کیفیت؛ مؤثّرترین عامل کسب برتری و ماندگاری!
امروز؛ 18 آبان ماه، روز ملّی کیفیت است. در این روز به بنگاههای اقتصادی و سازمانهای برتر در امر کیفیت جوائزی اعطا میشود که عالیترین مرجع تصمیمگیری برای این کار، شورای سیاستگذاری جایزه ملّی کیفیت است و مطابق نظامنامه جایزه، دبیرخانه جایزه ملی کیفیت ایران مستقر در موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران کلیه عملیات اجرایی مرتبط با جایزه را به عهده دارد.
بررسی سوابق شرکتهای صدها ساله موجود در جهان تردیدی باقی نمی گذارد که برای کسب برتری و ماندگاری، کیفیت مؤثّرترین عامل است و این بیان در هر موضوعی صادق است، امّا در عصر ما که اقتصاد را در صدر دغدغه انسانها جا داده اند، کیفیت، بیشتر مقوله ای اقتصادی به حساب می آید و البته ناگفته پیداست که در اقتصاد نیز کیفیت مهمترین عامل موفّقیت و دوام بوده و فعّالان این بخش دریافته اند که برای جذب مشتری و حفظ بازار فروش چاره ای جز ارتقاء کیفیت ندارند و گرنه با از دست دادن مشتری و بازار، باید به ورشکستگی تن دهند.
با جهانی شدن مبادلات و رقابتهای اقتصادی اکنون مسأله کیفیتِ کالا و خدمات، به دغدغه اصلی تمام کشورها و بنگاههای اقتصادی که به سودآوری، سربلندی و ماندگاری در عرصه های اقتصادی می اندیشند، تبدیل شده است و در کشور ما نیز با احساس این ضرورت، روز 18 آبان به عنوان روز ملی کیفیت نامگداری گردید که در این روز، همانطور که گفته شد با محوریت شورای سیاستگذاری و مدیریت دبیرخانه جایزه ملی کیفیت ایران، به برترین و سرآمدترین سازمانهای ایرانی حائز شرایط در بخشهای مختلف کشور شامل سازمانها، بنگاههای اقتصادی بزرگ، واحدهای عملیاتی، موسسات بخش عمومی، بنگاههای کوچک و متوسط مستقل و بنگاههای کوچک و متوسط وابسته که به استقرار نظام مدیریت جامع موفّق شده و در زمینه ارتقاء کیفیت و سرآمدی کسب و کار، فعالیتهای چشمگیری انجام داده اند، جوائزی تحت عنوان جایزه سرآمدی اعطا میشود. اعطاء این جوایز که با فراخوان همراه با معیارهای کیفیت مورد نظر همراه است موجب می گردد که از یک سو مفاهیم کیفیت و سرآمدی کسب و کار به زبان شیوا بیان شده و یک الگوی نظاممند برای طرحریزی و استقرار نظامهای مدیریت جامع ارایه شود و از سوی دیگر همچون ابزاری خود ارزیاب به سازمانها کمک کند که نظام مدیریت و عملکرد خود را براساس معیارهای تعیین شده ارزیابی نمایند و با حرکت به سوی نظام کیفیت جامع، اهداف متعالی همچون افزایش رضایت مشتری، افزایش مشارکت کارکنان، بهبود مستمر، کاهش ضایعات و افزایش بهره وری، دستیابی به نتایج پایدار مالی و اقتصادی را محقق سازند.
با این همه از آنجا که هنوز بخش عمده ای از اقتصاد کشور ما دولتی و انحصاری است و بخش غیر دولتی اقتصاد نیز غالباً به قواعد کسب و کار رقابتی چندان توجّهی ندارد، لذا در بسیاری از تولید کنندگان و ارائه دهندگان خدمات دغدغه ارتقاء کیفیت و کاهش هزینه و جلب مشتری که تضمین کننده دوام و سربلندی است، وجود ندارد و گمان نمی رود تنها با تعیین یک روز به عنوان روز ملّی کیفیت و اهداء جوایز سرآمدی این مسأله حل شود. بنابراین جا دارد که علاوه بر آن، متولّیان حکومتی با به حداقل رسانیدن بخشهای انحصاری اقتصاد و تدوین مقرّراتی کارآمدتر و مردم با عدم مصرف کالاهای بی کیفیت،زمینه ساز ایجاد این دغدغه باشند.
موسوی زاده
برچسب ها : جایزه ملّی اقتصاد کارکنان
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند