شماره خبر : 12027
منتشر شده در مورخ : ۱۳ تیر ۱۴۰۱
ساعت : 12:12
سخنگوی کمیسیون اصل نود/ خضریان: وضعیت آموزش به گونه ای نیست که بتوانیم کنکور را حذف کنیم

سخنگوی کمیسیون اصل نود/ خضریان: وضعیت آموزش به گونه ای نیست که بتوانیم کنکور را حذف کنیم

 

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت آموزش در کشور به گونه‌ای نیست که بتوانیم امروز کنکور را به صورت کلان حذف کنیم، اما پایین آوردن تاثیر کنکور و در نظر گرفتن سوابق تحصیلی خودش بخشی از همان روند حذف است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آقای خضریان درگفتگو با شبکه سه در خصوص شائبه تخلف در کنکور، حذف کنکور و اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد سوابق تحصیلی توضیحاتی ارائه کرد.

مشروح مصاحبه به شرح زیر است:

مجری: کنکور ۱۴۰۱ با برخی حواشی همراه بود. شائبه تقلب، چون اثبات نشده و حداقل تخلف در آن خیلی گسترده بود به شما چه چیزی رسیده است؟

خضریان: کمیسیون اصل ۹۰ یک کمیسیون رسیدگی پسینی است. یعنی وقتی شکایات به ما واصل می‌شود کمیسیون ورود می‌کند، اما به عنوان یک شهروند اطلاعاتی که دارم عرض می‌کنم. این وضعیتی که رقم خورده در آزمون سراسری روز پنجشنبه و جمعه، من دیروز از کمیسیون آموزش که سوال کردم مستندی مبنی بر اینکه سوالات پیش از آزمون لو رفته به ما نرسیده البته به این معنا نیست که هنوز پرونده بسته شده و اینکه آیا پیش از آزمون هم سوالات لو رفته باشد یا خیر، ولی همزمانی و انتشار بیرونی اش لو رفته است. اما اینکه اطلاعاتی که آن ساعت بیرون آمده چقدر تاثیر در داخل گذاشته و افرادی که از لوازم الکترونیک استفاده کرده اند چقدر گسترده بوده، مطالبی است که با دستور آقای رئیس جمهور قرار شد به آن رسیدگی شود و ما به عنوان کمیسیون اصل ۹۰ در صورتی که این روند رسیدگی در دستگاه اجرایی و پس از آن در کمیسیون آموزش نیاز به بازنگری و احقاق حقوق عامه مردم داشته باشد حتما منتظر می‌مانیم و از داوطلبین می‌خواهیم با آرامش کامل موضوع را پی گیری کنند و ببینیم تا کجا کار جلو می‌رود و اگر کسانی معترض بودند و مستنداتی را در این خصوص داشتند ما در کمیسیون پس از رسیدگی، آماده دریافت شکایات آن‌ها هستیم.

آیا ابطال کنکور ۱۴۰۱ امکان پذیر است؟

مجری: به عنوان کسی که سالهاست در حوزه آموزش عالی فعال هستید و اطلاع دارید شایعه و درخواست در فضای مجازی این روز‌ها خیلی دست به دست شد. آن هم ابطال کنکور ۱۴۰۱ است اصلا چنین چیزی امکان پذیر است؟

خضریان: در صورتی که نتیجه رسیدگی به این موضوع ثابت کند که آن قدر تقلب گسترده بوده که این کنکور دیگر قابل ارزیابی به عنوان یک مبنای پذیرش دانشجو برای دانشگاه نیست، بله. اگر آن کمیته ویژه که آقای رئیس جمهور تهیه کردند به این نتیجه برسند، یکی از دستورالعمل‌ها می‌تواند ابطال کنکور و برگزاری مجدد باشد. با این اطلاعات که ما الان داریم و اینکه سوالات پیش از کنکور لو نرفته و محدودیتی که در استفاده از دستگاه‌های الکترونیک در سطح ملی هست، این عدد، عدد بالایی نیست و این‌ها که افشا شده هم گرفته شده اند و مابقی هم از طریق اینها، چون شبکه این‌ها شناسایی خواهد شد و آن‌ها هم احضار می‌شوند و نسبت به شبهه تقلب در کنکور، چون حتما دچار آزمون مجدد خواهند شد نیاز به ابطال سراسری به نظر نمی‌رسد.

نگرانی دانش آموزان از اثرگذاری نمرات سه سال آخر در کنکور
مجری: از کنکور ۱۴۰۱ بگذریم، کنکور ۱۴۰۲ هم هنوز شروع نشده یک سال مانده به آن، اما دچار حواشی شده و آن هم اینکه درصدی که نمرات دانش آموزان در کنکور اثر می‌گذارد بالاتر می‌رود و این موجب اعتراض دانش آموزان شده. چه اینکه از قبل گفتند ما آماده نبودیم شما امسال اعلام کنید که سه سال گذشته بخواهد در کنکور اثر داشته باشد. باید از ابتدا بگویید و به هر حال این بحث خیلی داغ است. آخرین وضعیتش چطور است؟ 

خضریان: همین وضعیت کنکوری که برگزار شد و تجربه ما در سال‌های قبل این را دارد به همه نشان می‌دهد که مشخص شدن سرنوشت یک جوان در یک نیم روز حتما اضطراب‌ها و استرس‌ها ا به دنبال دارد. خب افراد دریک گام نمی‌توانند حجم تحصیلی خودشان را برای این دوره بالا ببرند و این برخی را به سمت تقلب‌ها و اتفاقات خلاف قانون و خلاف اخلاق جلو می‌برد. واقعیت این است که باید این را بپذیریم که باید یک دوره سوابق تحصیلی افراد در کنار کنکور، مبنایی از ارزشیابی افراد برای رفتن به دانشگاه‌ها خصوصا دانشگاه‌های برتر باشد. اما این نقد، نقد واردی است. الان چند نقد به این موضوع وارد است، یکی اینکه در مجلس شورای اسلامی بخشی معتقد بر این هستند که با توجه به اینکه قانون سنجش و پذیرش در سال ۹۲ در مجلس تصویب شده، ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع خودش مبنای حقوقی ندارد و باید در خود مجلس اصلاح می‌شد. خوب این قابل تامل است. اما از این اختلاف حقوقی بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی معمولا برای مردم چیزی در نمی‌آید و این یک بحث حقوقی است و بهتراست عبور کنیم. دو قشر دیگر منتقد هستند. یک قشر می‌گویند نیاز به این است که این را از قبل اطلاع داشته باشیم و یک قشر دیگر هم می‌گویند نه باید همین کنکور صرفا مبنا باشد. یعنی دو نقد وجود دارد. من برای قشر اولی که معتقدند ما باید اطلاعات از قبل داشته باشیم یک خبر خوب امروز در برنامه شما عرض می‌کنم که تا الان گفته نشده و می‌بینید تا الان هم ابلاغ نشده. روز پنجشنبه کمیسیون اصل ۹۰ با آقای رئیس جمهور جلسه داشت و این موضوع را با آقای رئیس جمهور مطرح کردیم که لازم است به آن تاملی صورت گیرد و ایشان با توجه به این که دغدغه جوانان را شنیدند مورد استقبالشان قرار گرفت و در همان جلسه تصمیم گرفته شد که این ابلاغ پس از ۱۵ تیر صورت بگیرد تا در کنکور ۱۴۰۲ موثر نباشد، چون کمتر از یک سال فاصله می‌شود. قرار شد ایشان دست نگه دارند و بعد از ۱۵ تیر ابلاغ شود تا برای کنکور ۱۴۰۲ سوابق تحصیلی اعمال نشود تا افرادی که مدنظرشان بوده که ما اطلاع نداشتیم و یا نظام قدیمی‌ها که می‌خواستند الان تصمیم بگیرند در کنکور، برای آخرین شانسشان شرکت کنند لذا ۱۴۰۲ شامل این مصوبه شورای انقلاب فرهنگی نخواهد شد.

مجری: پس یعنی بعد از ۱۵ تیر ابلاغ می‌شود و وقتی ابلاغ شود یک سال کمتر تا کنکور آینده فاصله دارد و عملا این قانون اجرا نمی‌شود و این نگرانی داوطلبان ۱۴۰۲ که می‌خواستند کنکور دهند و از ما مطالبه کردند  پیگیری کنید و جلوی اجرای این قانون حداقل در سال آتی گرفته شود، این اتفاق افتاد.

خضریان: من تا زمانی که داشتم وارد نهاد ریاست جمهوری می‌شدم با دانش آموزان تلفنی صحبت می‌کردم و به آن‌ها قول دادیم که حتما انتقال داده می‌شود این موضوع و الحمدلله مورد توافق با آقای رئیس جمهور قرار گرفت.

آیا دانش آموزان مناطق محروم با دانش آموزان برخوردار یکسان هستند؟ 
مجری: از کمیسیون اصل ۹۰ و آقای رئیسی تشکر می‌کنیم. کلا ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ هر زمانی که بخواهد این قانون اجرا شود یک نقدی که به آن وارد می‌کنند می‌گویند مگر ما ساختار برگزاری امتحان و سنجش یکسان در کل کشور داریم؟ بچه پایه هشتم و نهم و دهمی در مثلا یک روستایی در سیستان و بلوچستان و کنگاور و حاشیه شهر‌ها و روستا‌ها با کسی که در غیرانتفاعی سالی ۴۵ میلیون تومان پول می‌دهد مگر سطح آموزش و آزمونشان یکی است و بعد آن معلم یک نمره داخلی می‌دهد و می‌گوید بالاتر می‌دهم که تراز مدرسه بالا بیاید مگر می‌شود از این‌ها جلوگیری کرد؟

خضریان: ما این موارد را با آقای رئیسی مطرح کردیم و قرار بر این شد در گام اول، بین کمیسیون آموزش و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی روی این مصوبه هم به صورت مصادیقی نقد‌ها وارد می‌شود. واقعا این گستره ملی ما، نحوه آزمون‌ها و همه این موارد جزء نگرانی‌های مجلس است. مقرر شد روی این اقدام شود و اگر نیاز به اصلاح هم دارد با توجه به اینکه برای ۱۴۰۲ دیگر الان نمی‌خواهد اجرا شود هم مبنای کلانش را دیگر دانش آموزان بدانند که دارد اجرا می‌شود و بعدا که این تغییرات جزئی به نفع دانش آموزان و برای عدالت آموزشی صورت می‌گیرد آن روز دوباره به شما نگویند ما از قبل نمی‌دانستیم و حالا ۱۴۰۳ اجرا نشود و به سال بعد برود. نه این دیگر قرار است با این وضعیتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی است ابلاغ شود، ولی این اصلاحات جزئی قابل انجام است و قرار بر این شد مد نظر قرار گیرد. آقای رئیس جمهور هم پذیرفتند و گفتند من خودم هم این موضوع را در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری می‌کنم تا رضایت این مجلس در این نظرات تخصصی هم انشاءالله جلب شود.

کلیت حذف کنکور به کجا رسید؟ 
مجری: زمانی بحث بود راجع به حذف کنکور، من با آقای خضریان سال‌ها است آشنا هستم از همان موقع که ما دانشجو بودیم بحث حذف کنکور مطرح بود، ولی سال‌ها گذشته و الان بچه‌های ما شاید مثلا چند سال دیگر بخواهند کنکور دهند هنوز هم می‌گویند حذف کنکور، کلیت آن به کجا رسید؟

خضریان: در طول این سال‌ها  روی آن بحث شد. بیشتر هم به نظرم بحث تخصصی است که باید صورت بگیرد. اینکه آیا این اصلا ممکن هست به معنای کلانش حذف شود؟ خود شما الان می‌بینید تاثیر سوابق تحصیلی در کنارکنکور این اعتراضات را ایجاد می‌کند. بخشی اش هم به حق است یعنی وضعیت آموزش در کشور ما به گونه‌ای نیست که ما بتوانیم امروز کنکور را به صورت کلان حذف کنیم. اما پایین آوردن تاثیر آن خودش بخشی از همان روند حذف است یعنی ما به این سمت باید برویم. به نظر می‌رسد که این خودش یک نوع حذف، ولی نه حذف کامل بلکه حذف تدریجی را دارد رقم می‌زند که ما باید سوابق تحصیلی درست کنیم. ما باید برویم مدارس دولتی را تقویت کنیم. ببینید مدارس دولتی ما امروز در شرایطی نیستند که شما بخواهید بگویید عموم مردم می‌تواند از آموزش رایگان و با کیفیت بهره‌مند شوند یعنی ما امروز در شرایطی هستیم که آموزش رایگان با کیفیت تقریبا خیلی هم حجمش کم نشده. من الان خودم دخترم در یک مدرسه دولتی که درس می‌خواند من نسبت به آن راضی هستم یعنی هم از معلم مربوطه اش و هم از مدرسه اش از همه رضایت کامل دارم. من هم می‌فهمم اتفاقاتی که به صورت تشریفات و لاکچری در مدارس دیگر است در این مدرسه نیست، اما واقعا در کیفیت تربیتشان و کیفیت آموزششان من معتقدم مدرسه خوبی است. نسبت به ظرفیتی که دارند معلم مربوطه و کادر آموزشی واقعا زحمت می‌کشند و اینهارا من نادیده نمی‌گیرم، اما این‌ها چند درصد مدارس دولتی ما هستند؟

واقعیت این است که در سطح کشور چنین دسترسی وجود ندارد، اما یک نکته را بگویم در مورد آزمون‌های سراسری، چون دوباره سوالی پیش آمده در مورد اینکه در سال‌های قبل که اتفاقاتی رخ داده است، من دیدم یکی از روزنامه‌ها ورودی کرد مبنی بر این که مجلس و یا حتی کمیسیون اصل نود را هم بعضا اسم آوردند، چون یک گزارشی را کمیسیون اصل ۹۰ در صحن علنی قرائت کرد مبنی براینکه اجازه برخورد با متقلبان در سال‌های قبل داده نشد. این اصلا حرف خلاف واقعی است که حالا تا جوابیه اش در مجلس آماده شده تا در مطبوعات به چاپ برسد، اما عرض کنم ما در قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم آزمون‌های سراسری که مصوب سال ۸۴ است، در ماده ۱۱ آن این اختیار به سازمان سنجش داده شده که اگر فردی سوابق تحصیلی اش با رتبه اکتسابی اش در آزمون سراسری و یا شباهت ملموس پاسخنامه‌ها به یکدیگر و یا گزارش‌هایی که دریافت می‌کنند این‌ها حکایت از این باشد که شبهه‌ای در مورد رتبه فرد وجود دارد می‌تواند از او آزمون بگیرد، آزمون مجدد در یک چند درسی که شبهه وجود دارد بگیرد. خودمان را بگذاریم جای داوطلبان، در زمان داوطلبی آزمون اولا عنوان داوطلبی معنای خاص خودش را دارد. ما از روزی که ثبت نام می‌کنیم برای کنکور که شماره داوطلبی به ما می‌دهند تا روزی که ما ثبت نام می‌کنیم در دانشگاه و شماره دانشجویی دریافت می‌کنیم به این بازه ما می‌گوییم دوره داوطلبی یعنی الان هنوز داوطلبان آزمون ۱۴۰۰ داوطلب حساب می‌شوند. پس قانون به سازمان سنجش اجازه داده تا در این مرحله داوطلبی اگر این شبهه‌ها وجود دارد نسبت به آزمون مجدد اقدام کند و این شبهه‌ها آن دوتای اولش که گفتم سابقه تحصیلی و رتبه اکتسابی یا شباهت پاسخ نامه‌ها است که دستی انجام نمی‌شود که زمان بر باشد و این با یک کلیک انجام می‌شود.

از آقای خدایی رئیس سابق سازمان سنجش که در این موضوع احضار شده بودند به کمیسیون اصل نود سوال کردم و گفتم این کار در چه بازه زمانی انجام می‌شود؟ گفتند در لحظه انجام می‌شود کاری ندارد و گفتیم اگر یک لحظه انجام می‌شود و سیستم این را شناسایی می‌کند چرا ما باید یک فردی را در زمانی که دو ترم سه ترم گذراند در آخر درسش بگوییم تو شبهه نسبت به آزمونت وجود دارد و بیا دوباره آزمون بده. اگر این را بخواهیم آن گونه مبنا قرار دهیم. من و شما امروز که الان فارغ التحصیل شدیم سازمان سنجش می‌تواند دوباره احضار کند و بگوید شما دوباره بیا شبهه‌ای داری و آزمون بده. من به ایشان گفتم با این اختیاری که آقای خدایی شما برای خودت طراحی کردی الان آقای زلفی گل را هم می‌توانی صدا کنی و دوباره ازش آزمون بگیری، چون قانون محدودیتی برایت اجازه نداده. ولی ما می‌گوییم عنوان داوطلبی محدودیت اجرای قانون است.

ما به نحوه برخورد با متقلب کاری نداریم، ما با طرز کار سازمان سنجش در این موضوع کار داشتیم که شما می‌توانید در این برهه انجام دهید. ضمن اینکه طبق آئین نامه اجرایی می‌توانید داوطلب را از ثبت نامش اگر این شبهه وارد بود و هنوز هم امکان آزمون نبود از ثبت نامش ممانعت تعلیقی به جا بیاورید به مدت چقدر؟ آئین نامه اجرایی می‌گوید ۴ ماه. چهار ماه هم اجازه ثبت نام به او ندهید و دوباره در این چهار ماه به علاوه این دوره داوطلبی، فرد همچنان داوطلب بماند تا نتایج آزمون مجددش معلوم شود. می‌گویند بعضی وقت‌ها ما اگر سندی گیر آوردیم آقایان مجلس و کمیسیون اصل نود، اگرسندی گیر آوردیم که فرد متقلب بوده با او چه کنیم یعنی جواب مطبوعات را باید در این حوزه دقیق داد تا افکار عمومی مطلع شوند. این دیگر ماده ۱۱ نیست، این ماده ۱۰ قانون است. هرزمانی اگر شما سندی بر تقلب داشتید دیگر نیاز به آزمون مجدد ندارید. شما سند را به محاکم قضایی ارجاع می‌دهید و فرد را اخراج می‌کنید یا اگر مدرکی گرفته آن مدرک را از او پس می‌گیرید.

برچسب ها : سخنگوی کمیسیون اصل نود خضریان کنکور