شماره خبر : 11531
منتشر شده در مورخ : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
ساعت : 12:14
نیاز به گروه‌های خونی -O و -AB بیش از سایر گروه‌ها

نیاز به گروه‌های خونی -O و -AB بیش از سایر گروه‌ها

مدیرکل سازمان انتقال خون خوزستان: نیاز به ۲ گروه خونی -O و -AB بیش از سایر گروه‌ها وجود دارد، البته نیاز به همه گروه‌ها همیشگی است.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان، علی فیضی در تشریح آخرین وضعیت ذخیره خون و فرآورده‌های خونی در بانک خون استان خوزستان گفت: خدا را شاکریم که با همکاری خوب مردم، همت والا و حس نوعدوستی آنها، در حال حاضر در وضعیت بسیار خوبی از لحاظ ذخیره خون قرار داریم.

وی علت نبود کمبود در ذخایر خونی را استقبال خوب مردم استان از فراخوان‌های اعلام نیاز‌ها گروه‌های مختلف خون عنوان کرد و افزود: البته حتی بدون انتشار فراخوان، شاهد حضور افراد واجد شرایط اهدای خون در مراکز فعال در سطح استان هستیم.

فیضی با بیان اینکه گروه‌های خونی کمیاب، نیاز کمتری به خون دارند، افزود: زمانیکه افراد دارای این گروه‌های خونی به این مایه حیاتی نیاز پیدا کنند در شرایط اضطرار قرار می‌گیرند.

مدیرکل سازمان انتقال خون خوزستان می‌گوید: البته همه گروه‌های خونی نیاز هستند، اما گروه خونی -O، چون دهنده عمومی است و همه می‌توانند از آن استفاده کنند، ولی گیرنده اختصاصی محسوب می‌شود، اهمیت زیادی دارد، همچنین -AB به دلیل افراد اهداکننده آن کم بوده و برخی از بیماران تالاسمی هستند و باید به صورت ماهیانه از خون استفاده کنند، بنابراین نیاز بیشتری به این ۲ گروه خونی وجود دارد.

نیاز به خون پایان ندارد

وی دیدگاه مردم به مقوله اهدای خون را تکلیف و وظیفه‌ای انسان دوستانه دانست و ادامه داد: افراد به صورت خودجوش در بازه زمانی ۳ ماه یکبار که زمان استاندارد و مناسب اهدای خون است، به مراکز خونگیری مراجعه می‌کنند.

این مقام مسئول اضافه کرد: باتوجه به استقبال مردم و همکاری آن‌ها در این زمینه، هیچگونه مشکلی در تامین خون و فرآورده‌های خونی نداریم، ولی به دلیل اینکه این نیاز همیشگی و مستمر است، باید این یاری و همراهی نیز تداوم داشته باشد تا بتوانیم نیاز بیمارستان‌ها و بیماران نیازمند را تامین کنیم.

فیضی داشتن ۱۸ تا ۶۵ سال سن، وزن بالای ۵۰ کیلوگرم، نداشتن فشار خون بالا و همچین دیابت وابسته به انسولین، انجام ندادن عمل‌های جراحی مهم مثل عمل قلب، سپری ۶ ماه پس از انجام حجامت، مبتلا نبودن به بیماری‌های قلبی-عروقی، مبتلا نبودن به بیماری‌های سخت‌درمان نظیر؛ سرطان و سایر معافیت‌های پزشکی را از جمله شرایط اهدای خون برشمرد.

برچسب ها : گروه‌های خونی -O و -AB گروه‌های خونی مدیرکل سازمان انتقال خون خوزستان