شماره خبر : 15054
منتشر شده در مورخ : ۲۵ آبان ۱۴۰۱
ساعت : 10:8
هزینه جمع آوری زباله در اهواز ۲.۵ برابر سایر کلانشهر‌های کشور

هزینه جمع آوری زباله در اهواز ۲.۵ برابر سایر کلانشهر‌های کشور

 

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اهواز: هزینه جمع آوری زباله‌ها و پسماند‌های خانگی در این کلانشهر ۲ تا ۲.۵ برابر سایر کلانشهر‌های کشور است.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان، علی شمسی گفت: پس از انتصاب رضا امینی به عنوان شهردار اهواز، مسئله مطالبه‌های کارگری وجود داشت و به موجب آن کارگران و پاکبانان اقدام به اعتصاب برای تحقق خواسته‌های به حق خود می‌کردند و مطالبه‌های آن‌ها با پیگیری‌های مستمر، به روز شده است.

وی افزود: برای جمع آوری زباله‌های اهواز به دلیل آموزش ندادن نسبت به زمان آوردن و بردن زباله، تفکیک و حمل زباله در مقایسه با سایر کلانشهر‌های کشور بیش از ۲ برابر هزینه می‌شود.

شمسی ادامه داد: فراهم شدن برخی شرایط دست به دست هم می‌دهند تا عملیات جمع آوری زباله در این کلانشهر ۲ تا ۳ بار در روز تکرار شود، این در حالی است که در سایر کلانشهر‌ها جمع آوری پسماند‌ها یک روز درمیان انجام می‌شود، البته در برخی از کلانشهر‌ها نیز جمعه‌ها حذف شده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری اهواز می‌گوید: وقتی شهرداری روزی ۲ بار خودرو‌ها و کارگران باید برای جمع آوری زباله فعالیت کنند، بنابراین هزینه اجرا و جمع آوری را ۲ تا ۲.۵ برابر گران‌تر می‌کند، این در حالی است که همه شهرداری‌ها بودجه‌ای دارند که محل تامین آن از شهروندان است و برای برنامه‌های عمرانی، خدماتی و نگهداشت شهر هزینه می‌شود.

این مقام مسئول درخصوص نبود سطل‌های زباله بزرگ در خیابان‌های اهواز گفت: در بسیاری از کلانشهرها، اینگونه سطل‌ها وجود ندارد و همه شهروندان پسماند‌ها را در بازه زمانی ۲۱ تا ۲۳ با کیسه‌های زباله درب منزل قرار می‌دهند و کمتر از ۲ ساعت پاکبانان آن‌ها را جمع آوری می‌کنند و همین امر سبب مدیریت فعالیت زباله گرد‌ها می‌شود.

شمسی با بیان اینکه برنامه‌ای برای ساماندهی زباله گرد‌ها در دستور کار داریم، اضافه کرد: یک اپلیکیشن آماده شده که در فرصتی مناسب تبلیغات و آموزش استفاده از آن ارائه خواهد شد و با فعال شدن این برنامه کاربردی، وقتی زباله‌ها در منزل تفکیک شوند، بتدریج از تعداد زباله گرد‌ها کاسته خواهد شد.

وی می‌گوید: افرادی هم که اصرار به ادامه فعالیت در زمینه زباله گردی دارند، از طریق همین اپلیکیشن‌ها می‌توانند امرارمعاش کرده و به کار خود ادامه دهند.

به گفته شمسی؛ با فعال شدن این اپلیکیشن و استفاده شهروندان از آن، سبب تشویق مردم به تفکیک زباله در منزل می‌شوند، به عبارت دیگر اگر می‌خواهیم شرایط جمع آوری زباله بهبود پیدا کند، باید تفکیک را از مبداء آغاز کنیم تا شهری زیبا و عاری از آلودگی‌ها که باعث آسیب به سلامتی و محیط زیست می‌شوند، داشته باشیم.

برچسب ها : جمع آوری زباله کلانشهر‌های کشور اهواز