شماره خبر : 9966
منتشر شده در مورخ : ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
ساعت : 21:32
رمضان ماه تفضّل بیکران پروردگار!

رمضان ماه تفضّل بیکران پروردگار!

پروردگار مهربان بار دیگر منت نهاد و افتخار حضوری دوباره در میهمانی ویژه‌اش را به ما عطا فرمود. اینک ماه میهمانی خدا با برکت و رحمت و مغفرتش فرا رسیده است و ضیافتی باشکوه برپا شده که از طرف میزبان کریم و بخشنده همه به آن دعوت شده‌اند و آنها که این دعوت را اجابت کنند و آداب میهمانی را به جا آورند در این ماه مورد تکریم میزبان قرار خواهند گرفت، نفس‌هایشان ذکر خدا و خوابشان عبادت به حساب می‌آید و دعاهایشان مستجاب می‌شود.
 ‌هر میهمانی آداب و شرایطی دارد که رعایت آنها بر میهمان لازم است. 
به تناسب اهمیت میهمانی و عظمت میزبان این شرایط و آداب از نظر کمی و کیفی متفاوتند.  
رمضان که به اعتبار معنایش، ماه سوختن و شسته شدن گناهان است،‌به اعتبار نعمات فراوانی که بر سفره پربرکتش نهاده شده است و فرصتهای بی‌شماری که برای رستگاری و کسب سعادت فراهم گردیده است، نام های دیگری نیز دارد که هریک گویای آدابی است که روزه دار باید با توکّل برخداوند، خود را به رعایت آنها ملزم کند. برخی از این نامها عبارتند از:  
ماه قیامº به اعتبار سحرخیزی، ‌برپایی نماز و مناجات به درگاه پروردگار در شب‌های آن و قیامی که در این ماه برای مبارزه با نفس و شیطان برپا می شود.  
ماه توبه: به اعتبار شرایط بسیار آسانی که برای بازگشت دورشدگان از صراط مستقیم فراهم شده است و ماه رمضان را بدین جهت بهار توبه هم گفته اند.  
ماه روزه: به اعتبار امساک از زشتی ها و پلیدی ها و خوردنی ها و آشامیدنی‌ها و رعایت سایر محدودیتها که مهم ترین و شاخص ترین عبادت مسلمانان در این ماه است. 
ماه تصفیه: به اعتبار حاصلی که از مجاهدتها در این ماه به دست می آید.  
ماه صبر: به اعتبار صبری که در مقابل سختی ها و ممنوعیتها می شود.  
ماه قرآن: به اعتبار نزول قرآن در این ماه و نیز به اعتبار اهمیت و جایگاهی که قرائت و تدبر در قرآن در این ماه دارد. و نیز به همین دلیل این ماه را بهار قرآن هم گفته اند.  
ماه اسلام: زیرا این ماه، ماه تسلیم و اطاعت است و نیز به این اعتبار که رمضان از ویژگی های دین اسلام و امت اسلامی است.  ‌
همین ویژگیها است که موجب شده این ماه را‌ ماه اسلام و روزه آن را از برتری‌های مسلمانان بشمارند، همچنانکه پروردگار عالم می فرماید: <هر عمل فرزند آدم برای اوست به‌جز روزه که آن برای من است و من پاداش آن را می‌دهم.> و در یکی از دعاهای امام سجاد علیه‌السلام آمده است که: <سپاس پروردگاری را سزاست که ماه خود، ماه رمضان را یکی از راه های احسان خود به بندگان قرار داد.>  قرار دادن چنین عبادتی که مخصوص خداست و وسیله احسان به انسان ها و دارای پاداش ویژه است، از همان ویژگی هایی است که موجب شده است تا این ماه را به عنوان یکی از برتری های مسلمانان به حساب آورند.
توفیق همگان را در ورود آگاهانه به ماه مبارک رمضان و بهره برداری کافی از برکات آن از درگاه ایزد منان مسئلت داریم.   ‌
ملتمس دعا-موسوی زاده
1401/1/14

برچسب ها : ماه رمضان رمضان1401 ماه میهمانی خدا