شماره خبر : 1155
منتشر شده در مورخ : ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
ساعت : 10:28
یک سند جنگی از پیش نویس آزادسازی خرمشهر

یک سند جنگی از پیش نویس آزادسازی خرمشهر

سقوط خرمشهردر عرض ۳۴ روز و در تاریخ ۱۳۵۹/۸/۴ بوده و آزادسازی خرمشهر کمتر از ۴۸ ساعت و در تاریخ ۱۳۶۱/۳/۳ بوده که پس از ۵۷۵ روز اشغال آزاد شد.

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گزارشی از عملیات بیت المقدس منتشر کرده است که در بخشی از این سند آمده است:

 دشمن در داخل منطقه ۳۶ هزار نیرو پیاده و ۴۱ گردان تانک (۱۴۳۵ تانک) ۳۸ گردان مکانیزه و ۱۳۳۰ نفربر و ۵۳۰ قبضه توپ دارد. و مراحل عملیاتی در این سند مشخص شده است که مرحله اول در تاریخ ۱۳۶۱/۲/۱۰ بود که دراین مرحله تصرف قسمتی از جاده خرمشهر - اهواز به وقوع پیوست.

مرحله دوم عملیات در تاریخ ۱۳۶۱/۲/۱۶ بود که دراین مرحله  باعث تصرف قسمتی از خطوط مرزی بین المللی و تخلیه دشمن در هویزه و کرخه نور شد. مرحله سوم عملیات که درتاریخ ۲۰و ۱۳۶۱/۲/۱۹ بود که عملیات ناموفق ماند و در ادامه مرحله سوم که تاریخ ۳ و ۱۳۶۱/۳/۲ بود که منجر به محاصره خرمشهر و آزادسازی خرمشهرشد.

نیروهای دشمن که در این عملیات آسیب دیدند عبارتند از: لشکر ۵ مکانیزه - لشکر ۳ زرهی - لشکر ۹زرهی - لشکر ۶ زرهی - لشکر۱۰ زرهی -لشکر ۱۱ پیاده - لشکر۱۲ زرهی - لشکر ۷ پیاده- تیپ  ۱۱۳ - تیپ  ۱۳۸ - تبپ ۱۰

سقوط خرمشهردر عرض ۳۴ روز و  در  تاریخ ۱۳۵۹/۸/۴ بوده و آزادسازی خرمشهر کمتر از ۴۸ ساعت و در تاریخ ۱۳۶۱/۳/۳ بوده که پس از ۵۷۵ روز اشغال آزاد شد.

به گزارش ایسنا، ۱۱ برگ دستخط، پیش نویس برای تهیه یک گزارش درباره عملیات بیت المقدس (آزاد سازی خرمشهر) است.
 

برچسب ها : دفاع مقدس آزادسازی خرمشهر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس