فرهنگ اقوام از ارزش بالایی برخوردار است.
دبیر اجرایی رونمایی از کتاب نگارستان بختیاری اضافه کرد: در دنیای امروزی که بیشتر نوجوانان و جوانان به سمت فضای مجازی گرایش پیدا کردند، نباید از هیچ کوششی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی دریغ کرد، البته آنطور که ذائقه آن‌ها به سمت تماشای فیلم و عکس تغییر پیدا کرده تماشای مجموعه عکس‌های نگارستان بختیاری از جذابیت بالایی برخوردار خواهد بود.
وی گفت: تبدیل تصاویر به عکس نوشته (نگارش توضیحات در کنار عکس) فرازی از زندگی، صنایع دستی، کشاورزی، آئین و سنن و همچنین تاریخ باستان قوم بختیاری را به خوانندگان کتاب نگارستان بختیاری آموزش می‌دهد.
بر اساس این گزارش، اجرای قطعه «دا» به مناسبت روز مادر توسط علی تاجمیری، اجرای قطعه‌های موسیقی از سوی بیژن فرهادپور و داود هزاران و همچنین شاهنامه‌خوانی از سوی نوربخش احمدزاده از جمله برنامه‌های جانبی این مراسم رونمایی بود.
منبع: خبرگزاری صداوسیما
 
 
 
 
 
 

 

برچسب ها : کتاب نگارستان بختیاری در اهواز کتاب اهواز