شماره خبر : 15146
منتشر شده در مورخ : ۲۹ آبان ۱۴۰۱
ساعت : 18:22
ادامه فاجعه بار روند افزایشی حوادث جاده ای استان!

ادامه فاجعه بار روند افزایشی حوادث جاده ای استان!

          

رئیس پلیس راه خوزستان از افزایش هفت درصدی تصادفات منجر به فوت استان در نیمه نخست سال خبر می دهد،  یعنی علیرغم آمار فاجعه بار تصادفات در سالهای گذشته،  هم اکنون نیز این روند بگونه ای رو به افزایش است که می تواند به یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر تبدیل شود. این مقام انتظامی استان 70 درصد تصادفات در استان را مربوط به خودروهای سواری و علّت عمده تصادفات را نیز خطاهای انسانی از قبیل خستگی و خواب آلودگی،  سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ اعلام کرده است.
 ‌حوادث جادّه ای در حال حاضر دهمین عامل مرگ و میر انسانها را در جهان تشکیل می دهند و با روند رو به رشد وسائط نقلیه و مسافرتها،  پیش بینی می شود که اگر چاره اندیشی نشود،  به دومین عامل مرگ و میر تبدیل گردند،  همین مسᅢله فکر و ذهن بسیاری از کشورها را بخود مشغول ساخته و سازمان ملل متحد را واداشته است که یک روز در سال،  یعنی روز 30 آبان،  را بنام "روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جاده ای" نامگذاری کند تا با تشریح عمق فاجعه ،  تلاش همه کشورها را برای تبادل تجارب و مقابله با این فاجعه و روند افزایشی آن همسو سازد و با تدوین دستورالعملها و ارائه راهکارهای کارشناسانه،  خسارات این حوادث را کاهش دهد. این سازمان همچنین با هدف کاهش 50 درصدی تلفات جاده ای،  سالهای 1390 تا 1400 را دهه اقدام برای ایمنی جاده ها نامگذاری کرده بود. 
اگرچه تلاش گسترده ای از سوی اکثر کشورهای دنیا،  و از جمله کشورهای در حال توسعه،  برای کاهش تلفات ناشی از حوادث جاده ای صورت می گیرد و در برخی کشورها نیز این تلاشها به نتایج مثبتی منتهی شده است،  امّا بنظر می رسد برای تحقّق اهداف مورد نظر و به صفر مایل کردن خسارات ناشی از حوادث جاده ای راه درازی در پیش است. همچنانکه در کشور ما با وجود اقدامات صورت گرفته در این مورد از دو دهه قبل که علیرغم افزایش خودروها و تردّدهای جاده ای،  موجب امنیت بیشتر جاده ها و روند رو به کاهش حوادث جاده ای و تلفات ناشی از آن  و کاهش خسارات ناشی از این حوادث شده،  در مقایسه با دیگر کشورها و متوسط تلفات جهانی،  هنوز وضعیت قابل قبولی در این مورد مشاهده نمی شود. 
از آنجا که بیش از 80 درصد حوادث جاده ای از خطای ارادی و قابل پیش بینی انسانی ناشی می شود و در بسیاری از کشورها با آموزش مردم و ارتقاء فرهنگ رانندگی این حوادث و خسارات ناشی از آنها به حداقل رسیده،  پس ما هم می توانیم و باید با آموزش و اقدامات فرهنگی این اهداف را محقّق کنیم،  امّا با توجّه به اینکه از یک طرف آمار این حوادث همچنان از میانگین جهانی بالاتر و لطمات آن به بهداشت روانی جامعه و اقتصاد کشور قطعی است و از طرف دیگر سال به سال بر رشد سرسام آور تعداد خودروهای وارده به ناوگان حمل و نقل کشور و مسافرتهای درون و برون شهری افزوده می شود،  لذا لازم است ضمن ارتقاء کیفیت وسائط نقلیه،  بخصوص خودروهای سواری،  که بنا به نقل این مقام مسئول 70 درصد تصادفات استان را موجب می شوند،  با آموزش مردم و بهره گیری از سامانه های هوشمند برای رسیدن سریعتر به شرایط مطلوب تلاش شود.   ‌
موسوی زاده

برچسب ها : رئیس پلیس راه خوزستان رئیس پلیس راه چاره اندیشی