شماره خبر : 15320
منتشر شده در مورخ : ۱۰ آذر ۱۴۰۱
ساعت : 9:21
معیارهای مجلس ارزشی!

معیارهای مجلس ارزشی!

                                  
از مضمون بعضی بیانات و ذکر خاطرات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران،  امام خمینی رحمت ... علیه چنین بر می آید که یکی از برجسته ترین الگوی ایشان در ورود به مسائل سیاسی جامعه و برپا کردن نهضت عظیم الهی ایران، شهید سیدحسن مدرس بود که در دوره های اول و دوم مجلس براساس متمم قانون اساسی، به عنوان نماینده مراجع تقلید و در چند دوره به عنوان نماینده مردم تهران، در مجلس شورای ملّی حضور بسیار مؤثّری داشت و بدلیل ایستادگی در برابر قدرتهای متجاوز زمان و شاه دست نشانده، کارش به تبعید کشید و از آنجا که وجودش را در تبعید نیز بزیان خود تشخیص دادند عوامل رضا شاه در 10 آذر 1316 او را در تبعیدگاهش کاشمر به شهادت رساندند. امّا جمهوری اسلامی ایران این روز را بنام روز مجلس نامگذاری کرد تا با این نامگذاری معلوم دارد که نظام اسلامی نمایندگانی مدرّس گونه را می طلبد، نمایندگانی  آگاه، حق‌طلب، حق‌گوی، شجاع، صریح، متعهد، با تقوی، ساده‌زیست، دنیاگریز، ظلم‌ستیز و دلسوز که جز رضایت پروردگار و خدمت به اسلام و مردم ایران را طالب نباشند، همچنان که رهبر کبیر انقلاب اسلامی نیز می‌فرمود: "مثل مدرس‌ها باید در راس قوه مقننه باشند. مجلس محور غالب تصمیم‌گیری‌ها و قانون‌گذاری‌هاست و مهمترین پایگاه مشارکت حقیقی مردم در اداره امور کشور و نماد اداره ملی است." حضرت امام رحمت‌ا... علیه از نمایندگان می‌خواست که معلم اخلاق باشند و مجلس را به عبادتگاه تبدیل کرده، از اعمال و اقوال طاغوت پاک کنند.
آری از نمایندگان انتظار می‌رود که وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین را با حفظ استقلال، صداقت، شجاعت و حریت به بهترین نحو به‌انجام رسانند و تمامی تلاش خود را بر تصویب قوانین کارآمد و مشکل‌گشا، و هموار کردن زمینه‌های پیشرفت کشور متمرکز کنند و در احقاق حقوق ملّت ایران و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های بیگانگان و متکبران، مدرّس‌وار عمل کنند. امام راحل رحمت‌ا... علیه مجلس را در راس امور کشور می‌دانستند و قانون اساسی نیز با اختصاص دادن 60 اصل یعنی بیش از یک سوم اصول قانونی، به مجلس و قوه مقننه، اهمیت و قداست و نقش کلیدی آن را در امور کشور و تفاوت اساسی آن را با مجلس شورای ملّی در نظام شاهنشاهی نشان داده است، این جایگاه ارجمند و سرنوشت‌ساز و تاثیرگذار که مهمترین تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کشور در آن انجام می‌شود نیاز به کار‌آمد‌ترین عصاره‌های ملّی دارد که به تصویب قوانین کارساز و اعمال نظارت دقیق توفیق یابد و این همه میسر نمی‌گردد، مگر این‌که تنها کسانی به صحنه رقابتهای انتخابات مجلس وارد شوند که صفات شهید مدرّس را در خود متجلی به بینند و مردم نیز جز نمایندگانی مدرس‌گونه به مجلس نفرستند و نمایندگان مجلس نیز با الگو‌گیری از مدرس تمامی تلاش خود را مصروف کسب بهترین نتیجه در تصویب قوانین و نظارت بر دستگاههای اجرائی کنند .
 دردمندانه باید گفت که علیرغم توفیق نسبی مجلس در انجام وظایف قانونگذاری و نظارتی که مرهون حضور نمایندگان مدرّس گونه بوده، بدلایل گوناگون دوره های دهگانه مجلس نتوانسته است انتظارات مردم از مجلس را بخوبی برآورده کند، واینک با تشکیل مجلس انقلابی یازدهم که اکثریتی مدرّس گونه را شامل می شود امیداست بخشی از کاستی ها جبران شده و این مجلس هم در تقنین و هم در نظارت یادگاری نیکو از خود بجای گذارد. ان شاء ... .
موسوی زاده
 1401/9/10

 

برچسب ها : مجلس انتخابات مجلس نمایندگان مدرّس