شماره خبر : 14391
منتشر شده در مورخ : ۲۵ مهر ۱۴۰۱
ساعت : 8:23
خظر اوجگیری دوباره تصادفات جاده ای!

خظر اوجگیری دوباره تصادفات جاده ای!

                                                    
در طول یک ماه گذشته این دومین بار است که رئیس پلیس راه خوزستان از افزایش نگران کننده تصادفات بویژه تصادفات منجر به فوت خبر می دهد، افزایشی که عامل اصلی آن در شش ماه گذشته خطای انسانی بوده است.
در حال حاضر تصادفات جاده ای که سالانه موجب مرگ صدها هزار و معلولیّت دهها میلیون نفر انسان می گردد، پنجمین عامل مرگ و میر و بیماری در جهان به حساب می آید. خسارات سرسام آورِ اقتصادی ، انسانی و اجتماعی تصادفات جاده ای و روند رو به افزایش آن ، کشورهای جهان را واداشته که از طریق سازمان ملل تلاش های خود را برای تبادل تجارب و مقابله با این فاجعه و روند افزایشی آن همسو سازند و با تدوین دستورالعملها و ارائه راهکارهای کارشناسانه، از خسارات آن بکاهند.
در کشور ما آمار تلفات جانی ناشی از تصادفات، طی بیست سال گذشته از حدود 30 هزار به کمتر از 17 هزار نفر کاهش یافته،  امّا در مقایسه با متوسط تلفات جاده ای جهان هنوز رقمی غیرقابل قبول است.  اغلب کشته‌شدگان حوادث رانندگی را در کشور ما افراد فعّال و مولّد و بیش از 70 درصد آنها را افراد سرپرست خانوار تشکیل می دهند؛ یعنی بر اثر حوادث رانندگی سالانه هزاران خانوار با از دست دادن سرپرست خود متلاشی می شوند، بیش از یک میلیون نفرسال عمر و بیش از 8 هزار میلیارد تومان به کشور خسارت وارد می شود.  وقتی گرفتاری‌های ناشی از جراحت و ازکارافتادگی موقت یا دائم بیش از 200 هزار نفر مجروح حوادث رانندگی و هزینه های گوناگون مالی و روحی را که از این طریق بر خانواده ها و دستگاههای اجرایی و قضایی و مانند آن تحمیل می شود، بر خسارات ناشی از مرگ و میر بیفزاییم، اهمیت پرداختن به این مسئله و تلاش برای حل آن کاملا آشکار می شود. 
از آنجا که مجموع بررسی ها و تجزیه و تحلیل حوادث رانندگی نشان می دهد که اصلی ترین عامل تصادفات و تحمیل این خسارات سنگین به کشور خطای انسانی است و ظاهراً همین عامل روند کاهشی مرگ و میر ناشی از تصادفات سالهای قبل را به روند افزایشی کنونی تبدیل کرده، لذا برای حل مشکل باید بیش از هرچیز به آموزش، تغییر نگرش و رفتار و اصلاح فرهنگ رانندگی و تردّد توجه شود.  لازم است آموزش از کودکی آغاز شود و خانواده و مدرسه در این ارتباط قبول مسئولیت کنند، امّا تمام  افراد و اقشار و گروهها و سازمانها نیز باید خود را به شرکت در این تغییر فرهنگ موظف بدانند و در به حداقل رسانیدن تصادفات و خسارات ناشی از آن به صورت نظام‌مند و برنامه‌ریزی شده، تلاش کنند.  علاوه بر آموزش و تغییر رفتار که در درازمدّت به اصلاح فرهنگ عمومی منتهی خواهد شد، باید با اصلاح قوانین و مقررات مربوط به رانندگی و بکارگیری ابزارهای بازدارنده و اثرگذار ضمن تسریع در امر فرهنگ‌سازی از حجم تصادفات و خسارات کاسته شود، همچنانکه دستگاههای ذیربط نیز باید همزمان اصلاح جاده های خطرخیز، بهبود کیفیت وسائط نقلیه و نظارت دقیق و فعال بر اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را بصورت جدّی و مستمر در دستور کار خود داشته باشند. 
موسوی زاده

 

برچسب ها : تصادفات جاده ای تصادفات جاده