شماره خبر : 14480
منتشر شده در مورخ : ۲۷ مهر ۱۴۰۱
ساعت : 18:57
کارستان دیوان محاسبات در تفریغ بودجه1400!

کارستان دیوان محاسبات در تفریغ بودجه1400!

                                  
گزارش تفریغ بودجه سال 1400 کل کشور که در تیرماه و شش ماه زودتر از ضرب الاجل تعیین شده در قانون به مجلس شورای اسلامی ارائه شده بود، سه شنبه این هفته توسط رئیس دیوان محاسبات کشور  در صحن علنی مجلس قرائت شد که اگرچه خلاصه ای از گزارش اصلی دیوان محسوب می شد امّا انصافاً گزارشی جامع و ابتکاری از نقاط قوت و ضعف دولت در اجرای بودجه و شامل پیشنهادات دیوان برای پیشگیری از تکرار اشتباهات مجریان و اصلاح ساختار بودجه بود که مشابه آن در تفریغ بودجه سالهای گذشته کمتر دیده شده است .
براساس اصل ۵۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارت مالی مجلس، این اختیار را دارد که به کلیه حسابهای وزارتخانه‌ها، موسسات، شرکتهای دولتی و سایر دستگاه‌هایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند به ترتیبی که قانون مقرر می‌دارد بنحوی رسیدگی یا حسابرسی ‌نماید که هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد. دیوان محاسبات، حسابها و اسناد و مدارک مربوطه را برابر قانون جمع‌آوری و گزارش تفریغ بودجه هر سال را به انضمام نظرات خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‌نماید و هر نوع تخلّف از مقرّرات را در هیئتهای مستشاری خود بررسی کرده و در صورت لزوم متخلفین را به مجازات می رساند. این نهاد نظارتی موظّف است حداکثر تا پایان دیماه هر سال گزارش عملکرد مالی سال قبل دولت را که نتیجهِ اجرای بودجهِ مصوب مجلس است به مجلس ارائه کند تا هم از نتایج حاصل از اجرای بودجه برای تدوین بودجه سال آینده استفاده شود و هم با گزارش انحرافات دولت از بودجه، در مورد تخلفات دولت و متخلفین در اجرای بودجه تصمیم گیری، و برای پیشگیری از تکرار این انحرافات چاره اندیشی شود.
فرض بر این است که دیوان محاسبات اولاً باید چنان نظارتی بر عملکرد مالی دولت داشته باشد که بتواند انحرافات بودجه ای دولت را در حین اجرا کشف کرده و با دادن هشدار به دستگاه اجرائی مربوطه مانع عدم تحقّق اهداف بودجه شود و ثانیاً یا تهیه گزارش نهائی عملکرد بودجه یا همان تفریغ بودجه و ارائهِ بموقع آن به مجلس، زمینه را برای بهره برداری از تجارب اجرای بودجه و عدم تکرار اشتباهات در تدوین و اجرای بودجه جدید فراهم سازد. امّا بدلیل ضعف قانون و کوتاهیهای مجالس گذشته کمتر دیده شده که نظارت حین اجرای بودجه بخوبی انجام شود و لذا بسیاری از انحرافات و تخلفات زمانی آشکار می شد که کار از کار گذشته و امکان برگشت پذیری از دست رفته بود. ارائه تفریغ بودجه در دیماه نیز باعث می شد که بودجه ریزان در دولت نتوانند از تجارب بودجه سال گذشته برای تدوین لایحه بودجه سال بعد استفاده کنند. اینک با ارائه تفریغ بودجه 1400 ، شش ماه قبل از ضرب الاجل قانونی، معلوم می شود که هم نظارت حین اجرا بخوبی انجام شده و هم دولت و مجلس می توانند از تجارب اجرای بودجه سال 1400 برای بودجه ای کارآمدتر برای سال 1402 استفاده کنند. اینک کمیسیونهای تخصّصی مجلس یک ماه مهلت دارند تا با بررسی این گزارش نظر خود را جهت ابلاغ به دولت در صحن علنی مجلس به اطلاع نمایندگان رسانده و سپس جمع بندی عملکرد دولت به مردم گزارش شود.
موسوی زاده

1401/7/28

برچسب ها : دیوان محاسبات تفریغ بودجه1400 بودجه