شماره خبر : 10534
منتشر شده در مورخ : ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
ساعت : 8:22
ازدواج‌های خانوادگی عامل شیوع تالاسمی در خوزستان

ازدواج‌های خانوادگی عامل شیوع تالاسمی در خوزستان

 

ازدواج‌های خانوادگی در خوزستان سبب شده شیوع ژن بتا تالاسمی بیشتر از سایر استان‌های کشور باشد.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان، مدیرعامل انجمن تالاسمی خوزستان گفت: تالاسمی یکی از بیماری‌های ارثی خونی و ژنتیکی است که از طریق والدین به فرزندان منتقل می‌شود.

مریم خوش اخلاق افزود: در این بیماری، نقص در ژن هموگلوبین (پروتئین حامل اکسیژن در خون) سبب کاهش چشمگیر تعداد گلبول‌های قرمز و در نتیجه نرسیدن اکسیژن به اندازه کافی به همه بدن می‌شود.

وی با بیان اینکه این مشکل در نهایت منجر به آنمی یا کم خونی خفیف تا شدید در افراد مبتلا می‌شود، ادامه داد: در خوزستان به دلیل ازدواج‌های خانوادگی، شیوع ژن بتا تالاسمی میان برخی اقوام بسیار زیاد است، بطوریکه اگر ۲ نفر مبتلا به تالاسمی مینور (خفیف) با هم ازدواج کنند، به احتمال ۲۵ درصد فرزندشان مبتلا به تالاسمی ماژور (شدید) خواهد بود، ضمن اینکه به احتمال ۲۵ درصد فرزندشان سالم خواهد بود و به احتمال ۵۰ درصد تالاسمی مینور خواهند داشت.

خوش اخلاق انجام آزمایش‌های پیش از ازدواج برای زوج‌ها را امری بسیار مهم و ضروری برای جلوگیری از تولد فرزند بیمار دانست و اضافه کرد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت بعد از مازندران، خوزستان دارای بیشترین آمار از نظر مبتلایان تالاسمی است.

به گفته مدیرعامل انجمن تالاسمی خوزستان؛ پراکندگی این بیماری در نقاط مختلف کشور ما یکسان نیست، اما در نواحی حاشیه دریای خزر در شمال کشور و نواحی حاشیه خلیج فارس و دریای عمان در جنوب از جمله خوزستان شایع‌تر است.

بیش از ۲ هزار خوزستانی عضو انجمن تالاسمی

خوش‌اخلاق می‌گوید: انجمن تالاسمی خوزستان ۲ هزار و ۲۰۰ عضو دارد که ۵۰۰ نفر از این افراد، بیمار سیکل سل هستند، ضمن اینکه دزفول با ۲۰۵ نفر و پس از آن نیز خرمشهر بیشترین تعداد بیماران عضو انجمن را دارند.

وی با بیان اینکه بیماری سیکل سل مختص استان‌های جنوبی است، افزود: از ۷ سال گذشته افراد تالاسمی از دفترچه خاص خارج شده‌اند، در حالی که این بیماران مشکلات خاص خود را دارند، همچنین بسیاری از این افراد خون دریافت می‌کنند و بسیاری نیز خون دریافت نمی‌کنند و تنها درد‌های عضلانی شدیدی دارند.

به گفته خوش اخلاق؛ بیماران سیکل سل به صورت مستمر بستری می‌شوند و سرُم دریافت می‌کنند تا دردهای‌شان کاهش یابد.

برچسب ها : ازدواج‌های خانوادگی تالاسمی خوزستان