شماره خبر : 1157
منتشر شده در مورخ : ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
ساعت : 10:35
ثبت بیمارستان زیرزمینی یا زهرا (س) دزفول در آثار دفاع مقدس

ثبت بیمارستان زیرزمینی یا زهرا (س) دزفول در آثار دفاع مقدس

رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول از ثبت بیمارستان زیرزمینی یا زهرا (س) در حوزه حفظ، نشر و آثار دفاع مقدس خبر داد.

 مهدی چناری گفت: در آستانه چهارم خرداد، روز مقاومت و پایداری مردم این شهرستان، در اولین پرونده پیشنهاد ثبت بیمارستان زیرزمینی یا زهرا (س) در حوزه حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس با همکاری انجمن تخصصی فرهنگ دزفولی آوان و کارگروه حافظان میراث آوان انجام گرفت.

وی با بیان اینکه این بیمارستان با ظرفیت ویژه علاوه بر به نمایش گذاشتن رشادت‌های ۸ سال دفاع مقدس، ظرفیت مهمی در حوزه گردشگری دفاع مقدس است، افزود: پرونده این بیمارستان برای ثبت در حوزه حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس توسط کارگروهی تخصصی با آزمون کارشناسانی در رشته‌های مرمت معماری و نقشه کشی انجام گرفت و نامه نگاری‌های لازم و اداری جهت ثبت رسمی آن اجرایی شد.

چناری اظهار داشت: بیمارستان زیر زمینی یا زهرا (س) دزفول که به منظور تامین سلامت کادر درمانی و بیماران و مجروحان حملات هوایی و موشکی شهرستان و همچنین مجروحان خطوط مقدم جبهه شمالی خوزستان در سال ۶۵ توسط قرارگاه مهندسی خاتم الانبیاء (ص) با قطعات پیش ساخته بتنی و مقاوم در برابر حملات موشکی و هوایی با مساحتی حدود ۵ هزار متر مربع و در عمق ۱۰ متری زمین ساخته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول ادامه داد: این بیمارستان در ضلع جنوبی بیمارستان یازهرا (س) دارای بخش‌های جراحی، اتاق عمل، رادیولوژی، ارتوپدی، آزمایشگاه، داروخانه و زنان و زایمان و اسکان همراهان بیمار و مجروحان است.

این مقام مسئول ادامه داد: این بیمارستان که در دوران دفاع مقدس به عنوان محلی برای پشتیبانی از جبهه‌ها و همچنین کمک به مجروحان بمباران و موشکباران نقش بسزایی برای کادر‌های درمانی داشته، می‌تواند تبدیل به یک موزه دفاع مقدس جهت شناخت بهتر آن دوران باشد.

برچسب ها : بیمارستان زیرزمینی یا زهرا (س) دزفول آثار دفاع مقدس