شماره خبر : 13111
منتشر شده در مورخ : ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
ساعت : 19:40
عقب ماندگی فاحش استان در کنکور 1401

عقب ماندگی فاحش استان در کنکور 1401



 ‌با اعلام نتایج کنکور و آشکار شدن غیبت دانش آموزان خوزستانی در رتبه های اوّل کنکور و عقب ماندگی فاحش در این آزمون عمومی بار دیگر موضوع کیفیت آموزش در این استان مورد توجّه قرار گرفته است. اگرچه بعضاً مساله شیوع کرونا و محدودیتهای ناشی از آن را در کاهش کیفیت تحصیلی دانش آموزان موثّر می دانند لیکن از آنجا که تا پیش از شیوع کرونا نیز استان با این مساله روبرو بوده ، لذا باید ریشه این افت و عقب ماندگی فاحش را در عواملی غیر از بیماری کرونا جستجو کرد.   ‌یکی از عوامل مهم افت تحصیلی و کاهش بهره وری آموزش و پرورش را باید در وجود کلاسهای درس پرجمعیتی جستجو کرد که فرصت را از معلم و دانش آموز برای بهره برداری بهینه از کلاس می گیرند و علت بوجود آمدن این چنین کلاسهائی نیز کمبود معلّم و یا کمبود فضای آموزشی و یا هر دو علّت دانسته شده و گفته می شود این استان که در زمانی،بعلّت فراهم بودن تسهیلات فوق العاده ای چون مسکن سازمانی و امکانات رفاهی و مانند آن،از استانهای معلّم پذیر بود و بسیاری از معلمان خوب کشور خدمت در این استان را ترجیح می دادند،پس از جنگ تحمیلی و حذف تسهیلات برای معلمین،همواره با کمبود نیروی انسانی روبرو بوده است و این مساله بعلاوه کمبود فضای آموزشی،موجب شده است که در بسیاری از سالها و مقاطع با تراکم جمعیت دانش آموزان در کلاسها و در نتیجه افت تحصیلی مواجه باشد. کمبود نیروی انسانی در غالب مواقع مسئولین آموزش و پرورش را که بهر حال اولویت نخستشان برگزاری کلاسها است،وادار کرده تا کلاسها را پرجمعیت تشکیل دهند و طبیعی است که در چنین کلاسهائی معّلم نتواند به اجرای کامل برنامه های آموزشی مصوّب و شناسائی و رشد استعدادهای دانش آموزان موفّق گردد و از سرمایه گذاری بعمل آمده برای تربیت نسل آینده بازدهی مطلوب را بدست آورد. از طرفی برای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی و جلوگیری از افت تحصیلی و هدر رفت سرمایه گذاریهای بعمل آمده در آموزش و پرورش،بعضاً پیشنهاداتی همچون بکارگیری نیروهای داوطلب از هلال احمر،بسیج،سربازمعلم،نیروهای حق التدریسی و مانند آن برای جبران کمبود معلّمین متخصّص و ثابت،ارائه و اجرا می شده که اگر اقدامی سیاسی برای سرپوش گذاشتن بر کمکاریها و سهل انگاریها در تامین نیروی انسانی هم محسوب نمی شد و عملی ناگزیر و از روی دلسوزی تلقّی  می گردید،امّا ناگفته پیداست که با توجّه به جنبه های بسیار پیچیده تعلیم و تربیت و لزوم بکارگیری روشهای علمی در آموزش و پرورش،استفاده از نیروهای غیرمتخصّص و موقّت،می توانست کیفیت آموزش را بشدّت کاهش داده و به دانش آموزان،خانواده ها و کشور،در حال و آینده،لطمات زیادی وارد کند. از طرفی،جبران این کمبود با استفاده از اضافه کاری معلمین شاغل که به استراحت و وقت کافی برای مطالعه نیاز دارند نیز لطمه زده و بشکلی دیگر باعث کاهش کیفیت آموزش شده است.  ‌اگرچه جهت تᅢمین نیروی انسانی و هم افزایش فضای آموزشی در سالهای اخیر کارهای خوبی انجام شده امّا آمارهای موجود و نتایج ناشی از برگزاری آزمونهای عمومی سنجش آموزش کشور نشان می دهد که استان خوزستان برای گذر از وضعیت تحصیلی موجود و رسیدن به وضعیت مطلوب اقدامات بیشتری نیاز دارد.
موسوی زاده
1401/5/29 

برچسب ها : كنكور 1401 تعلیم و تربیت كمبود نیروی انسانی