شماره خبر : 13802
منتشر شده در مورخ : ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
ساعت : 17:7
بازار لوازم التحریر با ابعاد اقتصادی  و فرهنگی پیچیده!

بازار لوازم التحریر با ابعاد اقتصادی  و فرهنگی پیچیده!

   
با فروکش کردن شرایط کرونائی و تاکید بر حضوری شدن آموزش تمام مقاطع تحصیلی، طبعاً مصرف لوازم التحریر نسبت به مصرف آن در شرایط کرونائی و آموزش مجازی افزایش خواهد یافت، همچنانکه از آغاز شهریورماه با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید بار دیگر شاهد رونق بازار این کالاها و بدنبال آن مطرح شدن دوباره موضوع افزایش قیمتها، فعّال شدن قاچاقچیان در این بخش، آثار فرهنگی ناشی از تصاویر و نمادهای چاپ شده بر لوازم التحریر و مانند آن هستیم.
بازار نوشت افزار از بازارهای بسیار حسّاسی است که علاوه بر جنبه اقتصادی از ابعاد متنوع فرهنگی و اجتماعی نیز برخوردار است و لذا باید متناسب با اهمیت آن مورد توجّه قرار گیرد.
با برآورد ورود حدود 20 میلیون دانش آموز و دانشجو به مراکز آموزشی، می توان برآورد کرد که گردش مالی بازار نوشت افزار به بیش از 20 هزار میلیارد تومان برسد، امّا گفته می شود که هنوز هم سهم تولیدکنندگان داخلی از این بازار مناسب نیست و علت آن نیز طبق معمول، قاچاق و بعضاً بی توجّهی به سیل واردات این اقلام، و اشباع بازار از تولیدات بی کیفت خارجی است که به دلیل آب و رنگ ضدّ فرهنگی و قیمت ازران، امکان رقابت را از تولیدکنندگان داخلی می گیرد و گاهی توقف فعالیت آنان را موجب می شود. از قول انجمن تولیدکنندگان لوازم التحریر گفته شده که نوشت افزار به جهت امکان تولید در داخل، باید در رده بندی کالاهای وارداتی جزو کالاهای لوکس و ممنوع الورود به حساب بیاید، امّا واردات بیرویه آن می تواند هرج و مرج زیادی در این بازار بوجود آورده و به تولید کنندگان داخلی و نیز اشتغالزائی این بخش، بشدّت لطمه زند . این بازار پر سود که در یک ماهه شهریور به اوج رونق خود می رسد، عده ای سودجو را وامی دارد که با واردات یا قاچاق، بخش عمده ای از این بازار را حتّی در حاشیه خیابانها، به اشغال خود درآورند. ‌
بازار نوشت افزار از لحاظ فرهنگی نیز می تواند بحران آفرین شده و به یکی از کانونهای تهاجم فرهنگی تبدیل گردد همچنانکه با وجود حرکتهای خودجوشی که از ناحیه تولیدکنندگان متعهّد و نهادهای فرهنگی برای مقابله با این نوع از تهاجم فرهنگی صورت گرفته، هنوز بخش وسیعی از بازار این لوازم در تصرّف منفعت پرستانی است که با پشتوانه های مالی مشکوک به وارد کردن یا تولید لوازم مزیّن به انواع نمادهای ضدّ فرهنگی و عرضه وسیع آنها در بازار با قیمتهای ارزان می پردازند، بطوریکه با وجود تلاشهای صورت گرفته برای مقابله با این تهاجم فرهنگی، هنوز هم لوازم التحریر مزیّن به نمادهای عمدتاً ضدّفرهنگی در دسترس بسیاری از  دانش آموزان قرار دارد. ‌
گردش مالی بالای لوازم التحریر در کشور از یک طرف و تᅢثیر شگفت آور نمادهای چاپ شده بر این لوازم در تخریب ذائقه فرهنگی دانش آموزان، دشمنان ملّت ایران و سودجویان از خدا بی خبر را به اتحادی نامبارک با یکدیگر کشانده است تا در سایه غفلت مسئولین و برخی خانواده ها، هم دشمنان به اهداف شوم خود برای ایجاد اختلال در برنامه تربیتی جمهوری اسلامی ایران دست یابند و هم منفعت پرستانی که برای سود بیشتر حاضرند همه ارزشهای دینی و ملّی را فدا کنند، بسود خود دست یابند.
موسوی زاده
1401/6/22

برچسب ها : بازار لوازم التحریر لوازم التحریر مقاطع تحصیلی